/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
netværkskort eller router
Fra : sannehs
Vist : 1102 gange
100 point
Dato : 11-08-09 18:55

Min søn har købt en stationær computer og sat et trådløst netværk i (usb).
Vores router står nedenunder og han spiller ovenpå.
Hans forbindelse ovenpå er dårlig (1 streg udaf 5) og når vi afprøver computeren nedenunder er forbindelsen meget bedre (3 - 4 streger udaf 5).
Er det så det trådløse netværk der er for dårligt og skal udskiftes - og i så fald med hvad - det er svært at få klar besked i butikkerne eller er det routeren der skal udskiftes/forstærkes?
Med venlig hilsen Sannehs

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-08-09 19:10

Det er svært at få klar besked, da det er svært at svarer på......

Hvad skal der sendes igennem?? Beton gulv eller træ? Hvad forventer i af pris?

Nu er det jo fandens svært at sige om din router eller dine trådløse netkort er for dårlige, når du ikke skriver hvilke typer det er, og hvilke modeller?

Jeg vil dog sige at i skal købe en Linksys med ekstra sendestyrke. Gå ind i en "rigtig" pc forretning og forklar dem forholdene. Det kan godt være at det ender med en pris et par hundrede dyrere end Bilka eller Elgiganten, men så er der også stor garanti for at det virker.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-08-09 19:11

taget fra et andet forum:

Kan anbefale en Linksys WRT54GL ( http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=181069 ) med firmware opdatering fra ( http://www.dd-wrt.com ) hvor du får mulighed for at øge sendestyrken på WIFI delen og mange mange andre funktioner :)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-08-09 20:00

Jeg vilkle nok prøve først, hvis det er muligt, at sætte routeren ovenpå, min erfaring fra 2 forskellige huse er, at det trådløse net har virket bedre i hele huset når "senderen" stod oppe i stedet for nedenunder. Spørg mig ikke hvorfor, det kan selvf. være et tilfælde.

Og jeg gætter på, at din router er en du har fået fra netudbyderen? Det kunne jo også være de kunne hjælpe!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-09 20:02

Alt efter hvad atandard jeres router er af G eller N, så er det til at svare på. G standarden har ikke så lang række vedde som det nye N standard. Samtidig er N standarden 300Mbit i hastighed i modsætning til G standards 54Mbit. Men for at i ikke skal sløve den nye standard skal alle enheder der logger på routeren være af N standard. Men helt klart så er det jeres routers rækkevidde der er problemet. Det kan sagtens være vægge af beton/sten og andre tind der er i vejen. Men det kan også være den kanal den sender fra: Hvis der er mange netværk i nærheden der alle sender fra fx. kanal 6, kan de forstyrre hinanden og det er derfor en god ide at prøve sig frem ved at flytte kanal.
Det gøres jo ved at gå ind i routerens opsætning med http://192.168.x.x (hvor de 2 x-er er specifik for netop din type router, højst sandsynlig er det http://192.168.1.1 ) og under Wireless flytte kanalen.
Der findes også et lille gratis program der kan måle styrken af netværk mens man prøver sig frem. Network Stumbler. Kan hentes her http://www.stumbler.net/

Held og lykke

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-09 20:04

Ma kan også købe en repeater til din router. Det er en ekstra antenne, der går ind som et accespoint. Den skal dog forbindes til din router med et lan kabel for at virke tilfredsstillende. Men derefter er det bare at logge på den i stedet for på routeren.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-09 23:40

Med eller uden repeater, så er det vigtigste at man sørger for, at antenneforholdene er helt i orden.
Jeg tror nok jeg har nævnt det mindst 100 gange.
Normalt skal antennerne være lodrette på grund af signalets udstråling fra antennen.
Hvis antennenkan skrues af, så køb en extern antenne med et kabel på, så den kan sættes mere hensigtsmessigt. Der vil i disse antenner være en egenforstærkning på ca 8 dB. Hvis en sådan antenne er af typen med magnetfod, så sæt den oven på en jernplade, som så vil virke som en reflektor, og vil så løfte udstrålingen til en vinkel mellem plade og antenne.
En anden type antenne som også vil være egnet, er en bipolar antenne, som samler signalet i et strålebundt, der stråles ud i to retninger. Et konsentreret udstråling a'la en stavygte.
Hvis man ikke sørger for et ordentlig forhold med den egentlige AP, så hjælper det som en skrædder i helvede, med alskens andet udstyr. Antenneforholdet er 99% af et godt trådløst netværk.

Godkendelse af svar
Fra : sannehs

Dato : 12-08-09 09:40

Tak for svaret severino.