/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
adgang til anden class fra class
Fra : glenn007
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 13-04-03 22:55

Jeg har brug for at hente en variablen fra en anden class
ind i denne timer

void CSerialDlg::OnTimer(UINT nIDEvent)
{
if(nIDEvent==1)
{
Her vil jeg hente "rx" indværdien ligger i en anden klasse som hedder

"BOOL CSerialCom::ReadByte(BYTE   &resp)"

};

hvordan er dette muligt

Kommentar
Fra : Random

Dato : 13-04-03 23:41

Så skal der er være en get-funktion for rx værdien i CSerialCom klassen, eller rx værdien skal være defineret som public.
Ellers er det vel ikke muligt...

Kommentar
Fra : glenn007

Dato : 13-04-03 23:52

ja den skal defineres som public, men hvorledes hedder kaldet til rx som ligger i CSerialCom

Kommentar
Fra : Random

Dato : 14-04-03 00:16

Et object af klassen må være oprettet et sted som f.eks: CSerialCom cCom;
Hvis det er et globalt object, er det vel bare noget med: cCom.rx;

Accepteret svar
Fra : pmbruun

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-03 08:41

Der er noget galt her - du skriver, at rx ligger i en klasse som hedder:

"BOOL CSerialCom::ReadByte(BYTE &resp)"

Det er altså ikke nogen klasse, det er en metode (=funktion). Hvis rx kun er tilstede lokalt i metoden er det jo klart, at du ikke kan tilgå den. Som alternativ til det andet udmærkede forslag, kunne du så overveje at definere

void CSerialDlg::setRx(byte rx)

Det er ikke umuligt, at det bliver OK, men din beskrivelse af, hvad der foregår i dit program er for mangelfuld, til at jeg kan rådgive dig præcist.

Vent lige lidt... Er du sikker på, at det ikke er returparameteren resp, som er din rx byte?

Ok. Det ser ud til, at du er i gang med at læse en byte fra en seriel port. Den rå læserutine aner jo ikke, hvad den byte betyder, så din logik bør laves, så du så snart du har kaldt ReadByte gemmer din byte et sted, som siger noget om, hvad byten betyder. Altså noget i retning af:

byte theByte; // Måske skal dette være member på klassen?
BOOL res = cCom.ReadByte(theByte);

if (!res) {
// Jeg ved ikke lige, hvad det betyder. Måske fejl eller slut?
} else {
// Nu har theByte den læste værdi, og du kan gøre noget med den...

}

Men husk, at ReadByte nok kun kan læse samme byte een gang...

Peter

Kommentar
Fra : glenn007

Dato : 07-07-03 23:19

mange tak for hjælpen, det var lige hvad jeg skulle bruge for at fatte det

Godkendelse af svar
Fra : glenn007

Dato : 07-07-03 23:21

Tak for svaret pmbruun.