/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Varme i ubenytte rum...
Fra : axelbjarne
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 25-08-09 12:44

Hvor meget varme skal jeg have i et rum, står ubenyttet for at der ikke skal dannes fugt?

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-08-09 12:45

I vores udestue har vi ca 5 varmegrader i vinterhalvåret, for at undgå fugtskader

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-08-09 12:47

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-09 14:05

Og det svar kan du ikke bruge til noget som helst.

Der er lavet undersøgelser der påviser, at i et rum dannes der fugt og dermed skimmelsvamp, når temperaturen kommer under 14 grader

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-09 14:09

Citat
Den indvendige overfladetemperatur i boliger o.l. skal som tommelfingerregel holdes over 13 - 14°C i den kolde vinterperiode for at undgå kondens og skimmelvækst på tapet mv..

http://www.isover.dk/sw24200.asp

Citat
Bemærk - på ydervægge og andre kolde overflader kan der ved rumtemperatur under 15°C opstå fugtproblemer.

http://www.detgroennehus.dk/dk/bw309.asp

Citat
Fugt i boligen kan undgås ved at sikre, at temperaturen aldrig kommer under 14°C. Samtidig skal der ske hyppig udluftning i rummet - og møbler bør ikke placeres tæt op ad kolde ydervægge.

http://www.borupvarme.dk/Pages/sparetips.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-09 18:00

Der må være undtagelser for den regel, for vi har ikke fugt i vores udestue

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-08-09 19:20

Norsted, din udestuer er nok så utæt at den bliver ventileret.
Der dannes fugt når varm luft remmer kolde flader, så hvis Norsteds væg er varmere end 5 grader så dannes der ingen fugt.
Det er altså rummets luft temperetur i forhold til vægens temperatur der bestemmer om der dannes fugt.

Sådan er det fordi varm luft kan indeholde mere vand end kold luft.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-09 20:24

Bjørnj, min udestue er bestemt ikke utæt, for nogle år siden boede vores datter i den året rundt

Jer i tråden er hermed inviteret til at komme og bese udestuen, en kold vinterdag - med 5 varmegrader

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 25-08-09 21:59

Norsted. Kommer der heller ikke dug på ruderne?
Dine væge må være godt isolerede, eller osse sidder der en tynd isolering indvendig der gør at dukpunket er i muren.
I halvtresserne og begyndelse tresserne var det meget almindeligt at sætte bløde plader på vægene, så føltes de varme, men når tager dem ned er de helt sorte bag på af skimmmelsvamp.

Bjørn

Kommentar
Fra : kj

Dato : 26-08-09 09:44

Da vi havde sommerhus, holdt vi hele vinteren 8 grader, og der var aldrig problemer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-09 18:31

BjornJ... de to af væggene støder op til huset, og de andre to er termoruder... på loftet er der 250 mm rockwool og under gulvbrædderne er der lecasten, jeg kan ikke huske hvor meget, men der er ikke fodkoldt, hvis vi foreksempel bruger udestuen nytårsaften

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-08-09 21:51

Norsted. Jeg gæter på at vinduerne vende mod syd, så de er vamere end de 5 grader du har i udestuen, for så dannes der ikke dug.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-09 22:49

Vinduerne vender mod syd og vest - og vi har termostat på radiatoren