/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Herren sagde til min herre
Fra : malmin
Vist : 938 gange
160 point
Dato : 09-08-09 21:47

I salmernesbog kapitel 110 v. 1 står der ifølge "Margrethe" bibelen: Herren sagde til min herre:" Sæt dig ved min højre hånd, indtil jeg får lagt dine fjender som en skammel for dine fødder". Hvem er de to herrer der er omtalt her? I den autorisetet bibel fra 1948 står der: HERREN sagde til min herre...... Hvorfor er der forskel på måden de to oversættelser skriver "herren" på? malmin

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-09 22:15

Det er mennesker der har skrevet biblen og hvem siger de var helt normale den der skrev dem.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 22:16

hvis du orker at LÆSE de første par sider af Bibelen
__

STÅR DER SÅ ikke__ AT SELV guderne_??

altså flere end 1 / en, og __!!!!

GAMMEL TESTA_MENTE´første par sider_ LÆS SELV VIDERE.

Hvis du HAR BOGEN__Salmevers = nymodens prædikanter, der ikke synger i den TONE_dybde mere.

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 09-08-09 22:18

Citat
Herren sagde til min herre

Og i BEGYNDELSEN var der flere
DET JEG MENTE_ selv Guderne.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-09 22:21

Undskyld klumme_k-rumme. Jeg forstod ikke helt hvad du mente! men jeg synes ikke du gav mig noget svar på det jeg spurgte om fra Salmernesbog kapitel 110. malmin

Kommentar
Fra : webm

Dato : 09-08-09 22:37

Jeg tror du vil kunne få et mere kvalificeret svar ved at frekventere denne hjemmeside:

http://bibelen.dk/BrugBibelen/HvadSigerBibelenOm.aspx

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-08-09 22:48

Det giver ikke nogen mening ved kun at læse nogle få ord.

110 Kongernes Konge

Herren sagde til min Herre, den Salvede: »Sæt dig på tronen ved min højre side, til alle dine fjender bøjer sig i støvet for dig!«
2Fra Zion udstrækker dit kongedømme sig. »Jeg giver dig myndighed over dine fjender!« siger Herren. 3Dit folk kommer villigt på kampens dag; bekranset og i helligt skrud kommer dine unge krigere til dig fra morgenrødens skød.
4Herren har aflagt et løfte, som aldrig kan rokkes; »Du skal altid være præst i Melkizedeks embede!«
5Herren er på din side; han gør udfald mod konger og knuser dem i sin vrede. 6Han holder dom over hedningefolkene; han knuser jordens ledere, så dalene fyldes med lig. 7Han drikker af livskilden langs vejen - derfor skal han styrkes og sejre.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-08-09 22:49

Fik ikke sat denne her ind

http://www.udfordringen.dk/bibel/kapitel.php?ID=19&nr=110

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-09 20:00

Hvis du mener hvorfor med og uden stort bogstav i Herren.

Herren er et navn på den største gud.
Min herre er bare en omtale af en person.

Sådan må det vel være.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 10-08-09 23:58

Hej Eyvind. Mit spørgsmål gik ud på at få svar på hvem HERREN og herren er, som 1948 oversættelsen skriver, og hvorfor Margrethe bibelen omtaler begge som herren. Til Smokei. Du har helt ret i at man ikke bare skal plukke et vers ud fra bibelen, for så mister man sammenhængen. Men når man så læser hele salme 110, kan man uddrage at der er tre der er omtalt uden navn, og så er der Melkizedek, som var konge/præst på en ikke tidsangivet periode i historien. Men jeg kunne godt tænke mig at få navene på de tre der er omtalt, det vil give mere sammenhæng i forståelsen af salme 110. malmin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-09 14:33

Ok - sådan så jeg det ikke.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-08-09 14:44

Hej melmin.

"Herren" (med stort) er Gud
"min herre" er et billede på Messias, dvs. Jesus. Se Mattæus 22, 43-44, hvor Jesus omtaler David og salme 110.

