/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21685
EA_HS 19179
refi 16217
Cortina01 14584
transor 13718
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Palio kan ikke tåle vask
Fra : Brassovitski
Vist : 733 gange
200 point
Dato : 30-07-09 22:43

Hej
Efter at have fået motoren skiftet i min Fiat Palio kan den ikke tåle at komme i vaskehallen og få en undervognsvask. Efter vasken sætter den ud i tomgang og tager sommetider ikke gassen, når speederen trykkes ned. Mekanikerne har haft den ude 2 gange og har skiftes tændkabler og et par andre ing, men fejlen er der stadig. Jeg har selv mistanke til stikket der forbinder lambdasonden med ledningsnettet, da jeg har konstateret at der står vand i stikket efter vask. Makanikrene påstår at det ikke burde have indflydelse på motorens funktion. Er der nogen der evt. kan give et tip til, hvor jeg skal søge efter fejlen? Der var aldrig problemer med den gamle motor, selv om jeg af og til, gav den motorvask med efterfølgende skylning i motorrummet, jeg passede selvfølgelig på ikke at få vand i nærheden af styringen osv.

 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 30-07-09 22:53

Citat
Jeg har selv mistanke til stikket der forbinder lambdasonden med ledningsnettet, da jeg har konstateret at der står vand i stikket efter vask

Ja så kan den jo ikke registrere..............der skal ikke kunne komme vand ind i noget stik ved en alm. vask med undervognsskyl.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 31-07-09 00:42

når / hvis der ikke er nogle problemer når motoren / undervognen er tør,..
kunne du jo "teste" lambdasonden ved at sprøjte vand på med en forstøverdunk,

hvis det ikke ændrer noget, fortsætter du bare med at spraye vand på
de andre "tændingsdele",... tændrørskabler, fordelerdæksel, osv. indtil
motoren begynder at opføre sig som du beskriver,..
så er der en stor chance for at du finder fejlen,

men når motoren er skiftet ud,.. er der mange dele der har været afmonteret,
og genmonteret,.. der kan være ledninger og stik som har været irret / rustet,
stelledning som ikke er spændt ordentlig mm.
mange gange kan det hjælpe at rykke stik og samlinger fra hinanden og 'smøre' dem med
silicone spray, WD40 osv.

ps. på mange lambdasonder sidder en gummi / tætningshætte, der kan revne,
som fx denne :
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2965211340&n=-1716758709&pn=-1716758390

Kommentar
Fra : transor


Dato : 31-07-09 08:23

Hold siliconespray og især WD40 væk fra elekteriske samlinger.

De indeholder opløsningsmiddel som i længden kan ødelægge gummitætninger , og silicone mellem elektriske kontakter kan danne SiO2 ,som giver dårlig forbindelse.
Men du kan smøre med siliconeolie fra flaske eller fedt fra tube,.
WD 40 er et tyndt petroleumsprodukt, som ikke kan holde fugt ude.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 31-07-09 14:04

Citat
Hold siliconespray og især WD40 væk fra elekteriske samlinger

Citat
Men du kan smøre med siliconeolie fra flaske eller fedt fra tube

jaaavel ja,... så forandres egenskaberne altså når man 'går' fra spray,.. til tube og flaske,...
det var jeg ikke klar over,

der kan man bare se,.. 'videnskaben' opdager tilsyneladende noget nyt hver dag,

(især dem med ingeniørbaggrund)


Kommentar
Fra : Brassovitski


Dato : 31-07-09 20:11

Halløjsa
Tak for input. Jeg prøver lige at afvente til symtomerne er væk og så prøver jeg at tætne stikket der kommer fra lambdasoneden ordentlig, derefter vil jeg så prøve med vand igen, så må jeg jo se hvad der sker. Til forbedring af forbindelsen i stik plejer jeg at bruge gangske almindelig syrefrit fedt, som jeg ved hjælp af en lille skruetrækker, presser en smule op i hunstikket af, det plejer at hjælpe og holder både fugt og evt. ir væk. Det er vel rimelig klart for de fleste, at smørremidler (silicone WD40), som jo er ledende eller ætsende ikke har noget at gøre i forbindelse med elektriske kredsløb, og stik.

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 200 point
Dato : 01-08-09 16:11

Har haft en Palio msd samme problem, der kom vand ind ved tændrørne.
Vi kom siliconefedt på hætterne, på topstykket (sidder ad H til) men så kunne den tåle vask.

Men giv også tændspolen en tur. Vi bruger det på rallybiler, der skal kunne tåle en spand vand i motorrummet.

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski


Dato : 20-10-09 20:03

Tak for svaret rocoolsen.
Det var stikket til lambdasonden der var problemet. Jeg tætnede ledningernes indgangssted i stikkene med silicone, og tapede samlingen, der efter er der ingen problemer.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 174890
Tips : 31766
Nyheder : 719565
Indlæg : 6391906
Brugere : 218410

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste