/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 205 S
Fra : gwh
Vist : 1252 gange
100 point
Dato : 28-08-09 10:18

Hej jeg skal se på en Peugeot 205 1,4 s. 1990 . Kørt 178000. 12 md. til syn.
Har fået af vide at den bruger en del olie, hvad er årsagen til det ? skal jeg passe på med at købe den ? eller kan jeg bare fylde olie på efter behov ? der skal kun køres små ture i dan.
mvh. gwh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-08-09 10:38

Olieforbrug skyldes almindeligvis slitage. Så hop uden om den.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 28-08-09 10:41

1,4 motoren er normalt driftsikker. Et olieforbrug på ½l over 1000km burde godkendes ved småture.
Ved væsentligt større forbrug er der noget galt.
Er der oliespild under bilen?

Vh fra den gode årgang 57

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 28-08-09 10:59

Ja 1957 er en god årgang der er mange km. i os endnu
Citat
Ved væsentligt større forbrug er der noget galt.
Er der oliespild under bilen?

Jeg ved ikke om der er olie under bilen , jeg har ikke set den endnu, og forstår på ejeren at der er mere olieforbrug end 1/2 liter pr. 1000 km. nærmest 1/4 liter pr. 120 km.
Citat
Olieforbrug skyldes almindeligvis slitage. Så hop uden om den.
Er årsagen altid slidtage på motor ? (motor 1.4 kun kørt 178000 )

mvh. gwh.

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-09 11:45

Med det forbrug du nævner, må der enten ligge en sø under bilen, eller motoren er meget dårlig.

I begge tilfælde vil det være en bekostelig affære, medmindre det er olieindikator eller filter der lækker. Så jeg ville nok ikke købe.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-08-09 14:03

På grund af alder er olietyvene, det er hætter der er anbragt omkring ventilstammerne, blevet møre,
og der kan suges temmelig meget olie ned i cylinderne ad den vej. Hvis de bliver udskiftet vil olie-
forbruget ofte blive reduceret til det næsten umålelige. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-08-09 14:11

Det har altså egentlig ikke noget med slidtage at gøre. Du kan foreslå et nedslag i prisen svarende
til det som det koster at få udskiftet dem, det er iøvrigt ikke nogen stor operation.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-08-09 15:37

Når / hvis sælger ’mener’ den bruger 1/4 liter pr. 120 km. = 1 liter pr. 480 km.
så har han sikkert ikke overdrevet,.. sandsynligvis bruger den meget mere,
uanset hvad,.. er det helt klart i overkanten,

hvor længe motoren kan holde, er der ingen der ved,.. det kan kun blive gætterier,
men med så stort et olieforbrug, skal du faktisk kontrollere oliestanden efter hver køretur,
glemmer du at kontrollere oliestanden,.. og fylde olie på motoren, efter hver køretur,
er der meget stor risiko for at motoren brænder sammen.

Du skal altså ha’ en dunk motorolie med i bilen, og efterfylde / kontrollere oliestanden,
jævnligt,.. meget jævnligt,.. (helst efter hver tur)

en ombytningsmotor koster sikkert mere end hvad du skal give for bilen,
dvs. hvis motoren brænder sammen, er pengene spildt, og du må ud og købe en ny brugt,

det er dyrt at køre i så gamle biler,.. især hvis du ikke kan / vil, eller har mulighed for selv at reparere den,.. når den går i stykker,
og at den går i stykker kan du være helt sikker på,.. (det er faktisk det eneste der er sikkert)

der er altid noget i vejen med så gamle biler,.. spørgsmålet er hvor mange fejl,
man kan / vil ”leve” med,
selv en fejlfri FDM attest kan ikke garantere mod fremtidige reparationer, (slet ikke rust)

Ka’ du selv reparere den når den går I stykker,
eller har du en ven,.. eller familiemedlem der vil reparere den gratis, eller meget billigt,
hvis ikke,.. kan det blive et kostbart bekendtskab, at købe en bil der er 19 år gammel,

om 1 år skal den synes,.. det koster penge,.. mange penge,
et simpelt eftersyn, og reparation af bremserne løber hurtigt op over 2000 kr.
på et aut. værksted,.. (bare ét eksempel)

præcis hvad det vil koste pr. mdr. .. altså løbende vedligehold og rep. .. er svært at spå,
men et godt kvalificeret gæt,.. bygget på mange års erfaring med rep. af biler,
vil være 800 – 1500 kr. pr mdr. afh. af hvor heldig / uheldig du er,

for under 1000 kr. pr mdr. kan du købe en funklende ny bil,.. i 100.000 kr. klassen,
foruden at du får en ny bil,.. får / kan du få en billig kaskoforsikring, (2995 kr. pr. år)
det kan du ikke på en brugt,

oven i det hele får du ALT moderne udstyr, og en betydelig mere sikker bil,
der er billigere i både benzin, forsikring, og grøn afgift.

og standartudstyr som eksempelvis,.. airbag
blokeringsfri bremser (ABS) plus ESP. stabiliseringsprogram,
servostyring - el-rudehejs osv. osv.
bare fornøjelsen / duften af ny bil,.. er en hel del mere behageligt, (for de fleste)

en ny bil (værdien) taber til gengæld mere end en brugt, ca. 1000 kr. pr. mdr.
det opvejes dog at de større reparationsudgifter der er på en brugt bil,

summa summarum,.. det er stort set lige så billigt at køre ny,.. som brugt,
især for små / mindre biler. så HVORFOR køber du ikke en ny ?

pris og udstyr afhænger af bilmærke og model,
her er et par eksempler,.. ud af mange,

http://kiamotors.dk/ModelPage.aspx?ModelID=1&PageType=Economy

http://www.hyundai.dk/default.asp?pageid=12&nodeid={3B6EB01B-2EE8-4C33-813B-0F0C65FEAB1E}&mode=equipment

http://www.suzuki.dk/modeller/splash.aspx

http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2363

http://www.fyens.dk/article/889235:Bil--b-d--camping--Bliv-bilist-for-under-1000-kr

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-08-09 18:28

Start nu med det allervigtigste: Et kig ned i motorrummet. Hvis motoren er fuldtændigt tilsølet i olie, kan f.eks. en utæt ventildækselspakning være skyld i, at olien bliver ledt ud af motoren. Så vil der sikkert være nogle grimme sorte pletter under den. Vil du bekoste en afvaskning og udskiftning af diverse pakninger ? Eller vil du overveje en udskiftning af motoren ? Hvis du kan svare ja til dette, så køb den. Ellers bør du nok finde noget alternativt.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 29-08-09 00:20

Hej til jer alle. Tusind tak for jeres gode svar. Jeg har med jeres hjælp indset, at den bil ikke var den jeg skulle købe, jeg var også selv meget betænkelig, da jeg hørte om olie forbruget og jeg var glad for sælgerens ærlighed. Så jeg kunne spørge jer tilråds. Jeg skal på Søndag se på en anden af samme slags, men der skulle ikke være nogen problemer med olie forbrug og den passet meget på, nye bremser og styrekugler , olie filter, nysynet. Grunden til at jeg ikke køber en ny er, at jeg HAR en "fra ny af" Peugeot 206 på 2 år. Den jeg skal købe er til min ældre mor , der bare skal bruge den frem og tilbage til byen , efter hun er blevet enke har jeg en Nissan Patrol 96 jeg skal have solgt, for den er lige lovlig stor for hende at tumle.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-08-09 11:21

Citat
Den jeg skal købe er til min ældre mor , der bare skal bruge den frem og tilbage til byen

Forstår ikke rigtigt dit argument,..
”det er en ældre dame, der BARE skal køre frem og tilbage til byen”

bilen som sådan,.. er ligeglad med hvor den kører,.. den går i stykker alligevel, (helt sikkert)
at den BARE skal kører små korte ture, bliver det bestemt ikke bedre af,.. tværtimod,

det koster stadig ca. 1000 kr. om måneden, at holde en ’mindre’ bil kørende,
om du / din mor,.. foretrækker at ofre de 1000 kr. på reparationer af den brugte bil,
eller betale dem som afdrag på en ny bil, er selvfølgelig op til dig / din mor at afgøre,..

resultatet bliver det samme,.. altså at prisen på at køre bil,.. brugt kontra ny,.. bliver ca. den samme,
i hvert fald over en årrække på ca. 8 år,.. eller mere,

Citat
Jeg har med jeres hjælp indset, at den bil ikke var den jeg skulle købe,

oliforbruget er kun ét ud af mange problemer,..
hvis du / din mor,.. af en eller anden grund absolut vil ha’ noget gammel brugt l…
så ta’ for ”guds” skyld en mekaniker eller anden bilkyndig person med ud og afprøve / teste den,
så du / i bliver snydt mindst mulig.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 29-08-09 19:57

Citat
hvis du / din mor,.. af en eller anden grund absolut vil ha’ noget gammel brugt l…
så ta’ for ”guds” skyld en mekaniker eller anden bilkyndig person med ud og afprøve / teste den,
så du / i bliver snydt mindst mulig.
Ja, jeg tager en bil kyndig med og den bil vi skal se på er meget velholdt, og jeg har ikke råd til at købe en ny bil den får jeg aldrig betalt, min mor kommer ikke til at køre mange år endnu, så vi satser på at få en bil der sagtens kan køre 2 år endnu , men tak for dine advarsler, håber ikke du kommer til at sige HVAD SAGDE JEG, men at jeg kommer til at sige det gik ok
Mvh. gwh.

Godkendelse af svar
Fra : gwh

Dato : 01-09-09 11:44

Tak for svaret rocoolsen.
Også tak til andre for gode svar
mvh. gwh.