/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
garageport
Fra : hynke007
Vist : 2497 gange
100 point
Dato : 10-09-09 05:39

hej..

jeg skal have lavet hul i vores baghus for at sætte en port i. spørgsmålet er så: baghuset er af legablokke kan jeg nøjes med at lave en overlægger af noget kraftigt træ over porten? der er ca 2 rækker lega over port hullet..

hilsen
kim

Accepteret svar
Fra : bibsamie

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-09 06:20

en beton overligger er tung som fan, brug en 90 x 300 mm limtræsdrager, husk et vederlag på 200 mm i hver ende med en metalplade under på 10 x 90 x 200 mm fastgør drageren med BMF bånd på bagsiden ca 2 meter ned af væggen, husk BMF's anvisning med hensyn til fastgørelse af båndet jeg vil tro at et bånd på 40 x 1,5 mm er ok.

per

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-09-09 08:10

det er en dårlig ide. du skal have noget der er mere stabil. et stykke vinkeljern i en fornuftig dimension, som f.eks 100x150 mm.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 08:39

trimare46

jeg må tilstå at jeg ikke tror du ved hvad du skriver om.

per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-09 09:03

Ja, vinkeljern er for ustabilt........ hvis Du så endda havde skrevet T eller H jern.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-09-09 09:55

trimara46 er da ikke helt forket på den,
Hvis man hugger fugen ud både på yder- og inderside og støber et vinkeljern 100 x 150 mm, med flangen på 150 mm lodret, kan det godt bære to skifter Lekablokke med et spænd på 2,4 cm.
Jeg kan ikke fremvise beregninger, men et langt liv med bygninger siger mig at det kan holde.

Bjørn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 10:03

BjornJ

for at virke trroværdig skulle du nok have skrevet en godstykkelse på vinkeljernet, men alligevel er det noget lor- med vinkeljern, både syns og stabilitetsmæssigt ville en limtræsdrager opfylde atte krav, ligeledes brandkrav, hvor jernet skulle indpakkes brandmæssigt korrekt, i for eks. terracottanet og derefter oppudses (fans arbejde).

per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-09 10:35

Citat
kan det godt bære to skifter Lekablokke med et spænd på 2,4 cm

2,4 cm, siger en del om bæreevnen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-09-09 11:16

LuffeA

Det var en skrive fejl.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 11:23

BjornJ

mener du 5 cm lecablokke for de kan da ikke bære 20 cm

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 11:26

hynke007

For at undgå alt dette skriveri brug den anerkendte løsning der hedder armeret beton overlægger på 20 x 20 x 2600 mm så er du sikret i hoved og rø- men husk den er fan tung og skal løftes med kranvogn eller 5 - 6 mand

mvh
per

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-09-09 11:35

til bisami
Når jeg skriver vinkeljern, mener jeg vinkeljern og ikke jern bukket i vinkel på 90 grader.
Vinkeljern med flanger på 100 og 150 mm vil altid have en tykelse der svare til flangerne.
Og så var de 20 cm selvfølgelig en skrivefejl som der kan komme megen undholdning ud af hvis det er det man ønsker.
Jeg vil stadig påstå at 2 stykker vinkeljern med flanger på 100go 150 mm sagtens kan holde to skifter Lekablokke.
Tror du selv at der ved brand i en garage kan blive så varmt at jernet bøjer?
Og hvis der gør hvad sker der så ved det?
Hvis der bliver så varmt står der ingen i prtåbningen.

Bjørn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 11:48

BjornJ

du skal tænke på det lovmæssige, at du selv er en fusker skal du ikke påfører en spørger herinde vel.

en drager som jeg beskrev koster ca 600 kroner leveret af YTONG, hvorfor så alle de ynkelige løsninger.

Per

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-09 11:49

Garagen futter sgu helt af før jernet når at blive varmt i porten

Det er noget andet med store bygninger, som f.eks World Trade Center, den kraftige ild havde tid til at destabilisere jernet så bæreevnen gik fløjten.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 11:49

hynke007

det er dit spørgsmål så du kan deltage i debatten IKK.

per

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-09-09 13:49

Til bibsami
Jeg er blevet kaldt meget i mit liv, blandt andet tidligt op om morgenen, men jeg er aldrig blevet kaldt fusker.

Bjørn

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 15:00

BjornJ

det har du så misforstået, undskyld, jeg mente bare at det var fusk den måde du ville lave overliggeren på.

Så det var ikke klantet på dig, men jeg undskylder det skrevne hvis du har opfattet det personligt.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 15:02

BjornJ

jeg har lige læst indslaget, og det kan næsten kun tolkes på den måde du beskrev, så jeg undskylder igen.

mvh
per

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 10-09-09 16:11

ok. jeg vil nu prøve at bruge træ da jeg ikke har hverken kran bil eller 5-6 personer til rådighed. regner med 2 stk spærtræ boltet sammen og så stilles på højkant. men ellers tak for de mange løsninger

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 10-09-09 18:17

Inden du starter skal du være sikker på at den væg du vil hakke hul i ikke er en bærene væg. Og din overlægger skal være målt med den bæreevne den skal kunne modstå... Så det er vigtigt med den rigtige overlægger? Husk at få understødt væggen indtil overlægger er sat i....

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 10-09-09 18:34

hej.
jeg ved at væggen ikke bære noget da vi selv har bygget baghuset. så overlæggeren skal kun bære de 2 rækker legablokke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 19:01

Men læg nu den "træbjælke" på en jernplade som lægges på en "pude" af grus/cement (ej mørtel)
Træ arbejder og den bjælke skal kunne bevæge sig og "køre" lidt på de jernplader.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 10-09-09 21:23

ok har ellers snakket med xl byg og han mente også at det var nok at bruge 2 stykker spær træ der er boltet sammen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-09-09 21:32

hynke007

hvad var så formålet med spørgsmålet ??

Godkendelse af svar
Fra : hynke007

Dato : 10-09-09 22:17

Tak for svaret bibsamie.

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 10-09-09 22:18

det var først her til aften jeg hørt hvad xl byg mente om sagen...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-09-09 10:25

hynke007

hvis du vil bruge to stk spærtræ så husk al lægge en bulldog plade om hver bolt så kan de ikke give efter.

mvh
per