/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fladskræms tv
Fra : michael30
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 11-08-09 16:42

Jeg har et gamle kasse tv, som snart skal skiftes ud.

Jeg har i den forbindelse kigget på fladskræms tv og der opstod så det første problem.
Så er der plasma, lcd, led, full hd, hd ready, dvb-c, dvb-t osv jeg kunne blive ved. og et hav af tv mærker, uden jeg ved hvem der laver et godt tv
og der er ikke noget af det som siger mig ret meget, så hvad skal jeg kigge efter for at få et tv der passer til det nye digital signal

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-08-09 16:47

Min gamle ven, TV-reparatøren i Slangerup, sagde at Philips er det, det sjældnest går i stykker. -Ellers skal jeg ikke gøre mig klog.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-08-09 17:15

Jeg går ud fra at Du mener et fladskærms-TV.

Den type Du nævner skræmmer Dig væk

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-08-09 17:42

1 hvad skal du bruge det til hjemmebio (eksterm forstærker)normalt tv eller ?
2 har du kabeltv satelit eller antenne på taget ?
hvor stort skal det være og hvilken budget er der

Kommentar
Fra : michael30

Dato : 11-08-09 17:50

Det skal bruges som normalt tv og jeg er pt i en antenneforening ligger på ca. max 8000 kr.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-08-09 17:59

Det bedste billed til små penge får du med de nye TV med LED.

hawaii7

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-08-09 18:05

Jeg ville også tage et kig på Philips.
De har masser af modeller, så mon ikke også du kan finde et der passer i størrelse og pris.

MVH

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-08-09 18:30

Tjek A-z avisen, eller online versionen.

De har et Philips 37" Full HD til 4999,- Faktisk et godt køb hvis du sammenligner priser.

De har også et 42" Full HD og 100 hz til 6999,- også et godt køb,

De er 300-500 dyrere end de billigste net-forhandlere, så det kommer an på om du vil give prisen for at købe det i en Real life forretning.

Har du en stor stue, og kan sidde 4-5 m fra skærmen, så ville jeg vælge ( også fra a-z) Sony 46" kdl-46v5500 til 7999,-

Det er sku også tæt på dit budget

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 11-08-09 18:33

Den Sony jeg nævnte fås ikke billigere (tror jeg)

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1208834/TV/Sony-KDL-46V5500-Sammenlign-Priser

http://www.kelkoo.dk/p-lcdtv-100311823/sony-kdl46v5500-19598532

Selv ved flegaard i tyskland koster den 1000,- mere end i a-z

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 11-08-09 20:52

Jeg har 3 Samsung skærme, og ville aldrig købe andet!

Hvis du får dit TV signal fra en antenneforening, så skal du IKKE bekymre dig om det "nye" TV signal overhovedet! Forstår ikke der stadig er så meget forvirring om det her!

Køb et 100 Hz FULL HD TV. Om du vælger plasma, LCD, LED er en smagssag, men sørg for at se TV billederne på TVet inden du handler - altså et TV billede og ikke det HD billede de har kørende på det i butikken!

Jeg har både LCD og et plasma skærme. Plasma Tvet har det flotteste billede da det er bedre til at vise ren sort end LCD skærmene, men omvendt så er LCD skærmene full hd og ikke kun 720p!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 11-08-09 20:53

Forresten: Du får altså efterhånden et RIGTIGT godt TV til omkring de 8-10.000 kr!

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-09 23:13

Så er der plasma, lcd, led, full hd, hd ready, dvb-c, dvb-t osv jeg kunne blive ved

Led? - Det er da vist kun meget store skærme, som bruger LED teknik.
Plasma og LCD er de mest udbredte på markedet dag. Plasma giver et roligere billed, især på store skærme, men har den minuseffekt at de blegner i farverne med årene. Så indtil 42" villej jeg vælge et LCD.

Naturligvis skal det være bredformatet, hvad de fleste er i dag. Det er kun de meget små skærme der er i 4:3, ellers er de i dag i 16:9

Definationen af "full HD" og "HD ready" er noget underligt noget. Men din nye skærm skal naturligvis være i HD = High Definision.
Modtageren skal naturlig være med digitaltuner DVB-T som er den du modtager direkte med via egen antenne.
DVB-C er det format der sendes via antenneanlæg, men her vil antenneforeningen dog selv sørge for en omsætter, da de ofte har kodet signalet, så de kan styre de kanaler du vil se.
For at tage den sidste med DVB-S, så er det den der modtager satelit, men her vil en satelitmodtager selv konvertere signalet til noget du kan se.

