/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Køb af ure på nettet.
Fra : thedeuce
Vist : 3236 gange
100 point
Dato : 10-09-09 18:51

Jeg overvejer at købe et ur fra USA. Skulle det blive taget i tolden, hvad skal jeg så regne med at skulle betale oveni af moms og told ? Uret koster ca. kr 1500 omregnet. Når jeg kigger på Told og Skats hjemmeside, så står der at et ur koster ca. kr 6 i afgift plus moms ? Kan det passe.

Søren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-09 19:06

Ja der kommer jo 25 % moms på. og told kan der ske at komme 10-20 % oveni (husker ikke lige taksten for ure)...visse varer belægges også med en punktafgift..ved ikke om det gælder ure.
Og de beløb beregnes også af fragten

Og hvis pakken snuppes og toldbehandles koster det et gebyr på 150,-

Så 600-700 oveni mindst....

Jeg kan gi som et eksempel, at for et par cowboybukser til 250 kroner, der skal betales 167 oveni til told og moms

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-09 19:07

Varer
Køber du en vare i et land uden for EU, fx USA, skal du som hovedregel betale told og dansk moms til SKAT ved indførslen. For visse varer skal du også betale punktafgift. Hovedreglen er, at når en vare er belagt med punktafgift i Danmark, skal du betale punktafgift ved indførslen.

Ved indførsel af varer af ringe værdi skal der dog ikke betales told, moms og eventuel punktafgift. Du skal således kun betale told, hvis hele forsendelsens værdi overstiger 22 EURO (ca. 165 kr.). Du skal betale moms og punktafgift, hvis forsendelsens værdi overstiger 80 kr. Fritagelsen gælder ikke for spiritus, vin, øl, parfume og toiletvand samt tobaksvarer, dvs. cigaretter, cigarer, cerutter, cigarillos og røgtobak.

Varer, der sælges via internet, annonceres typisk til en pris uden told, moms, punktafgift og eventuel fragt. Det betyder med andre ord, at den samlede varepris kan beregnes som den annoncerede pris, tillagt transportomkostninger, told og moms og eventuelt punktafgift.

Du skal være opmærksom på, at tolden ikke er ens for alle varer - enhver vare har sin egen varekode (toldtarifposition) og dermed ofte en forskellig toldsats.

Inden du bestiller varer, bør du derfor kontakte SKAT, der vejledende kan orientere om den toldsats, der gælder for den vare, du påtænker at købe.

Eksempelvis udgør tolden for cowboybukser for tiden 12 pct. af varens værdi.

Tolden beregnes af varens pris med tillæg af transportomkostninger. Den danske moms er på 25 pct. og beregnes af varens pris, tillagt transportomkostninger, toldbeløbet og eventuel punktafgift.

Eksempel på beregning af told og moms
A bestiller et par cowboybukser via internettet hos et firma i USA. Bukserne sendes til A og bliver fortoldet i juni 2007, hvor omregningskursen (toldkursen) for dollars (USD) er 552,44.

Pris ifølge faktura 45 USD 248,60 kr.
+ fragtomkostninger 160,00 kr.
= toldværdi: (248,60 kr. + 160,00 kr.) 408,60 kr.

Told: 12 pct. af 408,60 kr. 49,03 kr.
+ moms: 25 pct. af (408,60 kr. + 49,03 kr.) 114,41 kr.

A skal i alt betale told og moms 163,44 kr.

du kan læse mere her http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=201903&i=5

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-09 19:18

Plus indfortoldningsgebyr - typisk omkring 100,- + moms.

Det er ikke "hvis det bliver taget i tolden"!!

ALLE varer fra lande udenfor EU bliver "taget" i tolden efter varer indenfor EU kan sendes frit over landegrænserne, så er der blevet tid til at koncentrere sig om den øvrige varestrøm.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-09 19:18

Nå, men fandt lige at toldsatsen for armbåndsure kun er 4,5 %

Så det vil sige uret + fragt = et vist beløb.

Til det beløb skal lægges 25 % moms og 4,5 % told + evt. punktafgift.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-09-09 19:30

Punktafgiften lægges til før moms. Den skal du nemlig også betale moms af.

Godkendelse af svar
Fra : thedeuce

Dato : 10-09-09 19:41

Tak for svaret dova.
Det var lige hvad jeg skulle bruge.

Søren