/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Stisystem i Linux - hvordan.
Fra : Eyvind
Vist : 541 gange
100 point
Dato : 07-09-09 16:16

Jeg har fundet et program til at lave backup, men hvordan er det lige stien skal se ud, når der skal vælges sted at ligge denne backup.

Her er et screenshot fra programmet:
http://peecee.dk/upload/view/190203

Under teksten her er det meningen at jeg skal pege på stedet hvor det image skal ligge.:
Image file to create / use

Men hvad skal der stå.......................

Eyvind.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-09-09 17:04

Jeg ville nok lave min mappe hvor jeg backede disken op!

dvs:
mkdir /backup (bemærk / i starten ligger denne i roden af drevet)
lave stien /backup/imageDD.xx

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-09 17:13

Men ellers skal det defineres på følgende måde:

/sti/til/mappe/hvor/du/vil/gemme/imaget

hvis du kan følge mig der!
/ er rodpartionen - og skal derfor altid lave stien med den complete sti

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-09 18:55

Jeg har en mappe "backup" som ligger i drevet E:

Skal stien så hedde E/backup/filnavn

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-09-09 20:49

Ok - Nu bliver jeg lidt forvirret.
Er det en Windows - eller linux maskine det kører på ???

Eftersom den første harddisk i linux hedder /dev/sda1-4 (efter partioner )
Så hvis det er hvad du mener med stien
Men hvis det er ud fra det billede - så skal sda kopieres til sdb ? hvis jeg forstår dine hensigter.

Men kan så ikke forstå hvorfor de skriver hele stien fromfor selve navnet kun - Men ellers prøv dig frem - enten sd22 eller /dev/sda2

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-09-09 20:51

sd22 = sda2

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-09-09 20:54

Men kan du ikke forklare mig hvad det konkret er du vil ? ???
Er det et rå-image af en partion, eller er det kopiering af maskiner ? Eller hvad er det lige du vil - siden du er ude i det her programværk ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-09-09 21:30

Jeg har tidligere brugt forskellige backup programmer.

Men jeg har fundet dette Linux backup program.
Som er en del af denne live CD "parted Magic" http://peecee.dk/upload/view/190274

Det ligner ubuntu men jeg er ikke sikker.

Jeg vil lave backup på windows og ubuntu maskiner og det er hele partitioner der skal lægges som image på en anden partition.
Det er når jeg skal placere denne bacup, at jeg ikke rigtig ved hvordan det skal skrives her:
Image file to create / use (kan ses på billedet fra peecee)
.............................................................................................

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-09-09 22:03

Dvs - det er en dualboot maskine - som du vil tage et Image af - på hvilken anden maskine????

Ment udfra - der står i bunden at du kan logge ind på en anden server og gemme imaget på den?

Jeg plejer personligt i denne sammenhæng at bruge dette program : http://udpcast.linux.lu/ - hvor man også kan sætte en server til at lytte efter images!

Men du booter på den CDrom - http://udpcast.linux.lu/bootmedia.html
HVor du vælger hvilke partioner (jeg ville tage sda - så tager den hele partionen som den er NU - og genskaber denne situation - pånær hvis du vil have den enkelthvis - kan du lave det partionvis - som du selv ønsker!

MEN inden da ville jeg sætte en maskine ( 2. maskine) til at lytte efter det image - hvor der er flere muligheder alt efter hvad du kører på den maskine! Jeg syntes det er meget nemmere og hurtigere - specielt at gendanne - MEGET hurtigt - også i virtuelle maskiner.
http://udpcast.linux.lu/source.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-09 09:44

Ok - jeg har ikke forklaret mig godt nok.

Jeg benytter ikke dualboot.
Der er altid 2 partitioner på mine harddiske. En til styresystem og en til lager/image.
Det er altid fra en LIVE CD at jeg laver backup, og den lægges på lager/image partitionen.
Se det går jo fint, da jeg med programmer som Acronis / Ghost /Drive Image sagtens kan pege på hvor det backupimage skal ligge.
Acronis / Ghost /Drive Image køres altid via LIVE CD

Denne LIVE CD som hedder Parted Magic indeholder både "gparted" og "partitions image"
Når jeg så bruger "partitions image" kommer jeg til denne linie som skal udfyldes:

Image file to create / use (kan ses her http://peecee.dk/upload/view/190203 )
.............................................................................................
Og det er denne linie jeg ikke kan finde ud af at udfylde.

Partitions image skal både bruges til windows backup og ubuntu backup.

Jeg håber det er forståeligt.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 08-09-09 10:54

Jeps.

Og som du selv ønsker - er at lægge dette image på en anden maskine ??? korrekt ikk?

Dernede i bunden har du adgangen til en anden server - indtast IP login OSV - samt stien til det image du vil lave

Reelt - som det er kan du ikke lave et image af dine diske og gemme på samme disk som du tager backup af - det er umuligt i logikken's verden - Derfor ville jeg da bruge de loginmuligheder du har på en anden server der lytter efter det image der bliver sendt fra din LiveCD

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-09 13:41

Nixen - kun tage backup af partition og tilbage hvis det hele går i kage.

Selve måden at lave bacpkup på har jeg brugt i årevis. Det er kun at skrive den sti for kunne lægge backup på den anden partition i en mappe...................ikke på nogen anden maskine.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-09 19:16

Tak for svaret peque. Jeg må arbejde lidt videre med det stisystem, ud fra din forklaring.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 11-09-09 06:25

Jeg er ikke sikker på du kan ligge det på et sted der allerede bliver backup'et.

Jeg ville bruge login til anden server og placere den der! Og der kan du bruge sti-systemet.
Men som der er det ellers /sti/til/fil