/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Dør efter 10 km
Fra : coehlen
Vist : 1030 gange
300 point
Dato : 29-08-09 19:25

Gentagne gange har jeg oplevet, at min MZ ETZ 251 efter ca. 10 kilometers kørsel efter svagt ujævn motorgang sætter ud. Efter ca. 5 minutters hvile kan den atter starte og køre normalt.

Jeg har tjekket, at der ikke er vand i bunden af reservetanken eller svømmerhuset og derefter påfyldt karburatorsprit.
Jeg har tjekket, at der ikke dannes undertryk i tanken.

Jeg har brug for hjælp til fejlfinding !!

Venlig hilsen
Claus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-08-09 19:53

Et gæt.
Hvad med snavsfilteret enten lige før karburatoren eller lige efter tanken.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 150 point
Dato : 29-08-09 21:00

Det lyder som en fejl på din tændspole. Når den normalt efter 5 lyder det som en tændingsfejl.

Disse kan godt være periodiske.

Vh ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-09 21:26

Citat
Det lyder som en fejl på din tændspole

Ja, helt enig, og så vidt jeg husker er du endda ikke den eneste der har haft det problem med den model.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 29-08-09 21:38

Hvad er det, der kan bevirke at tændspolen bliver slap efter (næsten) præcis 10 km´s kørsel ? Og så igen virke efter nogle minutters hvile ? Jeg har måske sirret mig blind på fænomenet: karburator-is !

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-08-09 23:29

Har selv kørt MZ, og du har fået tre gode fejlkilder, der er en mere, og det er tankdækslets udluftning. Næste gang den går ud, så prøv at tage dækslet af og på. Starter den herefter fint, skal du enten rense dækslets åndesystem grundigt eller bore et 1,5mm hul i det.
Ellers hælder jeg mest til tændspolefejlen, men det er nu altid klogt, at rense filtrene jævnligt.

God fornøjelse, det er en ganske hyggelig helårsmaskine (én af de få, der også kører ufortrødent i snevejr)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-08-09 23:32

Ps. Karburatoris optræder stort set kun ved udetemperaturer mellem 0 og 8 grader Celsius

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 30-08-09 00:13

Hej Kofoed.
Som jeg skrev indledningsvis var tankundertryk noget af det første, jeg tjekkede.
Jeg har svært ved at forstå, at stoppede filtre skulle kunne resultere i motorstop efter et bestemt antal kørte kilometer og at det skulle blive renset ved at hvile for derefter at kunne virke normalt.
Jeg vil prøve om det er muligt at skaffe en ny tændspole og prøve mig frem. ( Jeg har aldrig før skullet skaffe stumper til MZen, og ved ikke om det stadig kan lade sig gøre !)
Takker for den store interesse og lader lige tråden være åben et par dage - i håb om at en gudsbenået guru dukker op og kommer med de vise sten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-09 15:38

Citat
Hvad er det, der kan bevirke at tændspolen bliver slap efter (næsten) præcis 10 km´s kørsel ? Og så igen virke efter nogle minutters hvile ?

At noget i spolen eller i forbindelsen (ledninger) til spolen bliver for varmt, og derfor kan den starte igen når det er kølet lidt af

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-08-09 16:55

På en mz150 er havde jeg et lignende problem -det viste sig at være en af skruerne på dynamoen som åbenbart ikkevar strammet nok-så der meget lig tændsspolen opstod svigtende kontakt når maskinen blev varm-så prøv lige at stramme dem efter

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-09-09 00:59

undskyld, det sker når man har for travlt, men prøv at kontakte:
http://www.mzklub.dk/news.php

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 04-09-09 19:20

Det kan være et for "varmt tændrør du kører med" med for lavt glødetal.
Så gløder tøndrøret og du kan først køre videre når det er kølet af.
Nilsg

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 21-09-09 02:52

Alt andet end udskiftning af hele det elektroniske tændingssystem har nu været prøvet.
Har hørt, at det ville være fornuftigt, og også på længere sigt, en god ide at udskifte til gode gamle knikserkontakter. Men alt andet end den nødvendige "knast" er til at skaffe, så jeg vil forhøre mig her i dette forum og andre steder, om der er nogen, der kan være mig behjælpelig.
Det var Benjamin Hansen, der først fik ledt mig på sporet af, at det nok var en tændingsfejl, så jeg lukker tråden med point til ham. Men tak for hjælpen allesammen.

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 21-09-09 02:54

Tak for svaret Benjamin.Hansen. God motorcykel, men svær at skaffe reservedele til.