/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows Vista..
Fra : Birgitta
Vist : 3656 gange
250 point
Dato : 04-08-09 17:21

Jeg har samlet en nødstedt computer for en nabo i dag, --en ældre mand.
Da jeg tænder for den, beder den om en produktkode til Vista. Den finder jeg på computeren på en Vistas-etiket. Men når jeg indtaster koden får jeg beskeden at programmet er udløbet og der skal opdateres.....

Derefter at programmet er ulovligt...

Men den arme mand siger han har købt computeren med Vista installeret i en Fona-butik.
Uheldigvis er købsnotaen ikke til at finde. Og heller ikke recovery-CD-en..

Der har været pudset flere gæve gutter på computeren i de sidste måneder. Jeg har indtryk af, at de er rendt skrigende væk.....

Manden er 73 og kan slet ikke finde ud af noget...

Såvidt jeg kan se i de papirer vi har kunnet finde, så har han købt en monitor i juni sidste år, og han mener, at den er købt samtidig med computeren som så må være et års tid gammel..

ER det sådan, at man dengang har kunnet købe en Vista home premium med begrænset tid?
Eller er der et eller andet helt galt?
---Den arme fyr har -for at afhjælpe sit problem, -taget et lån og købt en bærbar...............
Den er så lige indleveret til rep, -under et halvt år gammel..

Gode råd, tak?

Lige nu har jeg sat ham til at lede overalt. Og kontakte mig når han finder noget...... Men jeg er ikke så sikker på, at han overhovedet husker hvad han skal lede efter..

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 260 point
Dato : 04-08-09 17:24

Kunne tænkes, at den ikke er blevet aktiveret hos Microsoft, så kører den kun 30 dage.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 17:27

Jeg har indtryk af, at den HAR kørt i nogle måneder, -hvorefter der kom problemer med monitoren, der så blev skiftet...

Men hvis nu problemet er en manglende aktivering hos Microsoft, hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-08-09 17:30

Har den kørt ud over tiden, skal den genindstalleres, og så aktiveres, der kommer normalt en ikon på processlinjen, man kan trykke på for, at aktivere den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 17:39

Men jeg har ikke noget at geninstallere med?

Hvis Vista har været installeret på computeren ved køb, så medfølger der kun en recovery-cd...
Og den kan han HELLER ikke finde.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-08-09 17:41

vad er det for en computer (navnet)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 17:45

Buuh... Nu har jeg ikke lige navnet... Mener det var noget med A...
--Har det nogen betydning?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 17:45

Hvis ikke komputeren er ældre ligger der med næsten 100% sikkerhed en recovery-partition på harddisken...

HVAD er det for en komputer

Der har mig bekendt ALDRIG været leveret diske med til en Vistakomputer (med recoverysystem) - det var noget man brugte før....

Så du må få en recoverymulighed allerede ved opstart hvis det andet system ikke virker

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-08-09 17:45

Der er ikke flere h èr på keyboardet

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-08-09 17:47

Mange bruger F8 under opstart, der vælges reparer computer osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 17:47

Citat
Da jeg tænder for den, beder den om en produktkode til Vista

Vil det sige du har en DVD ?????

Eller ER den allerede gendannet og blot ikke vil aktiveres....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-09 17:50

Hvis ikke den vil aktivere Vista, så må du ringe til Microsoft, det kan lade sig gøre via telefon at få oplyst en kode i den slags tilfælde

Det er i øvrigt langt fra givet, at der har været recovery cd med, da man med mange OEM versioner selv skal brænde installations cd

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 17:57

mmmmen, den starter op til en blå side med et ikon på (hund).
Når man klikker på det, så kommer siden der kræver produktkode...

Altså... Min egen comp (Vision) er leveret med en recovery cd, til Vista...
Så derfor gik jeg ud fra, at hans måtte have det samme...
---Så har jeg måske sat ham til at lede efter noget, der ikke eksisterer...

Jeg skulle altså kunne starte op, trykke F8 og vælge "Reparer"?

---Det må jeg prøve, når jeg får lidt tid... --Eller meget tid..

jeg synes bare det er underligt, at den siger at programmet ikke er ægte...

Nå, men det bliver ikke i dag..

Tak for hjælpen indtil videre.....................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 18:01

Citat
Min egen comp (Vision) er leveret med en recovery cd, til Vista

ALDRIG....

Vista kan slet ikke være på en CD

Så det har som minimum været en DVD - men jeg har aldrig oplevet det.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 18:02

refi, den er nok gendannet men vil ikke aktiveres. Og når aktiveringen mislykkes får jeg besked om at programmet ikke er ægte..

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Lidt h'er til peet49

Ringe til Microsoft? Er der et dansk nr?

Jeg skriver en liste over hvad jeg kan forsøge når jeg går derover igen..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-08-09 18:07

Altså...

På min skive står der:

Windows Vista Recovery Media
-Kun for distribution med et nyt Vision Computer system...

---og en masse andet-

Det er jo næppe hele vista, der ligger på skiven, men en nem? adgang til reparation..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 18:13

Ja - det er sikkert kun "tools"....

Nå men det er jo også ligegyldigt....

Problemet her er at den tilsyneladende ALDRIG er blevet aktiveret....

Hovedkontor
Adresse
Microsoft Danmark ApS
Tuborg Boulevard 12
2900 Hellerup Microsoft omstilling - Omstilling til medarbejdere.
(+45) 44 89 0100

Kundeservice og support
(+45) 82 333 100

Fax
Angiv modtagerens fornavn og efternavn.
(+45) 44 68 5510

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 18:18

Men det undrer mig den når til "brugerfladen" og først DER beder om produktnøgle....

Sikker på det ikke blot er et "adminpassword"

Nahhhh - det nok for nemt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 18:21

Citat
refi, den er nok gendannet men vil ikke aktiveres

Hov

Der er vel ikke skiftet hardware i den ???????

Så tror den nemlig det er en ny maskine og så er der ingen vej tilbage end at kontakte MS - så får du en ny nøgle.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 18:22

PS...

Skærm alene kan IKKE gøre det....

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 04-08-09 19:22

Den skærm med hunden er fordi der er lavet adgangskode til computeren, så det hjælper ikke med produktkoden. Kan desuden oplyse at F10 også er brugt til geninstallation.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 04-08-09 22:00

prøv bare at trykke ENTER for der er nok slet ingen kodeord til brugeren.

jeg tror det er login billedet og der er nok ikke oprettet kodeord (bare en tanke)

Kommentar
Fra : oscardino

Dato : 05-08-09 01:59

Hav blyant og papir klar... Det går hurtigt ! så ringer du 80703115 og vælg så at skifte kode.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 05-08-09 09:22

Hej
Jeg havde samme problem for ikke så længe siden, måske kan svaret hjælpe dig:
se:
http://www.kandu.dk/Spg136834.aspx

mvh Amanda

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-09 15:21

Ej....... Hvor er det altså TRÆLS!!!

