/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kolonihave
Fra : Denpete
Vist : 522 gange
20 point
Dato : 17-04-03 10:22

Hej gruppe.
Jeg er den lykkelige indehaver at en kolonihave på Amager.
Blot har jeg brug for hjælp til en renovering/reetablering af haven - selvom det måske kan lyde lidt paradoksalt - fordi jeg grundet manglende tid og evne, ikke har været god til at holde den

Det drejer sig om at få den renoveret til en "vedligeholdelsesfri" have - uden at det hele skal belægges med asfalt eller fliser

Er der nogen der har et tip til, hvor man kan finde lidt hjælp til en sådan renovering/reetableing - uden der skal bruges landskabsarktiekt eller anden ekstrem dyr rådgivning/hjælp?

Mvh.
Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-04-03 10:23

PS.
Jeg vil for alt i verden ikke undvære mit lille fristed....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-04-03 10:30

ja, helt vedligeholdelsesfrit kan det nok ikke blive... men med en hulens masse græsplæne og et par rododendronbede er den både smuk at se på og nem at holde.

Omkring huset (hvis der et sådant) lægger du fliser efter forskrifterne (dvs med stabilgrus og fiberdug under...så slipper du for at luge i revnerne det første meget lange stykke tid!)

Hvis haven er firkantet, udlægger du det hele til plæne, bortset fra de fire hjørner, hvor du anlægger rododendron bede (medmindre hjørnene er i skarpt sollys, så nøjes du med de skyggefulde og så græs i de andre)

Et par frugttræer midt i plænen er nemme at slå udenom.

Kommunens hjemmeservice giver tilskud, hvis du hyrer en af deres folk til at hjælpe med omlægningen.

Nu kommer det jo også an på, hvor meget du vil ofre og hvordan haven ser ud ellers. Hvis den er fuld af bede, så sløjf dem og så græs.

Hvis du ikke kommer der så ofte, så lad være med at dyrke planter i krukker..de skal vandes OFTE i varmen!

men skriv evt lidt mere!

Mvh, Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-04-03 10:34

Hvis du meget gerne vil have bede alligevel, så anlæg dem som højbede...det er nemt at luge i, fordi jorden er løs og samtidig slipper du for det "krybende" ukrudt.

Espalierer med roser eller slyngplanter er ret nemt (roser er dog et stykke tid om at dække den, men arkitektens trøst eller noget andet hurtigtvoksende - ærteplanter fx - skal hurtigt få dem dækket) og giver et frodigt udseende.

Husk, at når haven er nyasnlagt kræver den lidt tid indtil alting er godt etableret og i vækst.

Christina

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 17-04-03 10:36

Hej Christina/skingur..
Tak for dit svar.
Jeg havde nu tænkt mig en henvisning til hjælp af lidt mere praktisk art - du skriver dog 'hjemmeservice' - fint nok, men det ville jo være rart, hvis det var en hjemmeservice med nogen forstand på haver/omlægning, ikk?

Vedligeholdelsesfri skulle også læses som en joke - det er naturligvis klar over ikke kan lade sig gøre - med mindre der lægges sten/grus/asfalt over hele arealet. Og jo, jeg har et dejligt hus på grunden.

Vh - og god påske
Denpete

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-04-03 10:42

http://www.amagernet.dk/shop/ hjemmeservice på amager!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-04-03 10:43

Danmarks Haveportal
... Sjælland (Lol/Fal). Anlægsgartner Heino Vistisen Anlægsgartner Torben Jørgensen Anlægsgartner Torben Petersen ...
www.din-have.dk

Velkommen til Dansk Have-entreprise
Vi udfører alt gartner- og anlægsarbejde på Sjælland. Salg og transport af materialer.
www.dh-e.dk