/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Ingen forbindelse til bærbar..
Fra : Visionary
Vist : 1170 gange
435 point
Dato : 07-08-09 14:30

Hej alle,

I min TDC router har jeg adgang til både kablet og trådløst netværk. Min stationære pc køre perfekt, men jeg kan ikke komme trådløst på, på min bærbare, kun med stik.

Min bærbare kan godt "se" det trådløse net, og viser også et fremragende signal, men under status skriver den bare at den henter netværksadresse, men kommer ikke videre.
Jeg har Windows xp.

Hvad kan der være galt??

Knappen til trådløs er tændt på router og bærbar

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 07-08-09 14:30

Har samme problem... Følger lige med!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-08-09 15:24

I første omgang skal du slå alt fra af filtre som kryptering og macfilter. Så kan du konsentrere dig om det egentlige signal.
Din bærebare skal så logge sig på din egen router med det SSID som routeren har, og det skal vælges som fortrukken. - Du skal have stillet din trådløse forbindelse, både router og PC, til at køre DHCP (= dynamisk), så det er routeren der laver arbejdet, i stedet for at du selv fikser med IP adresserne.
Så skulle den gerne koble sig op.
Inde i status på di bærebare, skal du kunne læse den tildelte IPadresse, subnetmask og gatwayadresse. Her ud over skal du kunne se DNS adresserne. De skal være der alle sammen for at du kan komme på nettet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-09 16:09

Efter at du har slået MAC filter fra - så sluk den bærbare comp. vent 5 min og start igen.
Så bør routeren ved tilslutningsforsøg bede om krypteringsnøglen (password)

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 08-08-09 13:15

Så har jeg lidt at gå efter.
Jeg må hellere lige nævne, at mine talenter vedr. pc, kun er på bruger niveau, så jeg skal nok have det stavet lidt pædagoisk....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-08-09 13:53

Tag du det bare roligt, der er ingen der er blevet ekspert på en dag, ved at læse på KANDU, men vi skal nok tage denstore staveplade frem!

Jeg vil nu forslå, at du også køre uden kryptering, så du har nemmere ved at gennemskue hvad der går galt.
Det er først når du er oppe at køre,at du slår MAC og kryptering til, en ad gangen og ser om der stadig er hul igennem, så har du check på, hvor det evt. går galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 14:15

OK

1. Kan du komme ind i din router via en browser.
2. Har du været inde og kigge/indstille noget der hedder MAC filter
3. Har du lavet en krypteringsnøgle
4. Eller har du fået en krypteringsnøgle udleveret
5. Kan du se routeren
6. Har du prøvet at "tilslutte" når du har peget på routernavnet fra windows

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 14:20

Jeg så ikke dit indlæg Severino, for jeg holdt pause i mine scriblerier.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 08-08-09 14:32

Så fik jeg instillet den til aut. IP og DNS....

Kan ikke lige finde noget med mac-filter....

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 08-08-09 14:39

Mac- filter er deaktiveret...

Inde i menuen til routeren er jeg i tvivl, om at WPA skal være deaktiveret???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 15:27

Prøv i første omgang at deaktivere den WPA (senere skal den aktiveres igen)
Er det en nyere bærbar eller er den 4-6 år gammel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 15:31

DHCP bør være aktivt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 15:32

Det er DHCP som uddeler lokal-IP i det lokale netværk (routerens lille netværk)

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 08-08-09 15:37

Den er 3 år gammel...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 15:43

Godt så kan din bærbare også anvende WPA kryptering.

Husk at ved ændringer på routerens opsætning kan der godt gå et par minutter inden ændringen virker. Evt genstart af den bærbare.
(Det er på grund af en slags "stay alive" i routeren)

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-08-09 12:01

Desværre ingen løsning....
Nu prøver jeg at logge mig på routeren, og skrive adresserne ned. Derefter indskrive dem på pcén..... eller er der noget der er nemmere...???

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-08-09 12:34

Det kunne jeg så heller ikke finde ud af....

Hvis jeg kigger på egenskaberne for det trådløse netværkskort, så kan man stille en værdi for en netværks adresse. Hvad kunne den være???

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-08-09 14:28

Så lykkedes det mig at komme på trådløst....
Men jeg synes det er noget ustabilt, uden at være ret langt væk fra routeren, og det går MEGET langsomt..

Min download med trådløs er kun 1,24, men med kabel er den 6,94.....

HVAD SKER DER LIGE!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 14:38

Er netkortet sat til fuld duplex................

Ellers ved Severino måske hvad der bremser.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 09-08-09 15:25

Jeg er sgu glad for, at i gider at bruge tid på det, men i er nødt til at forklare det mere enkelt.
Jeg kender ikke så meget til div. tekniske forkortelser....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-08-09 18:05

Jeg har været lidt fraværende, da jeg har været en tur på landet (jylLAND) i landsbyen Århus!

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 07:06

Hej Severino,

Det er nu også meget rart en gang i mellem....

