/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
ftp
Fra : steenmarkussen
Vist : 638 gange
150 point
Dato : 15-04-03 21:51

jeg har en internet forbindelse som jeg deler sammen med 20 andre i ejendommen. vi har en router fra TDC erhverv ( pro@sses) speedstream. jeg vil nu gerne have mulighed for at kunne, hente ting fra min pc fra min hjemme pc over på på arbejdet via et ftp program. jeg har derfor downloadet serv-u. problemet er nu at jeg ikke kan få forbindelse til min hjemme pc fra min pc på arbejdet der er ikke firewall på nogle af dem. dem i ejendommen kan godt få kontakt til min pc via ftp. så det er nok noget med ip-adressen da vi hver enkelt bruger har en dynamisk ip-adresse.
Men routeren har jo en ip-adresse til ftp trafik ( eller hvad det kaldes)
er der nogle der ved hvordan jeg sætter min serv-u op eller om det er umuligt.
( håber det er her jeg skal stille spørgsmålet)
venlig hilsen Steen Markussen.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 15-04-03 22:19

Hvis I ikke ønsker at får den "åbnet", enten ved at gøre det selv, eller ved at betale TDC for at gøre det, kan du afhjælpe ved at give din egen maskine DEN faste adresse som routerens port 21(ftp-port) er åbnet for.
Det løser dog kun problemet for dig og ikke de andre hvis de har samme problem!.
Jeg kan ikke huske hvilken IP-adresse du skal sætte din puter op til, mener det er 192.168.1.3, men det kan du finde i papirende til routeren. (jeg er selv for doven til at finde mine papirer frem nu!)

Held og lykke med det.

/EazyOne

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 16-04-03 07:50

Jeg har samme model og standard-opsætningen fra TDC. FTP-serveren skal hedde 192.168.0.4 (men tjek alligevel dine egne papirer). Du kan derfor ikke køre med dynamisk IP-adresse på din FTP-server, da den altid skal hedde 192.168.0.4.

Du skal huske at du fra din arbejds-PC skal connecte til din FTP-server på routerens WAN-adresse. Derimod skal de andre 20 i ejendommen connecte til din LAN-adresse.

EazyOne har ret i at der kun kan være én FTP-server på LAN-siden, med mindre du har betalt TDC for at ændre standard-konfigurationen. Hvis de 20 andre brugere ligeledes skal have mulighed for en FTP-server, så skal der oprettes 20 ekstra "virtual servers" i routeren.

Eftersom TDC ta'r ca. 1000,- for hver gang de skal ændre noget i routeren, så kan det hurtigt blive dyrt. Jeg prøvede at sætte en anden router (D-link DI-604) til min Pro@ccess forbindelse. Det kørte uden problemer og det giver én selv mulighed for at lave alle de ændringer man vil til 500,- én gang for alle. Det eneste der så kræves er, at man har en lille smule forståelse for hvordan et LAN virker.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : steenmarkussen

Dato : 16-04-03 23:05

vores router har åben for alle port.
men hvis nu vi forestiller os at der er en ander der bruger ftp ip-adressen uden vi ved det kan man så tjekke det for jeg
kan ikke få det til at virke med din forklaring hjp1974 som ellers lyder som det rigtige.

Steen markussen

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 150 point
Dato : 17-04-03 12:30

Har du prøvet at sætte din IP-adresse til den faste? 192.168.0.4?

Du skal også huske at sætte Gateway=192.168.0.1, DNS=194.239.134.83 og DNS=193.162.153.164 på din maskine

Det er sikkert rigtigt at routeren har alle porte åben, men det hjælper ikke meget når man skal have forbindelse til en server udefra. Til det anvender man routerens NAT funktion, som gør at indgående trafik til en bestemt port routes videre til en bestemt IP-adresse på LAN-siden.
Du kan eventuelt ringe til support for at få at vide om routeren er sat rigtigt op. Jeg går ikke ud fra at du selv kan pille ved routerens opsætning?

Godkendelse af svar
Fra : steenmarkussen

Dato : 29-04-03 21:15

Tak for svaret hjp1974.