/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sløve Lavenergipærer
Fra : semajeto
Vist : 897 gange
300 point
Dato : 12-09-09 14:07

Jeg vil gerne være miljøbevidst samt spare på energien og er derfor igang med at udskifte mine glødepærer til lavenergipærer. Jeg har i den forbindelse prøvet diverse producenter, men har endnu ikke fundet en pære som ikke skal bruge laaaang tid til at opnår fuld lysstyrke - helt galt er det om vinteren på mine udendørslamper p.g.a. kulden.

Jeg har beklaget min nød i den lokale lysmester og har fået det bedste de har, men er stadig ikke tilfreds. Hvem har erfaringer med en producent hvor deres pærer opnår fuld lysstyrke hurtigt?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-09-09 14:13

De bruger alle sammen tid på at "varme" op

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 310 point
Dato : 12-09-09 14:39

i mange tilfælde kan du bruge LED pærer,.. lyset er dog en anelse 'koldt',
til gengæld tænder de med fuld styrke,.. og bruger utrolig lidt strøm,.. 1 - 3 w

fx
http://www.batteribyen.dk/e14_24_led_paere___hvidt_lys__300_lux_-p-2130.html
http://lite-house.dk/shop/38-led-230v-1-3550p.html

i mange tilfælde kan du bruge LED pærer,.. lyset er dog en anelse 'koldt',
til gengæld tænder de med fuld styrke,.. og bruger utrolig lidt strøm,.. 1 - 3 w
og holdbarheden er enorm,

fx
http://www.batteribyen.dk/e14_24_led_paere___hvidt_lys__300_lux_-p-2130.html
http://lite-house.dk/shop/38-led-230v-1-3550p.html

er under kraftig udvikling, :
http://cgi.ebay.co.uk/E27-21-LED-White-Spot-Light-Bulb-Spotlight-Lamp-240V_W0QQitemZ200373397825QQcmdZViewItemQQptZUK_Light_Bulbs?hash=item2ea72f6941&_trksid=p3286.c0.m14

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=led+e27&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=UK_Light_Bulbs&_odkw=led+e14&_osacat=0

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-09-09 15:51

Helt enig med EA-HS.

Jeg skal også have skiftet til LED på udendørslamperne, med lavenergipærer får indbrudstyvene først lys, når de går med rovet

Problemet med LED er til gengæld, at de fleste af pærerne har mere eller mindre spotlys, og til udendørslamperne skal det være jævnt fordelt lys.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-09-09 15:55

Skal lige nævne, at hvis du køber fra udlandet (herunder også gennem Ebay) så køb kun fra EU-lande, ellers bliver told og gebyrer sikkert dyrere end pærerne og forsendelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-09-09 16:10

Tæn på hvor meget strøm du sparer og hvor godt det er for miljøet. Og det med at de er langsomme startere, det er rigtigt men det er en vanesag.
God weekend

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 12-09-09 18:55

HVAD ER SPØRGSMÅLET.

Hader dem selv, men kan efterhånden få gode gamle mere.

Ellers skal du søge efter MEKANISKE_ gamle sparepærer/ og sikkert lige så ud-døde som ikke elektroniske

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 13-09-09 10:59

Tak for svaret EA_HS.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 13-09-09 11:03

...problemet er at der går for lang tid inden carport og indkørsel bliver lyst op når jeg kommer hjem (eller tyven...), men lad os håbe at udviklingen forbedre dette problem. LED pærerne er kolde og afgiver ikke samme difuse lys, så de er heller ikke interessante.