Egentlig forstår jeg godt du er lidt forvirred. Mange kloge hoveder har det med at sprede forvirring med alle deres tekniske fine ord, uden at give en menneskelig udgave af deres viden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-08-09 23:56

Jeg står selv og skal have nyt tv, og har selvfølgelig været lidt i tvivl,
har dog endelig besluttet mig for Samsungs nye LED tv,
det er det pt,.. bedste TV på markedet,

det har alt,.. incl, USB indgang,
det kan alt,.. mange år frem,
det er rost til skyerne af samtlige anmeldere,
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2362&zoneid=5
http://www.pcworld.dk/art/10948?a=search&i=0
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=9259

men vigtigst af alt,.. det bruger ca. det halve i strøm,.. i forhold til et LCD TV,
og ca. 1/3 af at plasma TV,

det koster 9.449 kr. for et 40”,..
http://www.el24.dk/shop/search-1.html?keyword=Samsung%20UE40B6000

jeg har dog valgt et 46” til 11.279 kr.
http://www.el24.dk/shop/samsung-46-led-tv-15804p.html

merprisen,.. i forhold til et ”gammeldags” LCD,.. eller plasma TV,
er hurtig tjent ind,.. ved det betydelig lavere strømforbrug,. i løbet af et års tid, eller to,
derefter er det bare billigere for hver dag man bruger det,

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-08-09 06:01

1 samsung har et perfekt billed men deres indbygget højtalere er mindre gode
2 sony har godt billed og god lyd lige som philips

som det første en ville vælge en med dvb-t/c mpeg4 tuner
det næste full hd
se tv i en butik
samt evt- DLNA (virker på den måde at hvis du vælger et andet mærke dvd evt og den også har dlna så kan du styre den via din tv-fjernbetjening)

har selv 2 stk samsung tv som jeg godt ville anbefale men bruder dem sammen med forstærker så lyden i tvet har inden betydning for mig

sony har en rigtig god lyd

og lige en ting til lige meget hvad vi skriver SÅ find en butik hifi-klubben-sony butikken ikke elgiganten fona mv for de indstiller ikke tverne rigtigt jo dem som de gerne vil sælge bliver indstillet med et godt billed, 2 de skal IKKE vise TEGNEFILM på tv'et når du kigger på det for ALLE tv kan gengive tegnefilm perfekt (sport er faktisk det sværeste at gengive for et tv) og dan dig SELV et indtryk af tv'et og billed

ang el-forbrug
led bruger mindst strøm
lcd ca 25-30% mere strøm
plasma ca 30-35% mere ind lcd

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-08-09 06:34

Hvis du går her ind og læser:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1238141790

Så vil du kunne læse alt om hvad du skal være OBS på, og hvad de forskellige begreber betyder og står for. Du vil nok ikke nogle andre steder finde alt samlet et sted!!!

Go' fornøjelse!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 12-08-09 07:15

Køb et Samsung LED, som tidligere nævnt, du er sikret mange år frem.

Jeg bruger Samsung har et 40", hvad angår lyd, jo Samsung har ikke ry for god lyd,
dog mener jeg, at lyden er bedre i det nye led Tv fra Samsung, end i LCD Tv.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-09 09:03

Sjovt nok, så bliver folk mere og mere hysterisk med strømforbruget.
Jeg husker da de første farve TV'erkom frem i en stor størrelse på 24 - 26". Jo det var fine sager den gang, og man hæftede sig ikke så meget ved strømforbruget. Men de brugte da også kun et sted mellem 300 og 400 watt, og udviklede en hulens masse varme.
I dag ligger min 32" fladskærm nede på ca 25 watt. Man piver over det høje forbrug, og slukker, når det ikke bliver brugt. Men det gør ikke noget, at der umotiveret, er en lampe tændt med en 40 watt pære.
Jo vi hænger os mere og mere i petitesser!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 10:21

Med en KWh pris på omkring to kroner er det jo et sted at slå ned, jeg har ingen glødepærer tilbage, kun en enkelt halogen, ellers hedder det sparepærer og LED.

At man så køber en god flaske rødvin med tilbehør lige så snart at man ser sin elregning falde er en anden ting, men så har man jo vist viljen til at spare uden at blive hysterisk.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-08-09 19:11

har du fået det du skal bruge ................ så luk tråden

Godkendelse af svar
Fra : michael30

Dato : 09-09-09 16:33

Tak for svaret severino.