Jeg har prøvet:
1) trykke F8 under opstart. Det giver IKKE mulighed for at geninstallere eller reparere.
Mulighederne er:

Fejlfinding med netværk.
fejlfinding med kommandoprompt
Aktiver start logføring.
Aktiver (noget med ) video.
Sidst kendte fungerende konstellation (avanceret).
Gendannelsestilstand for katalogtjeneste.
Fejlfindingstilstand.
Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl.
Deaktiver gennemtvingelse af driversignatur.
Start Windows normalt.

Jeg vælger så fejlfinding med netværk...
Og ryger tilbage til den blå skærm med hunde-ikonet.
Klikker på det.........
Og får besked på at aktiveringsperioden er udløbet og jeg skal genstarte i normal tilstand for at aktivere.

---Det gør jeg så.
Og får en skærm hvor der står: Indtast en anden produktnøgle til aktivering.

.................................................Nå.....
Så må jeg jo have fat i en anden nøgle, tænker jeg. Og ringer til Microsoft Gudfader!!! Alle deres "Tast dit for xxx og tast dat for yyyyy"
Nåmen jeg fik fat i et menneske på en eller anden måde.
Og gennem et utal af lange koder og genoplæsning af samme, så finder vedkommelde ud af, at produktnøglen på computeren er forkert. Den hører til et Vista Home Premium program. På computeren er installeret et Vista Starter program...
Det kan Microsoft ikke hjælpe med. Det er en sag for Acer, som pc-dyret hedder.
--
Ringer til Acer.
En SWENSKER (eller er hun norsk..) beder om at jeg prøver forskellige ting, der ikke virker...(Alt-tast + 3 dyt på F10) Læser lange cifferrækker op.. jegvedikkehvad...
---Det ender med at hun henviser mig til endnu et nummer, -dansk, hvor jeg får en DK-mand i røret.
Han kan sende os installationsdisketter til Windows Vista home premium... Men først skal vi udfylde et skema.
Skemaet sender han så --af gode grunde-- til MIN mailadresse..
---Jeg suser videre, uhjælpelig bagud med indkøb og bank og alting. Og da jeg når hjem til min egen compus er der godtnok en mail med vedhæftet fil... Som forventes at FAXES tilbage? øøøh... HAR man bare sådan én?

--Jeg ringer til Acer, --deres computer er nede så jeg render ind i en medarbejder der ikke kender sagen, selv om jeg har et sagsnummer... Og han foreslår mig først at prøve de samme ting, som jeg har prøvet før.. Og det kan jeg jo ikke, da jeg ikke sidder ved den comp.
Han siger, at så må jeg jo bare sende skemaet med posten...

Acer vil have 400 kr for at sende de geninstallations CD'er...
Jeg synes bare, at det er for meget!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-08-09 15:25

Acers recovery startes med Alt + F10 under opstart, hvis partitionen tilhdrecovery ikke er blevet slettet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-09 15:59

----jeg vil prøve Alt F10 igen lørdag formiddag. Jeg har ikke tid før...

Men det ER altså forsøgt.. Compusen lukkede bare almindeligt op...

Jeg kan bare ikke forstå, at recovery er sådan til at slette? Den er vel som regel skrivebeskyttet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-08-09 16:01

Den kan slettes under indstallation af et andet OS.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-09 17:24

"..installation af et andet OS"?? Hvad er det??

HVIS recovery er blevet slettet, vil compusen så reagere på den måde? Altså at lukke op normalt uden at fortælle at recovery er blevet slettet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-08-09 17:26

OS= operativsystem (windows ell.lign.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-09 17:39

Gør en LANG historie kort...

Gå ind på Microsofts hjemmeside og hent Windows 7....

Den er GRATIS til 2010....

Er naboen stadig komputerinteresseret til den tid skal der selvfølgelig betales for at beholde den.

At betale for noget der allerede er betalt ville JEG ikke gøre...

Så hellere give det dobbelte for ET NYT styresystem når den tid kommer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-09 17:40

PS...

Du kunne måske få en "kyndig" til at kigge dig over skulderen....

Det kunne jo være fejlen var ret simpel men at vi IKKE kan gennemskue det udfra din forklaring

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 05-08-09 17:46

Det vil den.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-08-09 21:06

Jeg er vist den "kyndigeste" i vores omgangskreds.... Vi er jo ældre kvinder og gamle mennesker...

Og han er begavet med døtre, der ikke er til computere. Og som ikke bor lige i nærheden.

Hvis ikke JEG gør noget selv, så fortsætter det nok som indtil nu... Han tænder og slukker lidt for den, og opgiver igen..

Men jeg forsøger "Alt+ F10" nogle gange på lørdag..
Virker det stadig ikke, sender vi bud efter recovery..

-Den med windows 7 vil jeg overveje....... KAN man det, når den nuværende version ikke fungerer???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-08-09 21:24

Citat
KAN man det, når den nuværende version ikke fungerer???????

Ja da....

maskinen bliver som ny...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-09 16:13

øøøh, refi...
HVOR er det lige, at man kan finde en gratis Windows 7?
Har du et link?
den....... kan jeg ikke finde..

Nå, men jeg tror at en eller anden har lagt "Windows Vista Starter" ind på fyrens kompus. Og det har så ikke kunnet lade sig gøre. Starter-versionen er forbeholdt særlige kundegrupper, åbenbart.
Men ved den proces er det jo tænkeligt, at den oprindelige Windows Vista Home Premium er blevet ødelagt.

Hvis det er sådan, nytter de så noget at bestille recovery-skiver hjem? Altså til Home Premium?

----Der er osse liiiige det "lille problem" med at bestille recovery-skiverne, at fyren ikke kan finde sin nota fra Fona.... Og den vil ACER se..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 16:26

Det er en prøveversion af Dansk windows 7 man kan hente................men den holder kun et lille år.
Han vil ikke bryde sig om alt det flimmer som følger med den 7'er

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 16:27

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/

Med hensyn til at få nye Vista Cd er den debat vel så slut når han ikke har kvitteringen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 16:28

Citat
Han vil ikke bryde sig om alt det flimmer som følger med den 7'er

Hvilket flimmer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 16:29

Min 7er ligger på en seperat maskine og fungerer udmærket

Om jeg så vil betale når den udløber er en anden historie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-09 16:34

Citat
Hvilket flimmer

"Aero gennemsigtig bolche virkningen"
Ja - jeg har også steriliseret min Vista.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 17:15

Nåååååå

Det bestemmer man jo selv om man vil bruge

Det er jo ikke anderledes end i Vista.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-09 21:18

Refi... Det link handler da ikke om at få en gratis Windows 7 i et år?
Man kan downloade en Windows7 til en computer der i forvejen kører Vista....
Og det gør hans comp. jo ikke rigtig...

Og allerede efter lidt over ½ år begynder den at lukke ned hver time..

Og manden kan ikke forstå engelsk.. Det skal være en dansk version..

Recovery er endnu ikke oipgivet. Han skal jo "bare" finde sin købsnota..
(gadvide om man kan få en kopi i forretningen..)

---Gudfader....... Jeg troede bare lige jeg skulle samle nogle ledninger...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 21:32

Han er sgu ikke nem at hjælpe

Hvis ikke han på en eller anden måde kommer frem til kvitteringen, finder CDen eller partitionen, er der jo ikke meget andet at gøre uden at betale....

Hvad med bare at købe en ny Vista - evt. en ny komputer med Vista - det er lige før du kan få den til samme pris....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-09 21:35

Citat
Man kan downloade en Windows7 til en computer der i forvejen kører Vista....

Nej - den behøver IKKE køre Vista - som sagt har jeg den på en seperat komputer...

Citat
Og allerede efter lidt over ½ år begynder den at lukke ned hver time..

Det havde jeg jo fortalt dig - det er en midlertidig løsning til 2010 - derefter skal den betales....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-09 15:14

NU ...fremkommer jeg med en alternativ tilgang til dit problem:

Gå i BIOS !!!

Tjek så liiiiige din: Tid og Dato indstillinger (..eller 'Uret' på dit skrivebord. )

Hvis ikke disse datoer og tider matcher med dd. (Dags Dato ...og Klokkeslet !!!), så godkendes hverken aktivering eller ægthedsbeviser

Ps. Dette er såmen også et gennemgående problem med XP og opdateringer: http://www.microsoft.com/genuine/

Blot et kvalificeret 'gæt'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-09 15:15

Åja, refi... Han kunne jo bare købe en ny computer.......

Og det GJORDE han jo... Han købte en bærbar, der ret hurtigt mistede lyden... Så den er nu til reparation...

-----Største problem er nok slid på hans kødcomputer med medfølgende uklarhed i tale og hukommelse.

Nu satser jeg på, at han også har forsikret den stationære computer hos Fona. Så er det muligvis en "Xtra-forsikring". Som skulle dække alt. Så dækker den vel også en eventuel virus eller hvad årsagen kan være.. or not..

Så jeg har sendt ham i byen i morgen. Han skal ned og forsøge at få en kopi af købsnotaen og forsikringen hos Fona..
--Hvis de ikke vil reparere, så forsøger vi med at bestille recovery-dvd'en. Vi kan jo altid kyle den tilbage til Sverige, hvis den ikke virker... Inden han betaler for den..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-09 15:19

De som sku' vær' i tvivl om mit udsagn ovenstående?

..ka' jo prøve at stille deres 'UR' tilbage til f.eks. 01-01-2000 ...og GENSTARTE !

Opdatere og ...UPS... ikke en 'ægte' version af Windows

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-09 15:53

Hvordan går man i BIOS?

Jeg står med en computer, der lukker op til en blå side med et ikon på. Ikke andet.
Klikker jeg på ikonet (admin) så får jeg mulighed for at vælge en begrænset udgave.

Den begrænsede udgave består udelukkende af IE så man kan opdatere eller aktivere sin windows.

Compusen forsøger at opdatere Windows automatisk --som den sikkert er indstillet til. Men det lykkes ikke og efter en rum tid bruger den en lige så rum tid på at genskabe de tidligere forhold.

--Hvis jeg lukker op i safemode eller hvad det hedder, -så får jeg besked om at Windows ikke er aktiveret og jeg skal lukke normalt op for aktivering.

----Mon ikke det kan tænkes, at compusen er virusramt? Jeg er usikker på, hvilken virusbeskyttelse han har brugt (om nogen)...

Sjovt nok KAN pc-dyret jo gå på Nettet, og jeg fandt så en Norton side, som kunne skanne og fortælle om maskinen var virusramt......................................
Efter et kvarters tid lukkede compusen bare ned....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 16:53

For at kunne følje molokyles råd med at kigge på uret i bios.

Når computeren startes fra slukket tilstand
aktiver bios med en af disse taster
DEL - F10 - F2 - F3 - ....................klik klik klik klik klik klik mens den starter op

Eller lade den starte op så du kan komme på internettet
>>>>kig så på uret og hold musen der nede, så du også kan se om dato passer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-09 17:34

-----Øøøøøøh... vaffen et ur????
Der er ikke nogen startknap, ikke nogen proceslinie. KUN en sort skærm med et IE vindue...

Det er dybt mærrkeligt..
Jeg gætter altså på virus.

Osse fordi navnet på windowsudgaven når den lukker op -eller hvad den nu gør- er "Windows Vista Starter", -altså "Starter" med stort.
Og DET program hverken sælges eller bruges herhjemme.
Det er et billigprogram beregnet til fattige lande..

Ved at trykke F8 under opstart får jeg de muligheder, jeg har nævnt tidligere. Deriblandt "Fejlfinding med kommandoprompt". Er det DEN, jeg skal bruge?
Hvordan?
Er der ikke mulighed for at aktivere en evt. "restore" via den kommandoprompt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-09 17:39

Nåh, ja.. Nogen spurgte hvad det var for en computer. Jeg noterde ned i formiddags:

Acer Aspire SA90-ZD7H
Intel Pentium Dualcore E2140
500GB SATA
1GB DDRII
DVD RW Dual Double Layer
Microsoft Windows Vista Home Premium.

--Det er så hvad der står udenpå den... Jeg ved selvfølgelig ikke, hvad der er indeni.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 18:22

Når computeren startes fra slukket tilstand
aktiver bios med en af disse taster
DEL - F10 - F2 - F3 - ....................klik klik klik klik klik klik mens den starter op

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-09 19:08

For at komme i BIOS (Basic In/Out System) skal man INDEN Windows eller noget andet starter op skynde sig at trykke tasten: [DEL] ..eller [INS] ..eller [F1]...eller [F2] ... eller [F10] ... eller [F12] ...eller [CRTL] + [ESC] ..det afhænger lidt af BIOS og computer fabrikant

Lykkes det?