Som sagt kan jeg nu komme på, men det er noget ustabilt, og med med meget lav hastighed (læs tidligere indlæg)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-09 08:30

Der er mange ting der kan spille ind i det trådløse nets hastighed. Det kan ofte være ting udefra som er med til en nedsættelse af hastigheden.
Det er ikke længere ualmindeligt, at en masse andet udstyr benytter det samme frekvensområde. Blot for at nævne nogle af dem, så: Trådløse telefoner, Trådløse alarmsystemer, Trådløse dørklokker, Trådløse overvågningssystemer o.s.v.
Det er der fordi det er et frekvensområde der er frigivet til privat brug, og så pladre man bare alt muligt ind på de få kanaler man har til rådighed. Det offentlige har også deres trådløse systemer, men her er der intet andet der får lov til at bevæge sig.

Hos digkan det være andet udstyr der køre på samme frekvens, og forstyrre din forbindelse. Det kan også være en anden bruger, som misbruger din forbindelse, og som på grund af afstanden får et svagere signal, og hermed nedsætter din hastighed, da systemet kun kan køre en hastighed.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 435 point
Dato : 12-08-09 08:49

Jeg formoder at du stadig køre DHCP = Dynamisk styring af dit netværk. Her er det sårouteren der bestemmer.

Jeg formoder også, at du har sat din routers navn SSID til noget der afviger fra standarden, det kunne være et SSID navn som Visionary. Denne forbindelse skal din bærebare såkoble op til som det fortrukne netværk.

Nu kan du så forsøge at skifte kanal på din routers AP = access-point. Så vil din PC automatisk følge trop, da den kobler sig op til dit SSID. Måske er en af de andre kanaler mindre plaget af signalstøj.

Når du har fundet den rigtige kanal, så kan du starte med, at begrænse adgangen til din router, ved at aktivere dit MAC filter, her skal du dog først registrere dit trådløse forbindelses MAC-adresse.
Måske står den på din PC eller instruktionsbogen. - Du vil også kunne finde den i opsætningen på det trådløse software. - Den vil også være at se inde i Loggen på din router. Her kan man også se om andre ha været inde og stjæle forbindelse.
Indskriv nu din MAC adresse og aktiver den. - Pas på, der er to måder at den kan registreres på. Den ene giver kun adgang for de indskrevne adresser, og den anden afviser de indskrevne adresser.
Når du har aktiveret den,så er det kun din bærebare der har adgang til dit trådløse netværk.

Nu ved jeg godt at der nok vil være en masse der kagler om kryptering, men det har ikke noget med adgangskontrollen til dit rådløse netværk at gøre.
Kryptering er et slags sprog, som alle data oversættes med, inden de sendes ud på nettet, så de bliver uforståelig for uvedkommende.

Så prøv noget af det, og kom så igen, hvis der er noget du er i tvivl om!!!!

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 10:04

Det var sgu et flot svar..... tak for det.

Jeg har intet trådløst udstyr, der er koblet til, så det kan ikke være det...
Jeg vil prøve at ændre SSID-navnet (har jeg ikke gjort før) og prøve at ændre kanalen, når jeg kommer hjem...

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 16:42

Så er den lige ved at være der!!!.....
Jeg stille kanalen på routeren til "automatisk valg", og jeg har ændret SSID. Nu køre jeg med samme hastighed som på den stationære...

Lige et par ting...

I routermenuen har jeg indskrevet MAC adr. som står på den, men skal jeg også skrive den ind på pc'en, og HVOR?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 18:24

Din PC har selv vist sin egen MAC adresse når den forsøger at koble op.

Du kan se computerens MAC adresse sådan her:

Start > programmer > tilbehør > kommandopromt.
Du har nu et sort vindue.

Efter C:\users\ditnavn>(skriver du)> ipconfig /all og trykker enter.
Husk et mellemrum mellem g og /

Der er to adresser, nemlig en på dit kabelnetkort og en på din adapter (trådløs netkort)

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 19:07

Dvs. at det er min pc MAC adresse som jeg skal indtaste routermenuen????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 19:12

Ja hvis den ikke allerede har vist sig i routeren.

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 19:39

Så virker det sgu, med WPA kryptering og hele møllen!!!!!!!!!!!

JEG SIGER HERMED TAK TIL HELE BANDEN!!!

Godkendelse af svar
Fra : Visionary

Dato : 12-08-09 19:40

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 19:41

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-09 23:22

Endnu en glædens dag, hvor hjælpen blev en posetiv oplevelse!
Husk at se dig godt om, inde i routerens menu, så du bliver fortrolig med dens mange muligheder.
Du har sikkert også en hjælpemenu i routeren, men som ofte er på engelsk.

Jeg gør selv det, når der er noget som jeg ikke lige selv kan oversætte, så kopiere jeg bare teksten over i dette link: http://translate.google.com/translate_t# så det oversættes fra det sprog der er brugt, og over til "danmarksk"

Hvis du ikke allerede har linket i dine fortrukne, så er det nok værd at gemme på!!!!!

Kommentar
Fra : Visionary

Dato : 13-08-09 14:09

Hej Severinsen,

Den er på dansk, men det er ikke altid nok...

Jeg er støt på endnu et lille problem...

Jeg har opsat netværket, så jeg kan dele filer, med den stationære pc. Dette har virket noget tid, inden jeg fik det trådløse til at virke, men det gør det ikke mere.....

Jeg får denne besked, når jeg forsøger, at åbne en delefil:

"navn på den stationære pc" er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til, at bruge dette netværksressource. Kontakt serverens administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.
Netværksstien blev ikke fundet...

Så er problemet jo, at administratoren er jo MIG!!.....