Vh. karenD

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-08-09 14:50

Melkisedek kan du læse om i 1. Mosebog, 14 vers 17-24 og Hebræerbrevet kap 7.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-08-09 16:58

karenD har nok ret, men hvorfor spørger du ikke en præst. Han vil elske, at nogen interesserer sig for hans jobområde

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 12-08-09 00:19

Hej Sønder. Jeg har ofte talt med præster, men de har så travlt med deres papir arbejde. Engang jeg ville tale med en præst, pegede han på sit dørskilt og spurgte om jeg ikke havde set hvornår han havde åbningstid! Og så lukkede han døren. Ham var der ikke meget "sjælesørger" hos. Til KarenD. Hvor ved du alt det fra? Hilsen malmin

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 12-08-09 07:31

Hej Malmin.

Jeg har såmænd bare fulgt krydshenvisningerne i Bibelen.
I min udgave fra 1992 står krydshenvisningerne med kursiv forneden på siden - i den gamle udgave står de vist nok efter hvert vers. Der står mange flere end lige dem jeg nævnte.

Desuden er salme 110 kendt som en af de vigtigste profetier om Jesus, så jeg har hørt om den før.

Vh karenD

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 13-08-09 00:08

Hej KarenD. Du skrev tidligere at herren med stort er Gud. Hvad hedder den Gud? Kan du fortælle mig det? Når du ved at den ene herre er messias/Jesus og det er David der taler om Gud og Jesus, så må du også vide hvad Gud hedder. Der er så mange guder, tænk bare på de asatroende, de kender navnene på deres guder, så det er utroligt at vi som lever i et kristent land, ikke ved hvad vores Gud hedder! Men vi nærmer os da en forklaring på hvem de personer er, som omtales i salme 110. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 13-08-09 16:15

Ja, jeg ved hvad han hedder. Men i kristne kredse benytter man ikke navnet, kun betegnelsen Gud. Navnet er Jahve. Men det er vist allerede sagt i et andet spørgsmål.

Vh. karenD

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 13-08-09 22:25

Hej KarenD. Nu er vi så kommer frem til at HERREN er Jahve, herre er Jesus og der er David der omtaler de to herrer. Forstår jeg dig ret? Når du nu er så bibel kyndig, hvorfor bruger kristne så ikke Guds navn ? Som jeg før har skrevet ville danskerne ikke godtage hvis vores verdens kendte H.C.Andersens navn blev slettet fra literaturen, med den begrundelse at han var for fornem til at man ville nævne hans navn og man besluttede at han kun skulle kaldes FORFATTEREN! Ved du så hvor mange gange Guds navn er nævnt i bibelen? For ikke bibel kyndige er det jo vanskeligt at vide, særligt når Margrethe bibelen skriver herren med små bogstaver. Hilsen malmin

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 14-08-09 16:05

Citat
Ved du så hvor mange gange Guds navn er nævnt i bibelen?

Er det en quiz - kan jeg vinde noget?

For at være helt ærlig, så nej, jeg ved det ikke. Men vil gætte på, at det kan tælles på en hånds fingre. Og jeg ved heller ikke hvorfor, andet end at det vist er noget vi har overtaget efter jøderne. For mig personligt er det ligemeget. Jeg har ikke brug for at kende navnet.

Men jeg synes du skulle gøre som Sønder foreslår og finde en præst eller en menighed, der gerne vil snakke.

Venlig hilsen karenD

Venli

Kommentar
Fra : webm

Dato : 14-08-09 16:12

Anden Mosebog Kapitel 3

v13 Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« v14 Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«

Annuller spørgsmålet
Fra : malmin

Dato : 29-09-09 18:13

Jeg blev desværre mere forvirret af de svar jeg fik, end jeg blev oplyst. Så derfor er spørgsmålet lukket. malmin