/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
PC PLus og HP psc 750
Fra : taxatom
Vist : 762 gange
20 point
Dato : 15-04-03 18:50

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med mit store problem.
Jeg har i 10 år brugt PC Plus til min bogføring og har nu skiftet printer.
Jeg har købt en 3 i een fra HP men den vil ikke skrive noget ud fra PC Plus!

HP kan ikke hjælpe mig - er der nogen af jer der kan?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-03 21:09

Har du flere printere, så kan det være du skal sætte den nye HP som standard printer.
Start>instillinger>printere>højreklik på HP>benyt som standard eller sådan noget.
Jeg kender ikke PC Plus, men hvis den kører i DOS tilstand, skal printeren indstalleres der.
Det ved jeg dog ikke hvordan man gør.
Emesen.

Kommentar
Fra : Baxx65

Dato : 15-04-03 23:12

Hej Taxatom

Nu skriver du ikke noget om hvilket operativsystem du bruger, men så vidt jeg husker virker nedenstående på alle windowsversioner fra W95 og op.

Del printeren... (ikke sikker på at dette er nødvendigt, men gør det blot for en sikkerheds skyld)

I en dos-prompt skriver du: net use LPT1 \\ditcomputernavn\printerdelenavn

Hvis du bruger ældre versioner af windows (W9x+ME), skal du muligvis gentage dos-promt manøvren hver gang du skal bruge printeren (efter genstart). Hvis dette er tilfældet, så kan du i printeregenskaber, lave en permanent portmapping. Husker ikke helt hvordan det nøjagtigt gøres, men du må skrive igen - om nødvendigt.

Det kan være nødvendigt at rette lidt i PC Plus, med hensyn til antal linjer pr. side. HP bruger så vidt jeg husker 64 linjer som standard, hvis din gamle printer brugte det samme antal, så er der ingen ko på isen.

Baxx65

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 15-04-03 23:47

Hej Taxatom;

Du bliver rigtig ked af svaret, men HP PSC 750 understøtter ikke DOS programmer!
Se på følgende link http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C8426A

Hvorfor gør den det ikke? Fordi der er tale om en GDI printer. Dvs. printer uden selvstændig hukommelse - og dermed understøttelse af HPs meget udbredte PCL kommandosprog.

Du skal passe meget på med, hvilken printer du vælger i forhold til f.eks. PC Plus, da det fleste billige farveprintere og multifunktionsprintere er rene GDI printere. Alene pga. omkostninger ved fremstilling - og at DOS programmer praktisk talt ikke anvendes længere på verdensmarkedet.

Et godt suplement vil f.eks. være en lille Lexmark laserprinter. De er meget prisbillige - de skriver mange sider på én tonerpatron - de understøtter DOS via PCL kommandosproget - og endelig er de bedre end originale HP printere til at udnytte netop faciliteter i PCL sproget.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Baxx65

Dato : 16-04-03 02:40

Hmm Smitty
Det kan godt være at du har ret, jeg har selv en PSC 500, og det er også en GDI printer, ligesom de fleste blækprintere er. Og den kan altså godt skrive ud fra DOS. Jo jo, der er da lidt problemer, med time-out's mv. - men det kan lade sig gøre!!

Jeg checkede lige beskrivelsen af PSC 500 op mod 750'eren, og der er ikke den samme klare beskrivelse af, at DOS ikke understøttes - så måske kan man alligevel ikke...

Men i hvert fald, ville jeg give mit forslag en lille chance, det skader jo i hvert fald ikke :)

Baxx65

Kommentar
Fra : taxatom

Dato : 16-04-03 06:14

Tak skal i have for hjælpen.

Jeg tror jeg med vemod dropper mit PC Plus og køber
et nyt økonomisystem til min forretning.

Endnu engang tak for hjælpen

Tom

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 16-04-03 09:48

Hej Taxatom;

Nu inden du helt dropper en success! Hvad er dine krav til en økonomiløsning? Hvis du skriver et par linier om, hvad du gerne vil kunne - så kan du måske her få lidt hjælp om, hvilke programmer der passer bedst til dine behov.

Personligt er jeg tilhænger af Navision, men måske dine behov vil kræve lidt andet.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : taxatom

Dato : 17-04-03 06:48

Hej Smitty

At styre en mindre vognmandsforretning kræver ikke en kontoplan på 25 sider .-)

Jeg har set på forskellige løsninger og tror nok jeg har besluttet mig for at købe et program
hos http://www.stoneware.dk/

Tom

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 17-04-03 10:27

Hej Taxatom;

Kontoplan på 25 sider! Nej Nej - du ved jo godt, at vi skal holde det enkelt så T&S, revisor, mv. ikke bliver forvirrede!

Jeg tænkte nu også mere på 2 andre vognmænd jeg kender, som startede med et af de mere "billige programmer" og senere valgte at skifte til Navision produkter; bl.a. C5; da de ikke kunne tilpasse systemet til deres behov.

I begge tilfælde var der der foruden almindelig taxa kørsel tale om kørsel for Kommune, Falck - samt aftaler med virksomheder. De skulle egentlig kunne udskrive 3 forskellige fakturaer afhængig af, hvilken type kørsel der var tale om, da hver af de 3 ønskede forskellige informationer. Det kunne løses i Navision produkter.

Jeg ved naturligvis ikke, om du har samme ønsker/behov - så derfor.
Du kan jo også overveje at se på http://www.circuitdata.dk

/MVH Smitty