/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
genveje i open office
Fra : freeeeeeeen
Vist : 3608 gange
50 point
Dato : 23-08-09 09:27

hej
jeg skal bruge open office til at skrive formler og kemitegn med. jeg skal så lave nogle genveje til de forskellige muligheder. tegnet delta skulle gerne ligge som ctrl+d og potens tegn som ctrl+p men hvordan gør jeg lige det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 10:08

Hvis du arbejder i Math kan du ikke lave genvejsmakroer.
Men det kan du i writer og calc
Funktioner > makro > optag makro > husk at afbryde den igen.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 23-08-09 10:25

jeg er vist ikke helt med her. jeg vil bruge writer. så langt så godt. men jeg skal finde de enkelte symboler f.eks. delta. og skrivemåde. f.eks opløftet skrift. hvordan får jeg lavet genveje til dette og hvor finder jeg de forskellige symboler og skrivemåder henne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 12:07

Ok i writer ligger specialtegn her:
Indsæt > specialtegn > og så kan du nok finde de tegn du skal bruge

For at lave din egen genvej skal du bruge makrofunktionen hvor du "indspiller" det der skal gøres for at lave dette specialtegn.

Funktioner > makro > optag makro

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 23-08-09 15:32

ok jo nu fandt jeg da tegnet delta og kan også få det frem jeg kan bare ikke tildele den genvejen ctrl+d. jeg fandt heller ikke opløftet skrift og sænket skrift. og mangler jo også at få genvej på disse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 17:01

Ctrl + d er fastlåst til dobbelt undertregning

Hjælp > søg på hævet skrift > klik på vis :

1.Vælg den tekst, som du vil lave til hævet eller sænket skrift.
2.Gør et af følgende:
Vælg Formater - Tegn - Placering, og vælg så Hævet skrift eller Sænket skrift.
Tryk Ctrl+Skift+P for at lave teksten til hævet skrift, og Ctrl+Skift+B for at lave teksten til sænket skrift.

Makro er lidt anderledes i openoffice end microsoft office

gå ind i hjælp og skriv makro.....................der er lidt at læse

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 23-08-09 18:00

ok det var jo lidt længere frem mod målet. det er lid meget bøvlet at bruge hævet og sænket med de taster der skal holdes nede det må være til at ændre disse genveje ikk. en genvej til delta lavet af mig selv er det ikke muligt. det skulle gerne ende med at det kunne blive lidt enkelt at skrive tegn og formler i writer samt noter ellers forsvinder lidt af ideen med at bruge writer til at tage noter i direkte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-09 18:33

Jeg kan ikke lige se hvordan - men jeg tror du kan tildele knapper oppe i værktøjslinien som man kan i micro office.
Men jeg arbejder ikke så meget med openoffice, for jeg hopper tilbage til word/excel/powerpoint når der lige skal laves noget i en fart.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 23-08-09 19:34

ok jeg håber der kommer en der kan hjælpe med dette problem

Accepteret svar
Fra : susanne72

Modtaget 50 point
Dato : 26-08-09 22:07

der er ikke noget problem i at indspille makroer til at skrive fx delta, og så efterfølgende lave en knap i værktøjslinien der skriver deltategnet i dit dokument.

1. indspil makroen (Funktioner, makroer, optag) (find delta under specialtegn, matematiske operatorer-tegnsættet.
2. stop makroindspilningen, og gem den som foreskrevet
For at tilføje til værktøjslinien:
3. Højreklik på den lille pil yderst til højre på en af værkstøjslinierne
4. Tilpas
5. Vælg tilføj under værktøjslinieindhold
6. I kategori åbnes allernederst under Openoffice.org-makroer, og din netop indspillede makro findes heri (Du har formentlig gemt den i underfolderen mine makrooer, standard, module1)
7. Tilføj
8. Luk
9. ok

Alternativt, så lav en tastegenvej til boksen med specialtegn, hvor du så skal vælge det aktuelle tegn når de skal bruges.
1. Funktioner, Tilpas, tastatur.
2. marker den ønskede tastekombination
3. Nederst vælger du
Kategori: Indsæt
Funktion: Specialtegn
4. Modificer
5. Gem og luk

Her kan du også ændre fx ctrl+D. Du kan ikke lave genveje til de enkelte specialtegn, men ovenstående tror jeg er en tilstrækkelig hjælp til at skrive en opgave - jeg lykkedes selv med det...

Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 17-10-09 12:18

Tak for svaret susanne72.