Så har man muligheden for at stille computerens interne ur til korrekt dato (dag, måned, år.) og klokkeslet (time:minut:sekund).

HUSK: at afslutte ved at vælge: Gem og forlad = (Save and Exit)... når BIOS lukkes

Det plejer at hjælpe på omtalte problem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-09 19:11

Ps. Årsagen til at en conmputer 'mister tidsfornemmelsen' er som regel et fladt BIOS back-up batteri placeret på bundkortet af pc'en.

Det er let at finde: Det er på størrelse med en 2 krone og sidder i en plastikholder som gør det rimeligt simpelt at udskifte.

Som regel er en 'rensning' dog nok. Det plejer at kunne holde en 5-6 år !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-09 19:38

Men ellers koster det batteri ikke mange basseører.
Det er et................. CR 2032

Det er samme batteri som sidder i div. legetøj /køkkenvægte / småelektronik.

Men som sagt skal det jo kun skiftes hvis comp. har "tabt" tiden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-09 13:32

Altså... Jeg har prøvet alle F-knapperne, og den eneste, der har givet resultat er F8, som jo giver den tidligere omtalte række valg.

Hvordan ser det der "BIOS" ud på compusen?

Men det kan da osse være, at jeg bare ikke har fundet den rigtige knap endnu..
I morgen prøver jeg så [DEL] ..eller [INS] ..eller [CRTL] + [ESC]. Er der andre gode forslag?

Fona har givet ejeren en kopi af købsnotaen, -men der var ikke købt nogen forsikring.
Så i morgen render jeg over og hjælper ham med at udfylde det skema, der skal til for at få tilsendt recovery-disks til compusen.

---Hvis altså ikke jeg finder ud af noget med BIOS inden...

MOL: Det er som sagt ikke min egen dyrebare compus, den er gal med. Og den står ikke her hos mig. Så jeg kan ikke bare afprøve jeres forslag så snart de indløber.
Men jeg kan lave en plan for, hvad jeg skal prøve næste gang jeg går derover. Og næste gang bliver i morgen formiddag.

Øjjjj... jeg bliver så KLOG af detteher...

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-08-09 15:36

Hej Birgitta
Jeg købte en Acer computer til min far, hvor jeg heller ikke kunne komme ind og sætte den op med Alt + F10. Så køret jeg ned med den igen og deres teknikker gjorde næsten det samme som mig, den eneste forskel var at han holdte Alt nede og trykkede på F10 12 - 15 gange under opstart.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-09 16:41

Ja nemlig ------ der skal klikkes nogle gange for at komme i bios eller recovery mode.

Men det skal være i starten, altså længe før den tænke på at åbne windows.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-08-09 16:46

Det gøres straks Acerlogoet vises på skærmen.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-08-09 16:48

den skulle have været aktiveret inden 30 dage......

Find ud af om recovery partition er på dyret......

enten sådanher
klik nede på windows logo (start) højreklik på denne computer >>vælg administrer
(klik på fortsæt hvis du bliver spurgt) klik på anden sidste linje "diskhåndtering"
hvad står der ved dsik 0 ?? ud over C:\ og evt D:\
hvis der ikke står noget om gendannelse eller recovery partition
så er det slettet under install af vista starter edition , og du skal have fat i enten dvd skiverne fra acer eller en anden DVD med min vista home pre på. indsæt den nøgle som sidder bag på den bærbare. husk at hente drivere mv. hos acer.

eller sådanher
sæt din egen vista DVD i og boot derfra, men du skal nu istedet for at vente på ny install trykke
F8 (lige såsnart den booter op) vælg så punktet "reparer windows" du kommer så hen til menu (det kan godt tage et stykke tid ) hvor du kan gendane til bl.a. fabriks instilling og det er denne du vælger.
kommer denne menu ikke op er recovery partion slettet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-09 17:45

Kimpetersen, jeg holder altid "Alt" nede og trykker en milliard gange på F-knappen.
Og jeg har prøvet bare at trykke en milliard gange på hver F-knap.
Den eneste, der har givet respons, er den med F8.

Og jeg gør det lige så snart Acer-skiltet kommer på skærmen.

Man ville lære meget, hvis man kunne få lov til at kikke teknikerne over skulderen når de reparerer..

dk: Dine forslag er interessante..... --Men jeg har jo netop ingen "start"-knap. Jeg har en sort skærm og et vindue med Internet Explorer.
---Det er meningen, at jeg KUN skal gå på nettet og aktivere Windows.

Det andet forslag med at bruge en DVD fra den bærbare lyder som en udvej, --men der er jo lige det, at heller ikke den bærbare er født med en recovery-dvd. Kun en præinstalleret udgave af Vista home premium, -tror jeg nok.. ---Og den bærbare er stadig indleveret til reparation..

Min egen compus har osse præinstalleret en Vista Home Premium. Og så har den en "recovery-disk"
hvorpå der står:

"Windows Vista Recovery Media -Kun for distribution med et nyt Vision Computer system... "

---Det er jo nok ikke en hel vista der ligger på den... Så jeg tror ikke, den kan bruges....... Men det er da et forsøg værd......................... -måske..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-09 17:52

Birgitta ->
Citat
Hvordan ser det der "BIOS" ud på compusen?

Det er nemt at se ...når du er kommet 'derind':

Det er såmen en go' gammeldags blå DOS skærm med tekst i ASCII format ..og ingen mus-funktion. Du må navigere med; Piletaster, [TAB], [BACKSPACE], [+], [-], [ESC] og [Return]/[Enter] tasterne. (Funktionen af tasterne står forklaret nederst i skærmbilledet ..eller til højre på skærmen)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-09 17:54

Ps. Når du er der ..i BIOS skærmbilledet altså. Så er der hjælp at hente ved at trykke: [F1]

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-08-09 17:57

Pps. Har du prøvet UDEN [Alt] tasten?

Altså kun; at trykke een af de mest alm. taster for at komme i BIOS?

[DEL]

..eller

[F1]

..eller

[F2]

???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-09 18:08

jamm. sådan en side kommer jeg jo til ved F8-tasten...
Men de valg der står, kan jeg ikke rigtig bruge til noget.. Jeg har remset dem op 5-8-09. 15.21
--Jeg kan sagtens navigere.....
Men der er ikke nogen fidus ved nogen af valgene...

