/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
trægulv oven på flamingoplader
Fra : ulrik1976
Vist : 3356 gange
300 point
Dato : 07-09-09 14:15

Hej, skal have renoveret et værelse hvor der er flamingo plader nederst (10 cm)

Har tænkt mig følgende, set oppe fra:

1: 14 mm trægulv
2: dampspærre
3:forskalling 20*100 mm med gulvvarme slanger og fordelingsplader
4:forskalling modsat lag 3(for at have noget at fastgøre de øverste forskallingbrædder i)
5:nuværende flamingoplader.

Lyder det helt ved siden af?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 14:20

Flamingo og brandbare byggematerialer lyder ikke rart. Det skal (helst) mures eller støbes inde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 14:26

http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=707 siger godt nok JA, men jeg turde ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-09-09 14:38

Flamingo er ikke så godt hvis der går ild i det, men ellers lyder det fornuftigt, men 14 mm trægulv kræver meget tæt forskalling. Tror du ikke at du skal lægge 22 mm gulvspån under og så filt og så dine 14 mm. Det gør at du kan nøjes med mindre forskalling.(kuldebroer)

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-09 14:55

Tak for svarene

Flamingoen er der idag, og jeg har ikke lyst til at pille det op.

De 2 gange forskalling var for at få gulvvarmen i.
det nederste lag skal bare være 19*100 mm forskalling og det næste 25*100 mm forskalling med gulvvarmeslangerne i.

mvh Ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 15:04

Overvej lige "Sundolitt" løsningen med spånplader med spor i. Det har da trods alt en vis brand-drøj indvirkning. Altså skidtet kan brænde, men det tager tid at brænde igennem. Ved forskalling på kryds laver du nærmest et pagodebål. Og det futter afskyeligt hurtigt af. Og i særdeleshed med en god omgang flamingo nederst.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-09-09 15:07

Du skriver gulvvarmeslanger, så tror jeg at brandfaren er minimal,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 15:24

Har du prøvet at afbrænde flamingo? Energiindholdet er som olie (målt i KWH pr kg). Og det er temmelig svær at slukke. Jeg ville foretrække det indstøbt. Som alternativ kan udførelse som branddrøj konstruktion være et alternativ.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 15:27

Laves en risikovurdering, vil man i værste scenario kunne tænke sig et temmelig hurtig kollaps og deraf følgende brud på gulvvarmeslangen. Dette medføre at vandet render ned under flamingo'en, så alt hvad der kan brænde holder sig ovenover vandet. Endvidere vil udslippet fra varmesystemet være rimelig begrænset og ikke noget der slukker noget særligt, selvom det blev sprayet ud ovenpå ilden.

Hvis det var hos mig, var det minimum den branddrøje der blev valgt.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 07-09-09 16:06

Hejsa... Har du overvejet flaming med rivenet, varmeslange og så støbt gul over inden du lægger trægulv.... Vil anbefale det som optimal løsning SS

Mvh joeson

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-09 16:35

ja har haft støbt gulv i tankerne, men det er dyrere end træløsningen. og det er i et kælder værelse og det er meget bøvlet at få betonen der ned.

tak for de mange inputs...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 16:44

Du behøver kun 8 cm beton. Dvs 0,8 m³ pr 10m². Hvis du har et kældervindue, er det relativt nemt at sammentømre en slidske og så smide det ned den vej. Har lige lavet et bryggers. Fik leveret 3m³ flydebeton. Det er dæleme nemt at håndtere, meget nemmere end selvblande.

PS Husk at lukke dine spørgsmål Ulrik, og held og lykke med projektet iøvrigt.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-09 16:53

ja jeg kan se at jeg glemmer det indimellem og lukke

Tror nu stadig at det er løsningen med forskallingen der vinder hos mig.

mvh ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-09 17:42

Prøv lige at google lidt. Er i tvivl mht lovligheden. Dumt at lave noget der ikke er lovligt.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 07-09-09 19:18

bør der dampspærre i (det er jo et kælder gulv, så fugten bør vel kunne komme ud...)

mvh ulrik

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 07-09-09 21:15

Et er HELT sikkert! Flamingo (og hvad man ellers kalder det) Er KUN lovligt under beton gulve!!!! Og under INGEN omstændigheder må man lave trægulv oven på det MEDMINDRE man har støbt et klaplag! Som 3773 m.f. er inde på er det meget brandfarligt og giftigt.... Og du skal jo huske når du laver om skal du følge bygnings relementet for småhuse. så skal du ha 300mm isolering i! Så tage tyren ved hornene og gør det rigtig og lad værre med at lave en brandfælde (som i øvrigt ka koste dig og din familie livet og forsikrings dækningen i værste fald... )

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-09-09 08:35

Sådan kan jeg også huske det Ekspress. Men se på lige mit link ovenfor fra Sundolit! Det viser et eksempel medgulv direkte på flamingoen. Kun adskilt af lidt spånplade osv. Hvis der er tykkelse nok i træet kan det i bedste fald klassificeres som brand-drøj. Laves det med krydsende forskalling, vil konstruktionen sikre lufttilførsel til evt ildløs og det kommer til at gå særdeles stærkt, hvis noget går galt. Det er det der generer mig. Ligeledes er energiindholdet i flamingo relativt stort, og som Ekspress skriver udvikles blandt andet styren ved afbrænding.

Har ikke lige tid til at checke lovligheden, men logikken og min vurdering af brandsikkerheden siger mig: Behold flamingo'en. Læg en radon spærre på. Rionet ovenpå. Bind slangerne på det. Støb 8 cm gulv ovenpå. Få det leveret som flydebeton. Slib det og læg filt + trægulv.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 08-09-09 13:31

Hmm jeg ka ikke lige finde noget på skrift, men er dog stadig 100% sikker på at flamingo skal dækkes af et brandfast materiale...

Men det er da sindsygt at råde folk til at bruge det under træ... Grænsende til en sigtelse for manddrab....

Men vi er enige om din opbygning er den Ulrik skal bruge

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 09-09-09 11:29

Enig enig Ekspress

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 09-09-09 21:09

Tak for svaret 3773.