/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugt i væg
Fra : jesper.s
Vist : 3717 gange
95 point
Dato : 09-09-09 07:02

Hej.

Jeg har fået fugt i en ydervæg. Jeg ved godt pudsen skal væk og mures op igen, men er der noget man kan komme på væggen inden eller efter man pudser op, som gør at der ikke kommer fugt igennem igen. Det er kun et lille stykke væg, ca. 40 X 50 cm.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 105 point
Dato : 09-09-09 07:26

Hej Jesper.

Et godt gammelt råd er at anvende vandglas, som du kan påsmøre inden du pudser væggen op igen. Du kan læse lidt om det her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Vandglas
det kan købes hos matrialisten. Evt. kan du blande en smule ren cement i vandglassen inden du smører det på, men du skal arbejde hurtigt, da det hurtigt tørrer op til en meget hård overflade.

Ellers findes der også et produkt som du kan købe i de fleste byggemarkeder - det hedder Vandex og bruges bl.a. til tætning når man støber diverse former for bassiner og lignende.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-09-09 11:08

Årsagen til der kommer fugt skal findes og skaden udbedres.

Fugt kan komme helt andre steder fra end der hvor det slår igennem.

Og hvis du ikke finder ud af hvor fugtskaden er, sker der bare det at fugtpletterne flytter sig et andet sted hen hvis du spærrer der hvor pletten er nu.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 09-09-09 21:03

Dova har givet det korrekte svar her!

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 08-10-09 06:26

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-10-09 10:29

Så venter vi bare på fugten kommer ved siden af...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-10-09 21:36

Selvtak Jesper

Ekspress105:
Citat
Så venter vi bare på fugten kommer ved siden af...

med din meget positive indstilling håber jeg du er indehaver af en god portion tålmodighed -
du kan nemlig komme til at vente længe ....

Eftersom du på ingen måde har spurgt ind til hvorfor fugten kun er på et lille stykke af væggen,
så er dit bud jo et rent skud i tågen .... eller i bedste fald et forsøg på at gøre indtryk på Dova.

Ofte er fugt et områdebegrænset fænomen, som kan skyldes en svaghed i dette område på muren, ved behandling med vandglas, som iøvrigt har været brugt i mange, mange år, så kan man jo udmærket gøre det på et noget større område, evt. på hele væggen - det har ganske ofte vist sig at kunne afhjælpe problemet fuldstændigt.
Selvfølgelig er en udbedring af det svage sted på muren en rigtig god begyndelse, men det kan jo i mange tilfælde også være forbundet med et ganske omfattende arbejde. ( f.eks. opgravning m.m.)
held og lykke med det Jesper
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-10-09 21:44

Citat
eller i bedste fald et forsøg på at gøre indtryk på Dova
Øh Hvad skulle formålet evt. være med det??? Har s-- min egen mening....

Nu er fugt i en ydervæg er altså en skidt ting og en væg er normalt over jorden...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-10-09 21:56

Godt ord igen Ekspress
vi er jo enige:
Citat
Nu er fugt i en ydervæg er altså en skidt ting .....

hvis det ER over jorden, så kan Dova jo sagtens have ret ..... vand har det jo med at løbe nedaf, så det kan evt. komme helt fra taghøjde, måske i hulmuren, og det ER noget skidt, men for mig lød det som om det var noget som trænger igennem på et bestemt sted, og Vandglas er altså en god, gammel løsning på et indtrængende fugtproblem - måske var det også lidt "forudindtaget" at tro at det var en kældervæg under jordhøjde, i så fald var det mig som ikke havde spurgt nok ind til problemet.
Beklager

Bennymanden