Citat
Fejlfinding med netværk.
fejlfinding med kommandoprompt
Aktiver start logføring.
Aktiver (noget med ) video.
Sidst kendte fungerende konstellation (avanceret).
Gendannelsestilstand for katalogtjeneste.
Fejlfindingstilstand.
Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl.
Deaktiver gennemtvingelse af driversignatur.
Start Windows normalt.

I fejlfindingstilstandene f.eks. får jeg bare besked om at jeg skal lukke normalt op og gå på nettet og aktivere...

Jeg tror, jeg har prøvet de fleste af dem..

Jeg har prøvet alle F-taster både med og uden Alt.
--men jeg har ikke prøvet delete, insert og ctrl+esc...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-08-09 18:52

hvis du kun får
Citat
Fejlfinding med netværk.
fejlfinding med kommandoprompt
Aktiver start logføring.
Aktiver (noget med ) video.
Sidst kendte fungerende konstellation (avanceret).
Gendannelsestilstand for katalogtjeneste.
Fejlfindingstilstand.
Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl.
Deaktiver gennemtvingelse af driversignatur.
Start Windows normalt.

når den booter op fra DVD. så er recovery partition slettet.......
for denne her skal også være der "reparer windows"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-09 21:13

...Den booter ikke op fra DVD, for vi har jo ingen DVD..

Jeg ved ikke, om jeg tør bruge min recovery-skive. Jeg kunne frygte, at den ødelægger en eventuel restore-fil på compusen..

Det der 32-bit, 64-bit- halløj betyder da vist noget..
MIN skive indeholder kun 64-bit softwart, står der...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-09 18:36

Du har IKKE været i BIOS. Du har været i : Fejlsikret1 Tistand !!!

Hvilket ABSOLUT IKKE ...er det 'samme' Birgitta.

Kik på disse link:

1.) http://da.wikipedia.org/wiki/BIOS
2.) http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/bios/bios-hlp.htm

Citat
Hvordan kommer jeg ind i BIOS
Tast eller
Tastekombination
ved PC-opstart PC Fabrikat
(F.eks.) Kommentar
Model navne
Ctrl + Alt + Esc Acer
Jumbo En PC med en Intel 80386SX processor
Ctrl + S Arche PRO 386 En PC med en Intel 80386DX processor
Del Medion Medion fra ALDI og adskillige andre.
Nok den mest anvendte tast for at komme ind i BIOS
Esc Toshiba Satellite 2140CDS:
Tænd PCen og hold Esc tasten nede. Derefter fremkommer en tekst, hvorpå F1 tasten kan trykkes

F1 IBM

F2 Asus eee PC 900
Dell "Funktionsknap" indgår hvis Dell laptop
Medion Medion bærbar, MD 96330
Mermaid Mermaid med Intel bundkort
F10 Compaq Se evt. specielt om Compaq Armada
Se evt. specielt om Compaq Deskpro
Mellemrum ??? Mener at have set dette ved en gammel PC

Så får du en fornemmelse for, hvad det 'handler' om

Ctrl + Alt + Esc tasterne ..siger ovennævnte kilde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-09 18:39

UPS... en lille svipser:

Fejlsikret1 Tistand = Fejlsikret Tilstand ...for dælen da osse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-09 19:37

Birgitta - jeg tror ikke du skal forsøge med din egen recovery skive.

Første trin er at komme ind i bios og kigge på dato og tid.

Har du evt. en ubuntu CD liggende. (Den kan også kigge på dato.)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-08-09 23:20

Citat
MIN skive indeholder kun 64-bit softwart, står der...

den skal du ikke installere, men evt. kun boote op fra

mener du kan taste F12 eller F11 for at få bootmenu frem under opstart, det plejer at stå i det
ene hjørne i "acer logo"

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 12-08-09 08:51

det her tæppebomber min postkasse - jeg stiger af

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-09 16:12

Såså, Mol... du behøver ikke råbe..

"fejlsikret tilstand", -jeg tror da, at det er det, de nu kalder "fejlfindingstilstand"? Er det ikke?

Og dertil kan jeg ikke komme, for jeg får besked om, at Windows skal aktiveres så jeg skal starte normalt.

---Så jeg mangler stadig at komme i BIOS.. Jeg tror jeg vil øve mig på min egen computer..... ved lejlighed..

---Lige nu er vi her:
Jeg har hjulpet den stakkels mand med at udfylde ansøgningsskemaet med en masse koder og nøgler og alt sådan noget. Og han har været i Fona og har fået en kopi af købsnotaen.
Så nu er brevet sendt til ACER og vi skal bare vente på skiver med recovery.
Så lige nu er der fred et par dage, og jeg prøver på selv at komme mig..

Det, der bekymrer mig nu er OM vi kan bruge den recovery disk til noget? Hvis den oprindelige Windows er blevet ødelagt af en kluntet "hjælper" (ikke mig!), --eller hvis der er røget virus i skidtet, -vil en recovery så kunne genoprette Windows?????

--Det er jo sådan, at det ser ud som om "Windows Vista Home Premium" er blevet skiftet ud med "Windows Starter".. Som ikke forhandles i DK. Det får mig til at frygte en udenlandsk virus..

Det KAN selvfølgelig osse være tiden, det er galt med..
Den vil jeg finde på min egen comp, så jeg har den mulighed, hvis recovery ikke fører til noget.

Mol, du behøver ikke rette stave/slåfejl. Jeg læser hvad du TÆNKER, ikke hvad du SKRIVER.

Nu... skal jeg ud med hunden..
Kom endelig med input alt hvad I orker...

Eyvind, --en "ubuntu"??? Hva'de?? ---DET................ har jeg nok ikke.. --Men mit hovede vokser og vokser..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-09 18:42

Hvis du ikke har en ubuntu CD - så er det lige meget.

ubuntu CD er et styreststem som kan køre i live udgave, altså uden at blive installeret.

Den kan downloades (697 MB) og brændes, og er så en CD der kan boote comp. op så man kan læse ur / filer / billeder / uden at windows er startet.

Man kan også få den tilsendt absolut gratis her:
http://www.ubuntu.com/getubuntu

Vælg evt.:
Request free CDs (Shipit)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 14:09

--Er ved at downloade ubunto.. Så har jeg den med i lommen, hvis recovery-disken ikke virker.

Hmmmm... -Ser ud som om filen er for stor til en enkelt CD...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 14:46

Cd'er findes i 600 MB og 700 MB og 800 MB
Ubuntu kan være på en 700 MB

Har du Nero brænderprogram
Eller et andet brænderprogram

Ps. Den skal ikke bare føres over på en CD men brændes som image / billede / iso
Men det snakker vi om når den er hentet og du har en 700 MB CD klar.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 15:00

Jammen, jeg har faktisk hentet den to gange... Jeg håbede på at den fyldte bare lidt mindre anden gang....

