/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel graf
Fra : pve
Vist : 1513 gange
400 point
Dato : 01-09-09 12:51

Skal lave en graf hvor x-aksen er defineret som et antal perioder. Antallet af perioder varierer, oftest mellem 5 og 10. Under perioderne angives de tal som skal indgå i grafen.

Mit spørgsmål er så, om man kan ”fortælle grafen” at den kun skal hente tal i kolonne a til e, i tilfælde af at perioden er angivet til 5. Tilsvarende skal den kunne hente til kolonne g hvis perioder er angivet til 7.

Jeg ved ikke om det formuleret forståeligt, men jeg tror at det jeg har brug for, er en eller anden form for dynamisk graf. Som det ser ud nu har jeg sat den op til at hente alle 10 kolonner, hvilket gør at de sidste perioder står uden tal og bare fylder.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-09-09 20:47

Jeg ved ikke om jeg har fanget spørgsmål helt... men...

Hvis du laver dine hvis sætninger i "beregnede " celler, kan du hente dine data her fra.

Det er ikke så let at lave en beregning fra tabel til grafen, til visningen af resultat.

Hvis du i dit ark ikke ønsker datacellen (den hvor du henter data fra til visnin) vist, kan denne celle bare skjules.

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 400 point
Dato : 02-09-09 00:22

http://www.tushar-mehta.com/excel/newsgroups/dynamic_charts/

her finder du nogle eksempler på dynamiske grafer. ( dog på engelsk )
Nogle af dem kan downloades, så du kan undesøge dem nærmere.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-09-09 09:46

Hej Benjamin.Hansen,

Jeg har lavet if sætninger hvor mine data ligger, problemet opstår når jeg det ene øjeblik skal bruge eksempelvis 5 perioder på x-aksen i min graf og det næste eks 7 perioder. Jeg kan ikke få grafen til kun at hente de perioder over hvor de er tal i.

Med andre ord så vil der være to "tomme perioder" når jeg kun har tal i de 5 perioder.

ROSCO40 - det ser ud som om det er noget af det jeg skal prøve at anvende, jeg har dog lidt svært ved at følge det der bliver gjort. Enten er jeg bare lidt for tung til det her, ellers er det ikke beskrevet detaljeret nok. Jeg tror det er det første eksempel jeg skal se lidt nærmere på.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 02-09-09 10:25
Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 02-09-09 11:57

Tak for svaret Rosco40. Tror det virker nu.