/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Spartling af gasbeton.
Fra : theill
Vist : 7637 gange
300 point
Dato : 27-08-09 22:37

Hej.

Jeg står og skal spartle en gasbetonvæg.
og kom til at tænke på om man bare kan spartle på gasbetonen eller den lige skal gøres våd først, for at stoppe støvet.???
Bruger "dana lim" "letspartel 623"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-08-09 22:42

Du skal dæleme huske at vande først. Ellers kommer du på arbejde.

PS Det er lidt små-streng' at spartle eller vandskure på gasbeton. Værre end mursten.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 28-08-09 08:38

Hmmmm jeg har uret. Danalim skriver ikke noget at vande først. Men lav da en prøve i et hjørne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-09 12:39

Gasbeton skal primes først.
Jeg kan ikke huske hvad det hedder - men det var sådan noget blålligt noget jeg fik af en maler.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-08-09 14:26

det er microdisperc der skal fortyndes med vand og det er rigtigt blåt men der findes også en udgave der er rød, spørg hos farvehandleren eventuelt hos Flügger

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-08-09 14:27

men det er ikke påkrævet at prime først, blot børst alt løst støv væk.

per

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-08-09 14:40

haraldnyborg er billigst med "blåvand"
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8581&n=30100
gasbeton suger ekstremt meget så hvis jeg skulle fuldspartle en hel væg ville jeg først grunde vægen så jeg kunne spare på spartelmassen

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-08-09 14:50

Theill

du skriver ikke om det er en ny væg eller hvad.

per

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-08-09 15:51

Du skal grunde væggen med en plast grunder (mikrodispers også kaldt "Blå vand")
Lave en blandning der hedder 1/3 .... vand/mikrodispers
Rul det på med en stor rulle eller Halvanstryger. Lad det tøre til dagen efter og skabespartle alle små/stor huller/samlinger med en grov sandspartle.... Herefter fuldspartle 1 til 2 gange med grov sandspartlen og afslut med en medium spartle (Komme an på hvor ujævn væggen er)

Slib væggen og plet spartle igen hvis der er behov for det. (du kan se efter slibning om du skal pletspartle)
Herefter grunder du væggen igen med overstående plastgrunder...
Så er det bare 2 gange plast vægmaling (glans 05)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-08-09 15:59

Lige en sidste ting.... Lad dig ikke afskrække af priserne. Køb kvalitet produkter og ikke noget billigt lort fra jem & fix eller haraldnyborg. " Dana lim er et OK produkt"

Godkendelse af svar
Fra : theill

Dato : 29-08-09 12:14

Tak for svaret 3773.