-------Jeg har (vistnok) ikke noget specielt brænder-program. Kun, hvad der er i Vista..

Hvordan brænder man filen som billede????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 15:31

ubuntu fylder 697 MB.

Det der hentes er et image eller på dansk, et speglbillede (deraf billedefil) af en CD

Du skal så også lige hente et lille brænderprogram, som jeg vil finde til dig.

Jeg vender tilbage, når det er fundet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 15:57

Her er et som flere anbefaler, og nu installerer jeg det på min Vista
(dog er min en 32 bit udgave men det skulle ikke gøre nogen forskel på Vista 64 Bit som din er )

http://www.cdburnerxp.se/
Vælg "Download now! "

Hent og læg programmet i en mappe
Klik på kør når den beder om det eller gå i mappen og start programmet.
Du kan lige hakke alle de sprog væk som du ikke vil bruge (Dansk findes)
Næste
Jeg fravalgte de to filtype associationer
Næste
følg guiden.
Når den åbner programmet kommer nu Dansk af sig selv

Det du skal er:
Marker > Brænd iso-fil til CD (iso / image / billedefil)
Klik på åbn
Find mappen eller den hentede ubuntu fil
Marker ubuntu filen og klik på åbn
Ok
Nu bør den brænde den CD

Jeg har ikke nogen iso fil liggende så jeg kunne ikke teste færdig - håber det går godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 16:00

Når du har brændt den ubuntu CD kan vi teste på din computer - men ikke før vi har snakket sammen.

Ps. Har du trådløst tastatur eller et med ledning.
Det skal helst være med ledning.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 16:04

Jaja... Tak!
Men hunden skal ud nu..
Jeg håber at jeg får tid til at prøve senere...
Ellers er der endnu en dag i morgen..
Recovery-disken dukker næppe op i denne uge. (jeg NYDER altså at sidde ved min egen å så flinke compus..)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 16:06

Du skal bare holde dit eget tempo...................

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 16:22

Fejl i teksten........

Her er et som flere anbefaler, og nu installerer jeg det på min Vista
(dog er min en 32 bit udgave men det skulle ikke gøre nogen forskel på Vista 64 Bit som din er )

http://www.cdburnerxp.se/
Vælg "Download now! "

Hent og læg programmet i en mappe
Klik på kør når den beder om det eller gå i mappen og start programmet.
Du kan lige hakke alle de sprog væk som du ikke vil bruge (Dansk findes)
Næste
Jeg fravalgte de to filtype associationer
Næste
følg guiden.
Når den åbner programmet kommer nu Dansk af sig selv

Det du skal er:
Marker > Brænd iso-fil til CD (iso / image / billedefil)
Klik på åbn
Find mappen eller den hentede ubuntu fil
Marker ubuntu filen og klik på åbn
Inden du klikker på brænd CD
Lige under den gule ISO skive, kan du vælge en lavere hastighed (jeg bruger altid 16X)
Klik på brænd CD
Nu bør den brænde den CD

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-09 17:30

Windows nr. ..3.0 , 3.1, 95, 98, XP, Vista, 7'eren ???

FULDKOMMEN LIGEGYLDYGT !!!

Den 'handler' om at komme i BIOS ..for at bestemme over 'TIDEN'

..for dælen da os'

GØR DET NU !§ ...og så ik' så megen snak

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 17:44

Nu brænder den... sørme! Færdig!
Er det ikke lidt fjollet med de højhastighedsmuligheder, når man alligevel ikke kan bruge dem?

Nå, men jeg frydede mig for tidligt, vist...
Jeg kan ikke se, at der er kommet noget på skiven..

---Nå... hvad har jeg SÅ gjort galt??

Skiven står og summer i "bølger".
Jeg kan ikke se, at der er kommet noget på den.

Hvis jeg går i "Computer" og kikker på egenskaber for drevet, så er "anvendt plads" og "ledig plads" begge nul.
Og hvis jeg vil gennemsøge for fejl, så får jeg at vide at Windows ikke kunne få adgang til disken..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 17:52

Mol, ---jeg sidder jo IKKE!!! ved den "syge" compus...

Jeg sidder ved min egen dejlige computerhex.
HUN har ikke vrøvl med tiden. Dels er hun kun få måneder gammel, og dels bliver hun bliver tidssynkroniseret over nettet en gang om ugen.

Nu laver jeg bare værktøjer som måske kan være nyttige når jeg ser det syge pus igen..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-09 17:58

Hopper lige af inden portoen stiger

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 18:27

Molo - jeg vil bare ind og kigge på det bios-ur.
Og så vil jeg lige kigge på harddisken.

Det er derfor jeg vil bruge den ubuntu.

Birgitta -
Det er vel brænd iso image du valgte i programmet CD burner.

Og du fandt og markerede den hentede ubuntu - fil

Og klikkede åbn

Prøv lige at tage den CD ud og læg den i igen................sker der så noget....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-08-09 21:12

HAR prøvet.......
Prøver igen..
Nope...

Egenskaber for Cd-drev:

Anvendt plads: 0 byte
Ledig plads: 0 byte

En tom cd magen til har 702 som ledig plads.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 22:52

Ok - i morgen vil jeg finde en ubuntufil og prøvebrænde den med CDburner.
Så må jeg lige se på min forklaring, om der er fejl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-09 23:27

Birgitta -
Ser det sådan ud når du vil brænde.
http://peecee.dk/upload/view/185994

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-09 07:41

Det lyder som om du har brændt en kopi af ISO filen ...istedet for at brænde en udpakning af ISO filen.

Man skal heller IKKE 'finalize' filen/disken, da det gør disken uegnet til gentagne brændinger (tilføjelser/sletninger), hvis det er en RW disk.

Man kan faktisk brænde en enkelt bit. Så 'finalize' ...og derefter smide skiven direkte i skraldespanden, da den nu er fuldkommen ubrugelig = Indhold: 1 bit. Tilbageværende plads: 0 bit.

Indstil egenskaberne for brænding FØR du vælger at brænde noget som helst.

Omkring brænderhastighed: ISO, Musik og Film bør brændes med max. 4 gange hastighed, da højere brænderhastighed kan introducere fejl på disken og buffer 'under-run'.
De højere hastigheder kan bruges til diskkopiering og til tekst/billeder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-09 07:46

Ps. Af Eyvind's billede fremgår det, at der er valgt 'finalize'. Fjern fluebenet fra:

[ ] Afslut CD/DVD

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-09 08:06

Ja Molo - hvis det er en RW disk.

