/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Sende digitale fotos
Fra : Oldboston
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 31-08-09 19:46

Har brug for et godt råd. Vil sende en email med et antal digitale fotos til min datter. Hun skal have ca. 100-150 fotos fra sommerferien. Disse fotos er taget på to forskellige kameraer (begge Olympus-kameraer), og der er på hvert kamera brugt to forskellige billedkort af typen xD Picture-Card.
Jeg bruger Olympus Master til at redigere mine fotos med, og nu tænker jeg, om jeg kan oprette en hel mappe eller et album i Olympus Master med de relevante fotos og derefter sende hele mappen/albummet til hende, f. eks. på en CD-rom.
Er der nogen, der kan give mig en vejledning for idioter ('for dummies') så jeg ikke farer vild i Olympus brugsanvisninger? På forhånd tak!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-08-09 20:00

Du kan da bare oprette en ny mappe/folder og kopiere alle billederne derover (forudsat, at der ikke er billeder, der har samme navn/nummer.
Men som du skriver, at du vil sende en CD til din datter - kan du jo bare overføre de ønskede mapper/foldere til CD'en via dit brænderprogram.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 31-08-09 22:47

Du kan jop også sende em til hende over nettet via PICASA...

http://picasa.google.com/ genialt program...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-09 02:20

Du skal sikkert læse nærmere på det som IBM760 skriver, hvis du opretter et album med dit billede program og modtageren ikke har det samme program, som risikerer du at albummet ikke kan åbnes, op ret en ny mappe og kopier eller flyt billederne ind i den, marker alle billeder, højre klik og klik på Send til, der klikker du igen på dit brænder drev, læg, som har et bogstav, læg så en tom cd i drevet og klik på den lille ikon som er kommet nede ved uret, der vises alle billeder nedtonet og du har mulighed for at klikke på Brænd cd
Du kan også åbne mappen med billederne og gå til Denne computer, der dobbelt klikker du på dit brænder drev, nu er der 2 mapper åbne og du kan trække billederne fra billed mappen og over i brænder mappen
Altså brænd billederne som de er, ikke noget med album eller andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-09 02:26

Hvis du vil sende billeder med e-mail, så del dem op i mindre portioner, 20-25 i hver mappe som du kan zippe inden du sender, eller du kan lægge billederne i en mappe og sende til en upload server, og så sende et link til serveren med e-mail.
Her er en god og sikker upload server: http://www.megaupload.com/
Der er faktisk mange muligheder, fortæl hvilken af forslagene du vælger for at få mere hjælp til netop den løsning

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 01-09-09 19:30

o.v.n., tak for ideen med magaupload. Det ser imponerende ud, hvad de tilbyder. Jeg har også oprettet en gratis konto hos dem, og det næste skridt vil jo nok være, at jeg uploader en række fotos fra min pc til megauploads. Men hver gang, man har et svar, opstår der to nye spørgsmål, synes jeg. For det første: Hvordan i alverden kopierer jeg eller uploader mine fotos til megauploads? Du er så kyndig, at du måske har svaret som paratviden; jeg, derimod, skal måske bruge fem timer ved pc'en for at finde ud af det, hvis jeg i det hele taget finder ud af det! Så jeg håber, at du måske vil hjælpe. Det andet spm. er: Når (hvis) jeg nu lykkes med at uploade et par hundrede fotos til megauploads, hvordan bærer jeg mig så ad med at min datter får adgang til dem (for det er nogle, hun skal bruge). Skal jeg simpelthen give hende mit brugernavn og adgangskode, så hun selv kan logge sig ind? Også her ville jeg være yderst taknemlig, hvis du vil øse af din viden. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-09 02:03

Det er god ide med medlemsskab, men det er slet ikke nødvendig, hvis du kun vil bruge tjenesten denne ene gang, prøv at klikke på Avanceret, når du er på forsiden hos MegaUpload, der får du mulighed for at skrive e-mail adresse til den som skal have filerne, når du så har lagt billederne op, så får modtageren (og dig selv, hvis du har skrevet din egen e-mail adresse også) en mail med et link som man blot skal klikke på, for at komme til siden hvor billederne ligger.
Du skriver at du har et program til at håndtere billeder, det program gemmer billederne i en mappe på din computer, du skal vide hvor denne mappe er, før du lægger billederne op, prøv at klikke på Start og på Billeder, måske er der en mappe som har samme navn som dit program, andre muligheder er i Dokumenter eller som nogle få programmer vælger, dit C drev, åben mappen med program navnet og se om der er nogle undermapper, de har måske datoen for dengang du lagde billeder ind, som navn, når du har fundet mappen som indeholder de billeder som skal sendes, så foreslår jeg at oprette en ny mappe, for eksempel på Skrivebordet, giv den et navn, så du kan finde den igen, åben den nye mappe og nu kan du fylde billeder i denne mappe, åben også mappen med billederne og marker dem du vil sende, du markerer ved at trække musen hen over billederne med venstre tast trykket ned, hvis du vil plukke nogle billeder ud af mængden, så holder du Ctrl tasten nede mens du klikker en gang på hvert billede, når du er færdig så slip musen og tryk Ctrl og C tasterne samtidig, eller højre klik på et af billederne og klik på Kopier, gå så over i den nye mappe som skal sendes, klik en gang med musen og tryk på Ctrl og V samtidig eller højre klik og klik på Sæt ind, nu har du en kopi af alle billederne i den nye mappe, hvis der er flere billeder i andre mapper, så gentager du processen Kopier og Sæt ind.
Når du har samlet alle de billeder som skal sendes, så foreslår jeg at zippe mappen, så kan den nemlig sendes på en gang og ikke løse billeder, har du mulighed for at pakke (zippe)? 7-Zip er godt og gratis: http://www.7-zip.org/ hent exe filen og installer det som enhver anden program, nu kan du højre klikke på din nye mappe og ud for 7-zip klikker du på Føj til "mappens navn" zip så kommer der en zip mappe med samme navn som den anden mappe på Skrivebordet
Nu er du klar til at gå ind på MegaUpload og der klikker du på Avanceret og på Gennemse og så finder du zip mappen på Skrivebordet, klik på den og skriver eventuel e-mail adressen til modtageren, og måske din egen e-mail adresse i de linjer som er beregnet til det, så kontrolerer du at din zip mappe er nævnt i linjen ud for Gennemse og klikker på Send, det tager nogen tid afhængdig af din internet hastighed, hvis du har udfyldt e-mail linjen, så får modtageren en e-mail med link til at hente zip mappen med billeder

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-09 02:04

Hvis der er noget i den lange beskrivelse som er uklar, så spørg igen for en uddybning

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 02-09-09 08:41

Tak for svaret o.v.n.. Det har været til stor hjælp. Tak fordi du forklarede alle detaljer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-09-09 11:35

Selv tak - godt du fandt en metode til at sende billederne