/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
hjæææælp;)
Fra : mamiA
Vist : 463 gange
20 point
Dato : 19-08-09 13:15

hej jeg har helt glemt hvordan at man reducere et udtryk som dette hvor at det kun består af parenteser er der nogle der kan hjælpe mig??

(a-b)(a+b)+b(a+b)-a i anden.....altså a med det lille 2´tal for oven....taaaaak

Kommentar
Fra : Bechsen

Dato : 19-08-09 13:22

Først ophæver du de to første parenteser:
(a-b)(a+b) = a^2 + ab - ab - b^2 = a^2 - b^2

Så den næste:
b(a+b) = ab + b^2

og den sidste - a^2 kan du bare lægge til da den står udenfor parentesen. Så smider du det hele sammen.

a^2 - b^2 + ab + b^2 - a^2 = ab

;)

Kommentar
Fra : mamiA

Dato : 19-08-09 14:26

hej med dig...tak fordi at du giver dig tid.... men kan du forklare det med lidt flere detaljer hvorfor at det pludselig blev plus da det før var minus parentesen og minus da det før var plus parentes...??

Accepteret svar
Fra : Bechsen

Modtaget 20 point
Dato : 19-08-09 15:27

hehe...jeg kan prøve!
Da der efter de første to parenteser (som vi lige har regnet ud) står et + og efter den anden står et -, kan vi skille ligningen/regnestykket fra hinanden i tre dele.
Så det der i virkeligheden står er:
(a-b)(a+b)
+
b(a+b)
-
a^2

Og så starter man fra en ende af:
først denne her: (a-b)(a+b)
1 2
først ganger du det første led fra parentes 1 sammen med første led i parentes 2 -> a * a = a^2
derefter første led i parentes 1 igen med ANDET led i parentes 2 -> a * b = ab
nu er du "færdig" med første led i parentes 1, da den er ganget over i begge led i parentes 2.

Så tager vi den igen, med ANDET led i parentes 1:
andet led i parentes 1 ganges over i første led i parentes 2 -> -b * a = -ab(da - * + giver -) ok?
andet led i parentes 1 ganges over i andet led i parentes 2 -> -b * b = -b^2 (da - * + giver -)
Resultatet bliver da for den første del af opgaven: a^2 + ab -ab -b^2 = a^2 - b^2
da ab - ab = 0 udgår disse faktorer.

Så til næste del, b(a+b):
b ganges ind i begge led af parentesen for at fjerne den. Det vil sige:
b gange første led -> b * a = ba eller ab (spiller ingen rolle, 1 * 2 eller 2 * 1 gir også det samme)
b gange andet led -> b * b = b^2
Det vil sige at det sammenlagt giver ab + b^2 (for denne del af opgaven!)

Den sidste del af opgaven hedder blot - a^2. Denne skal ikke ganges ind i nogen parentes, da fortegnet (dvs. -) står mellem parentesen og tallet (a^2)

til sidst skriver man resultatet af hvert led i opgaven op ved siden af hinanden og regner sammen:
a^2 - b^2 + ab + b^2 - a^2
så samler man dem der passer sammen:
a^2 - a^2 = 0 (og udgår!)
-b^2 + b^2 = 0 (og udgår!)
tilbage er blot ab, og denne bliver da resultatet.

Håber det hjalp...

Kommentar
Fra : mamiA

Dato : 19-08-09 15:54

jaaaaaaa 1000000000 gange tak!!!hvor er du bare GOD!!!------tak tak tak fordi du gav dig tid!! virkelig god forklaring!

Godkendelse af svar
Fra : mamiA

Dato : 19-08-09 15:55

Tak for svaret Bechsen.

Kommentar
Fra : Bechsen

Dato : 19-08-09 19:50

Velbekomme! Havde ikke lige andet at tage mig for, godt det hjalp!

Bechsen

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-08-09 20:14

En fornøjelse at se hvordan nogen hjælper hinanden ........ præcis det som er meningen med denne site ....... god aften til jer begge to

Kommentar
Fra : Bechsen

Dato : 19-08-09 20:24

Tak benny!
Jeg er ret ny herinde - ikke mere end et par timer gammel faktisk. Er det useriøst da?

Kommentar
Fra : mamiA

Dato : 20-08-09 07:45

benny jeg er også helt ny.... startede igår.... jaaa jeg syntes det er helt utroligt at se at der er så dejlige mennesker der villig til at hjælpe hinanden!!jeg vil til hver en tid gøre hvad jeg kan for at hjælpe andre hvis jeg kan... bechsen----du er altså genial!!jeg havde fuldstændig glemt hvordan man reducere og INGEN kunne forklare mig det så perfekt og detaljeret som dig!!

Kommentar
Fra : mamiA

Dato : 20-08-09 08:05

bechsen----underviser du egentlig privat??...i matematik og evt fysik/kemi?

Kommentar
Fra : Bechsen

Dato : 20-08-09 16:11

mamiA - blir jo helt forlegen nu!
Nej, det gør jeg ikke. Jeg studerer på universitetet og spiller meget fodbold ved siden af, så det blir der ikke lige tid til. Er du igang med uddannelse!?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-08-09 21:21

Hej igen begge to ......
Citat
Jeg er ret ny herinde - ikke mere end et par timer gammel faktisk. Er det useriøst da?

Nej, det synes jeg ikke det er, jeg har været her i nogle år, og med tiden finder man ud af, at der er rigtig mange seriøse mennesker her - men her, som de fleste andre steder, findes der også "brodne kar" - det skal man bare lære at sortere.
Der er altid nogen imellem, som hellere vil diskutere end hjælpe - men som allerede sagt, så er langt, langt de fleste rigtig flinke og venlige og hjælper på bedst tænkelige måde med både dit og dat ........... så rigtig hjertelig velkommen til jer begge to - jeg håber i får en masse glæde af, at være medlem her, og selvfølgelig er det også rigtig fint hvis i af og til kan give andre et godt råd, eller dele en erfaring med os allesammen -
mange hilsener
Bennymanden