/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
pudse sokkel
Fra : bonning
Vist : 4846 gange
100 point
Dato : 20-08-09 16:29

Hej. Jeg skal pudse sokkel da pudsen er faldet af mange steder. Det er leca blokke. Jeg har købt Maxit multi 280. Er det ok. Har ikke pudset før. Nogle gode råd til en amatør. hilsen bonning.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-08-09 18:43

Købet er ok. Du skal huske at forvande stenene inden du pudser da de ellers vil suge fugten ud af Maxitten så den nemmere skaller af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-09 18:52

Sagt på en anden måde, fugten bliver suget FOR hurtigt ud af pudset, cementprodukter behøver fugt mens de hærder.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-09 21:08

Hej bonning.
Du har allerede fået et par gode råd ............ det er MEGET vigtigt at du gennemvander muren inden du begynder at pudse, især når vejret er så varmt, som i øjeblikket.
Jeg kan give dig et par tips, hvis du aldrig har pudset før.
Når din væg er godt gennemfugtet, og du har blandet dit puds i en passende konsistens - ikke alt for våd og tyndtflydende, men sådan, at det ligesom hænger sammen når du tager det op med en murerske.
Så kan du med fordel hælde 2-3 skefulde op på et pudsebræt, som du holder med den ene hånd ind mod muren, mens du med din ske tager lidt puds fra brættet og trykker det ind der hvor du ønsker det skal sidde - på den måde taber du mindst muligt ned på jorden, når det kan falde tilbage på brættet.
Når du så har påført mørtel på et område, så bruger du brættet i nogle roterende bevægelser, begynd nedefra og jævn det så ud, alt imens du med dine bevægelser sørger for, at det dækker hele området og bliver trykket godt ind, samtidig med at det bliver en glat overflade.
Bliver der så lidt "huller" bagefter gentager du bare processen indtil det er ude hvor det skal være og ser glat og fint ud.
Det kræver en smule øvelse, men lige pludselig har du fat i det, og så går det egentlig ganske nemt.
held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 21-08-09 07:24

Tak for svaret bennymanden. Det tror jeg godt jeg kan finde ud af. Venter til det blir lidt køligere.. Hilsen bonning.

Kommentar
Fra : Bowie520

Dato : 08-10-09 11:54

Hhhmmmmmm....

DU SKAL IKKE FORVANDE EN LECABLOK,LAD FOR GUDS SKYLD VÆR MED DET,DA DIT MØRTEL BARE VIL GLIDE AF BLOKKEN+DET ER ENORMT LANG TID OM AT TØRE...SÅ LAD VÆR MED DET...

Bank det løst siddende puds af og børst efter med en stiv kost..Bland en omgang MULTIKLÆB og smør de steder(et groft lag), som skal pudses,for at sikre bedre vedhæftning og lad det evt tørre eller lav det vådt i vådt..Altså først smør med MULTIKLÆB og derefter put din mørtel på og vupti....
Hvis du endelig skal bruge vand,så brug det til at holde de steder du pudser fugtige.......

Hilsen Anders....

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 23-11-09 20:28

nej for guds skyld lad være med at forvande.!!!

det gør man kun på sugende materialer..

og hvis du ikke har udført arbejdet, så aflever materialerne tilbage og køb et par poser aalborg basic cement og noget vasket sand.

så blander du det i forholdet 1 del cement til 3 dele sand.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-11-09 22:22

........... tja - hmmmm

Kommentar
Fra : Plang

Dato : 29-11-09 20:29

Min sokkel er ravnet mellem sokkel og mursten, ikke mere end 12 cm bred fuge,
er der nogle der kan give et godt råd med blanding af cement og sand, og hvad jeg ellers skal gøre