/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
45 knallert ejerskift?
Fra : jannickd
Vist : 6287 gange
71 point
Dato : 01-09-09 08:08

Jeg har netop købt en 45 knallert og skal have den omregistreret.
jeg har fået udleveret reg. attest.

SKAL jeg købe forsikring før jeg omregistrerer den, eller kan jeg godt omregistrere den først og herefter købe forsikring?

mit problem er at jeg pt ikke har råd til at betale forsikringen.

mvh jannick

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 81 point
Dato : 01-09-09 08:39

Du kan IKKE omregistrere noget UDEN først at tegne forsikring...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-09 08:51

Og det kan blive megadyrt ikke at have forsikring, så fut Du bare rundt på jernhesten indtil Du får råd.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-09-09 10:40

Du kan jo ikke bare køre rundt på den i tidligere ejers navn, til du tilfældigvis får råd.. det er jo den slags man skal gøre sig klart inden man køber den.
Så det du kan gøre, er at afmelde den, og så indregistrere den når du får råd til forsikringen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-09 10:52

I loven om nummerpladepligtige køretøjer står der, at ved ejerskifte har den nye ejer pligt til, inden 3 uger efter købet, at få omregistreret køretøjet i eget navn, eller at afmelde køretøjet.

Det vil sige, at der skal tegnes en lovpligtig ansvarsforsikring. Beviset på forsikringen, skal medbringes på motorkontoret, for ellers kan du ikke få omregistreret.

Og det er ulovligt at køre i den tidligere ejers navn i mere end 3 uger, da hans forsikring ophører efter den periode.

Så hvis du ikke har råd til forsikring, så er din eneste mulighed, at aflevere nummerpladen.
Og endnu mere vigtigt:

At du så IKKE må køre på knallerten før du tegner forsikring og får plade på den.

Og der er meget strengere regler for en 45er end for en 30er knallert, fordi en 45-er skal der kørekort til, så at køre uden forsikring/plader på sådan en, sidestilles med, og straffes på samme måde som hvis det er en bil eller motorcykel man kører uden forsikring/plader på.

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 01-09-09 11:22

Et alternativ er at bruge de 3 uger inden du går til din forsikring og beder om et forsikringsbevis.
Så kan du omregistrere den i dit eget navn og vente til seneste betalingsdag med at betale din egen forsikring.
Det burde give dig ca. en måned inden du skal betale forsikring.

Så snart du har fået den omregistreret gælder forsikringen - også selv om forsikringen ikke er betalt endnu

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-09-09 18:19

så vidt jeg har læst har du 3 uger til at få dig en forsikring når du har købt en brugt scooter.
De 3 første uger hvor du ejer scootere så gælder den sidste ejers forsikring hvis der sker noget.

Så nej jeg tror ikke du behøver købe forsikring før den der omregistering.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-09-09 18:22

Men ellers prøv at ring til et forsikrings selvskab : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/links.html#forsikringsselskaber

eller ring til politiet på 114.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-09-09 19:26

Citat
Så nej jeg tror ikke du behøver købe forsikring før den der omregistering

Mon ikke du skulle skift nick

Du kan IKKE omregistrere noget som helst uden NYT forsikringsbevis

En ting er at udnytte sælgers forsikring, men den forbliver så i hans/hendes navn.....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-09-09 06:40

619 kr. for ansvarsforsikring i Tre Kroner forsikring. Har du ikke råd til det, så har du ikke råd til at have en knallert! Benzin, vedligeholdelse oså, er dyrere en en forsikring én gang om året.

Godkendelse af svar
Fra : jannickd

Dato : 05-10-09 21:23

Tak for svaret refi.