/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gamle trær i skel
Fra : katrinefrd
Vist : 884 gange
100 point
Dato : 06-09-09 20:52

I skel står (stod) der smukt gammelt piletræ, med en diameter på ca. 55 cm, med 3 store stammegrene på ca 45 cm. i diameter; og også et andet piletræ knapt 10 meter længere væk på 45 ca. i diameter. Pludselig har nabo A fældet begge træer, fuldstændigt vel vidende at nabo B modsætter sig, da spørgsmålet har været oppe og vende. Der er nu hul i skellet /hækken, og nabo B er stjerne sur. Der er ikke tale om at piletræerne umiddelbart har nogen nærhed til huse eller anden bebyggelse, der er udelukkende tale om at nabo A med hård hånd rydder alt oprindeligt. Og det kan man jo også gøre på egen grund, men vel ikke egenhændigt i fælles skel ? Hvad kan nabo B stille op ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 06-09-09 21:03

Ringe til kommunen og bede om et hegnssyn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-09 22:26

Svaret kan du læse her i denne tråd der er magen til dit spørgsmål

http://www.kandu.dk/spg139311.aspx

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 06-09-09 23:15

Hvad er spørgsmålet, hvem skal fylde hullet eller genplante et gammelt træ. UMULIGT
eller vil du have lidt af brændet.

Selv har jeg masser af træer, der skygger ind OVER min have, og når engang jeg får gang i maven, så står de også til en *buskrydning* med eller uden ? besigtigelse.

Men prøv den lokale gratis lov/ advokater, slå den selv op på google

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 07-09-09 01:05

Tak for responsen, kigger lige på det. Fint link du kom med Nordsted1. Klum- NAJ vil da ikke ha brændet, der kommer jo ingen grønne blade på

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 07-09-09 03:15

Svaret fra 3773 er det rette. Når du først har kontakt med hegnssyne, kan de vejlede dig derfra. Og se også den tråd, der er henvist til af Norsted1.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-09-09 03:39

Synd og skam, de gamle piletræer er skønne.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 07-09-09 04:46

Citat
vil da ikke ha brændet, der kommer jo ingen grønne blade på

JAMÆNNNNNNN så brok videre træet er VÆK

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 07-09-09 10:29

Citat
Sozzi (..).Sagen drejede sig om en nabo, der uden tilladelse havde fældet en række 20-30 år gamle fyrretræer på en grund ved Solrød Strand, fordi han ikke ville acceptere den skygge, de kastede. I stedet for at tale med Sozzi eller med hegnsmyndigheden,

Herfra: http://www.kandu.dk/spg139311.aspx#1600874
Kan du oplyse om træerne stod direkte i skel, eller som i spørgerens tilfælde inde på Sozzi's (forurettedes) grund ? Har du mulighed for at linke til hvor man evt. kunne finde dommen ? Google giver ikke rigtigt noget.

Med hensyn til det at tale med kommunen, da kan jeg kun sige at kommuner ikke mere er det de har været, så tror desværre ikke man kommer udenom selv at være godt forberedt (fx. ved selv at have advokat).

Men kan vi blive enige om at naboer IKKE må ''rode'' med skel, uden at være enige om hvad der ''rodes'' med ? Altså, at hvis der er uenighed mellem naboer, at det er hegnssynet der så i givet fald skal afgøre FORUD for det der skal udføres ?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 07-09-09 11:18

Der er ikke andet at gøre end at få Hegnsyn på.

Man kan ikke her på Kandu afgøre hvad der er ret og rimeligt.

Måske var det nabo A ,der burde have forlangt Hegnsyn,hvis det nu var hans hus der lå i farezonen i en Nordvestenstorm med to store gamle/rådne piletræer som nabo.

Når man ikke kender detaljerne er rådgivning ikke nemt.

muldvarp1

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 09-09-09 03:19

Citat
Pludselig har nabo A fældet begge træer, (..)

Der er ikke tale om at piletræerne umiddelbart har nogen nærhed til huse eller anden bebyggelse,

muldvarp1, kan du ikke læse eller hvad?

Godkendelse af svar
Fra : katrinefrd

Dato : 09-09-09 03:22

Tak for svaret 3773.