/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Energiplan fra VK - link ?
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 30-07-09 09:44

Jeg har forgæves forsøgt at finde ud af indholdet i den seneste energiplan fra VK regeringen.

Er der nogen der har set et link til planen som burde indeholde 22 punkter ?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-09 10:42

Planen er slet ikke fremsat, kun varslet i Berlingeren i går

http://www.berlingske.dk/article/20090728/klima/707280068/

Allerede skudt ned af DF http://www.berlingske.dk/article/20090729/danmark/90729059/

Minder mest om de der krigsfilm, hvor flyene bliver bombet i smadder mens de står på startbanen

Per Ørum Jørgensen havde åbenbart alligevel ikke taget DF i ed, selv om han sagde det under et interview i TV.

Personligt tror jeg det bliver meget svært at få de fleste boligejere til at investere i energíbesparelser, med mindre man laver en model med der sikrer, at investeringen kan betales tilbage af de sparede energiomkostninger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-07-09 19:12

Hmm, der er vel kun lapperier og reparationer at tage sig af eftesom der blev efterisoleret i stor stil efter oliekrisen i halvfjerdserne.

De kunne starte med at tibyde et gratis infrarødt billede for at afsløre huller, eller få ornitologer til at kigge efter gråspurve der sidder visse steder og hygger sig når det er 25 graders frost.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-07-09 20:33

>Luffea, der er sket meget siden 70'erne. I det nye bygningreglement fra i år, skal et standardhus leve op til

"Bygningens samlede behov for tilført energi til opvarmning, ventilation, køling og varmt brugsvand pr. m² opvarmet etageareal må højst være 70 kWh/m² pr. år tillagt 2200 kWh pr. år divideret med det opvarmede etageareal."

Et lavenergihus, klasse 1, har præcis det halve energiforbrug i forhold til standardhuset.

Mit hus, der er på 160 m2 og fra halvfjerdserne (efter oliekrisen) bruger ca 3000 m3 naturgas, svarende til ca 33000 KWh, og skulle med den nye norm for standardhuse højst bruge 160X70=11200 + 2200/160= 14X160= 2240, i alt 13440 KWh. Hertil kommer selvfrølgelig varmt vand, men det skulle nødig nå op på næsten 20.000 KWh. Jeg får lavenergivinduer i om en uges tid, skulle gerne hjælpe en del.

Og i forhold til et lavenergihus ville forskellen være over 25000 KWH, eller over 2000 m3 gas.

Så der er masser at komme efter.

Sidder netop og planlægger at få revet vores sommerhus ned, og få bygget et passivhus (der bruger endnu mindre og helst næsten intet til opvarmning (mener det er 15 KWh/m2)), eller under 2000 KWh i alt, men der er stadig mest løse ender i projektet. Med en solfanger på taget og lidt vindmølleanparter burde det kunne blive CO2-neutralt.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-08-09 20:41

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-08-09 20:52

Selv tak, vi må vist stadig væbne os med tålmodighed, mener ikke der har været en lyd om det siden tanken blev luftet

Der har været mere fokus på det brændende emne, burka, øh, gurka, jeg mener agurk