Men en ganske almindelig CD skal >>>>>> [ V ] Afslut CD/DVD
Ellers er der mulighed for at den ikke kan læses i alle drev, og det er netop meningen at den skal kunne bruges på forskellige computere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-09 14:30

Hmmmmm..
Nej, jeg tror ikke, at billedet på noget tidspunkt ser sådan ud.. Eller jeg husker det bare ikke.

---Jeg prøver lige... Helt forfra igen.. Hav tålmodighed med mig..

Billedet er som dit, Eyvind. Jeg trykker "brænd CD/DVD", -der brændes.... bombom...5½ minut ca..
Indtil videre ser det rigtig ud..... Men det gjorde det også sidste gang..

JO!!! NU er den OK. Og hver eneste lille byte er brugt på CD'en..
Jeg ved ikke, hvad jeg gjorde galt sidst..
Ligemeget, tak for hjælpen..

Så skulle jeg i det mindste kunne få computeren til et eller andet, hvis recovery ikke virker..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-08-09 19:04

Så nu kan du teste den LIVE CD
LIVE er når programmet ikke installeres men holdes i live så længe comp. er tændt. og programmet ligger i comp. RAM.

Først - -----------har du trådløst tastatatur (det er nemlig ikke så godt)

Hvis din comp. er sat til at boote fra CD/DVD (det er de fleste nye)
Så læg skiven i og genstart comp.
Der kommer så et billede frem med valg af sprog og Dansk er lidt oppe.
Marker Dansk og klik ok
Nu vil den øverste mulighed være oplyst "prøv ubuntu uden at installere"
OK
Den vil nu rulle ind og teste din computer for at kunne køre med bedste drivere.
Når den er rullet ind vises en brun skærm og du er kørende.

Det lille computerikon kan du markere og trykke på tasten DEL

Får du startet noget med installation så gå ud igen eller sluk comp.

Oppe til højre kan du se hvad klokken er - og det er netop bios uret der vises.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-09 09:50

Øeh... klokken er ikke nok. Det skal også være det korrekte årstal og dato. Ellers vil Windows ikke genkendes som 'ægte'.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-09 14:40

Ni.. JEG har ikke trådløst tastatur, -heller ikke min computer.
Men det er jeg bange for, at den syge computer måske har.

Jeg har prøvet at starte ubunto op her på MIN computer. Og det gik nogenlunde.. Der var lidt vrøvl med at få piletaster til at virke, --eller nogensomhelst taster, for den sags skyld.

Anden gang jeg startede op gik det lidt bedre, men der er stadigvæk problemer med tastaturet, --selv om det ikke er trådløst.
--måske er det noget med den der 32-64 bit-ting.
--Men okay, det ser ud som om det er lige til at installere uden videre på min nabos computer, hvis hans Vista er gået tabt for evigt. Måske er DET ikke det store tab, hvis der kun er 1GB RAM i hans computer...

Jeg kikkede på uret, og det stod på 12.21 og rigtige dato, -da klokken var 14.21 på mit ur. Det er vel noget med tidszoner..

Én ting undrede mig: Jeg forsøgte at lukke et fotografi op. Og jeg kunne ikke rigtig få lov til at lukke op i det fotoprogram, jeg plejer at bruge.. Ulead PhotoImpact10.. Den kunne jeg bare ikke finde..

--Jeg ved, at min nabo har mange musik-filer på sin compus. Og han vil nok helst kunne bruge de programmer, han er vant til.. Vil DET være anderledes, hvis/når jeg installerer ubuntu på hans computer, --i stedet for at køre den fra cd?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 15:53

Hej Birgitta
Lige et lille sidespring.
Jeg er ved at forsøge med en lille guide til brug af brænderprogrammet "cdburnerxp"
Den ligger på en hjemmeside www.hirsenet.dk/cdburnerxp.htm
Så hvis du gider at se om den er til at forstå/bruge.
Og så melde tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 16:06

Hov hov hov..........................du må ikke >>køre<< noget windowsprogramfra ubuntu.
Med ubuntu kørende må du KUN kigge og evt. hente filer.

Men fra ubuntu programmer må du gerne åbne billedefiler og officefiler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 16:10

Og med hensyn til Hans trådløse tastatur - så tag et ledningstastatur med og brug det.
Ellers risikerer du at du ikke kan styre ubuntu og den vil måske begynde at installere.
Gør den det så sluk hvis du eks. i starten ikke kan vælge sprog.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-09 16:51

...Jeg kunne netop ikke vælge sprog i starten. Men mit eget tastatur. Der ikke er trådløst..

Så jeg hev disken ud af drevet.....
Og så startede Vista gudskelov op helt normalt..

Hvad med billedbehandling i ubunto? Kan man det?
Og hvad med lydfiler? Kan man spille dem?

Jeg kikker på linket med din brugsanvisning og melder tilbage..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 17:03

Ja du kan alt i ubuntu.
Alle windows office kan behandles i det medfølgende openoffice
Programmet GIMP er et billedebehandlingsprogram
Der er flere musikprogrammer
Masser af spil
Der kan gratis hentes endnu flere programmer.

Men med et almindeligt ledningstastatur bør ubuntu være til at styre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-09 17:21

Joho... Den brugsanvisning er da til at forstå... Selv for mig..

---Jeg har lige én lille forespørgsel. Det drejer sig nærmest om "magelighed" eller brugervenlighed:
Kan det ikke lade sig gøre at indsætte alle screenshotsene i én lang række under hinanden? Så kan man se dem ved siden af brænderprogrammet på skærmen og bare rulle ned efterhånden som proceduren skrider frem..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 18:57

Ok go' idé - det er den så.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-09 21:51
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-09 07:45

Alternativ 'løsning':

Hvis der er et 'gammeldags' floppy drev i computeren, så kan man også blot lave en BOOTDISK til f.eks. Win 98 og boote op fra denne. En sådan kan kopieres herfra: http://bootdisk.com/

Efter en boot med en sådan floppy diskette, man i kommandolinjen ud for DOS prompten angive tid og dato vha. disse to kommandoer:

time (..formatet er: timer:minutter:sekunder)

date (..formatet er: måned:dag:år i engelsk udgave, dag:måned:år i dandk udgave)

Skriver man disse kommandoer UDEN at angive en parameter? Så vises de aktuelle indstillinger for henholdsvis tid og dato.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 08:55

Molokyle - som Birgitta en gang har sagt, så skal det skæres ud i pap, før hun kan forstå det.

Ps. Jeg kan heller ikke følge med, i det du skriver, men jeg tvivler ikke på at det er rigtigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-08-09 13:22

Nydeligt,Eyvind. Nu kan man have brugsanvisningen i den ene side af skærmen mens man forsøger sig med programmet i den anden side. --Størrelsen kan man jo selv zoome sig til.

Mol, jeg mener ikke, at min nabos pc har et floppy drev. Den er trods alt kun 1½ år gammel.

Citat
Produktinformation:
Acer Aspire SA90-ZD7H
Intel Pentium Dualcore E2140
500GB SATA
1GB DDRII
DVD RW Dual Double Layer
Microsoft Windows Vista Home Premium.

Men mon ikke den cd jeg har lavet, vil virke? Det må komme an på en prøve. Jeg venter lige til der er nyt fra det hårdt ramte hjem. Enten at den bærbare er kommet hjem fra rep. Eller at recovery-disken er dukket op. -Jeg kan lynhurtigt komme til at bruge rigtig meget tid derovre, hvis jeg liiiige kommer anstigende for at afprøve "en enkelt lille ting".. Og jeg HAR altså mine egne dyr, der osse skal passes (Pc-dyret og Silke).

Men jeg har da godt tænkt på, hvad jeg skal gøre hvis klokkeslet og dato IKKE passer.. Om jeg bare kan rette i teksten, eller hvad?..
-----det... vil jeg helst vente med at tage stilling til, til jeg har set om der er noget, der skal rettes.

Og helst savet ud i 5 mm krydsfiner...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-08-09 18:48

jeg hopper fra her.....da der er drejet over i et helt andet emne

det var
Citat
Windows Vista..

nu er det Linux, hvd ender det med mon..............

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-09 18:55

DK - linux ubuntu er for at komme ind og kigge på comp.

1. For at se om den kan boote fra CD
2. For at se hvad klokke og dato er.
3. for evt at kunne hente filer ud af computeren.

Ej for at tilskynne kørsel med ubuntu.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-08-09 19:03

Eyvind
det er jeg helt med på, men jeg tor ikke på det er klokken det er galt med..
snarre det er en fusket vista version..

der er jog gået fra den ordinære vista til vista starter, og som ikke er aktiveret. eller ar været
aktiveret med en "forkert" nøgle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-08-09 20:41

Ja... dk. Du har muligvis ret...
Men jeg håber da stadig, at den oprindelige windows kan installeres med hjælp fra recovery-disken..

Kan nogen mon forklare, HVOR den "Vista Starter" er kommet fra? Jeg kan ikke finde noget sted, man kan købe den...
Det er lidt svært at sige, at det er en lusket fyr, der har været på besøg og har lagt Starter ind, når jeg ikke kan se, hvor han kan have fået den fra.....
Vi har altså ikke nogen computergenier i bebyggelsen... Allerhøjest et par "fuskere", der lader som om de kan mere end de KAN... Men det kan godt være, at en fyr har lagt Starter ind i den bedste mening..... Og er rendt skrigende væk efter han så hvad han havde lavet..

Starter kræver ikke så meget som Home Premium... Og compusen har vist kun 1 GB ram..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-08-09 08:59

Sæt du bare recovery dvd i..
den kommer og spørger om du vil gendanne til fabriks indstillinger, og dette vælger du bare,
der bliver så automatisk oprettet en recovery partition (skjult) under denne process,
samt du kommer også til punkt, hvor du ska angive tidszone og evt. rette klokken.
alt hvad angår drivere til bundkort lydkort, skærmkort mv. bliver automatisk kørt på
du skal bare installere de opdateringer som kommer, incl servicepack 2
vista starter en version som udkom lige før den endelige,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-09 14:40

dk... Vi venter stadig på recovery-disken fra Acer..

Det lyder rigtig fint, hvis den kan gøre "dyret" fabriksnyt, -uanset hvad der er blevet lagt ind på harddisken.
---nu får vi se..

--Jeg fandt lige et sted, hvor man kan downloade en Vista Starter..
Måske er det DET nogen har gjort...

http://www.freshwap.net/applications/17630-vision-vista-starter-edition-32bit-for-ram-256-mb.html

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-09 13:59

nå... Jeg venter stadig på recovery-disk fra acer.......

Den bærbare er kommet hjem fra rep, og den er så i orden. Men alt er slettet så vi kan ikke komme på nettet med den. Der kræves nu en kode, som ikke passer med den der er opgivet fra TDC...
Nå, men hjernen min er som grød. Så jeg venter med at ringe til TDC til på mandag.

Øj... gadvide hvor mange handicappede næsten ubrugte computere der står rundt omkring i de små pensionist-hjem i Dannevang...
Det offentlige ser jo så gerne, at alle har netadgang. Måske skulle der oprettes offentlige hjælpekorps, der kunne tage sig af småtingene hos de gamle, inden fuskerne får nedlagt pc-dyrene totalt..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-09 15:29

Hallo... Her har I mig igen...

Jeg må vist hellere lukke det her spørgsmål..
Status er, at jeg har været inde og kikke på compusen med ubuntu. Der ER godtnok nogle pakkede filer, som vistnok er sikkerhedskopier af lyd og billeder. Men når jeg prøver at kopiere over på en usb-stick, så lykkes det kun med nogle få af filerne. Resten vil bare ikke kopieres. Selv om der er plads nok. --Da jeg så efterfølgende satte stikket i den bærbare, så fik jeg besked om at der intet var på... og at stikket forøvrigt skulle formatteres..

Nå, men den bærbare er som sagt kommet hjem fra reparation. Og efter en del vanskeligheder har jeg fået den på nettet, trådløst via en router.. Sådan noget har jeg ikke prøvet før. Jeg bryder mig ikke om trådløs..

Men nu virker den bærbare Asus fint og min nabo er lykkelig. Så lykkelig at han har glemt alt om de gamle filer på den anden computer.
Jeg ved ikke hvad han vil gøre hvis den der recovery-cd dukker op en dag. Vi har dd. intet hørt fra acer.
Det må han så selv om.

Spørgsmålet lukker jeg så ved at oprette spørgsmål til refi, Eyvind og molokyle. Og så accepterer jeg peet49s svar her i tråden, fordi han svarede først.

I fire er vist dem, der har holdt tålmodigst ud i denneher trælse lange tråd.
Men tak for hjælp og input fra alle.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-09 15:29

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-09 15:37

OK -

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 26-09-09 20:20

Selv tak.