/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Boligkøb
Fra : Kokane
Vist : 495 gange
49 point
Dato : 29-07-09 21:22

Jeg står overfor at købe en ejerlejlighed, men jeg er lidt nervøs for at købe en lejlighed der er fyldt med fejl.

Så vidt jeg forstår laves der sjældent en tilstandsrapport ved salg af ejerlejlighed, det er kun ved huse, villaer etc. Uden tilstandsrapport kan der heller ikke tegnes ejerskifteforsikring.
Uden en ejerskifteforsikring hvordan er jeg så stillet, hvis det viser sigt at den lejlighed jeg køber er fyldt med fejl? Er det korrekt forstået at jeg kan holde sælger ansvarlig i op til 20 år?

Jeg har bedt sælger om at sende mig de seneste 3 referater fra beboerforeningens generalforsamlinger, sådan at jeg kan få et indblik i hvilke udgifter der evt. er i vente etc.
Er der andre ting jeg bør gøre for at sikre mig mod uforudsete udgifter?
Er der overkill at hyre en boligadvokat?

Jeg har kigget lidt på denne side: www.boligejer.dk Nogen der kender andre gode sider?

Beklager de mange spørgsmål i en tråd….du behøves ikke svare på dem alle sammen.

VH
TS

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-09 21:32

Hej med dig.
Det er den bedste side du kigger på med boliger.
Dernæst kan du da bede om at få lavet en tilstandsrapport når du finder den bolig du vil købe. Sig at det er en betingelse for køb.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-09 22:59

Det er ikke overkill med en advokat. Bestemt ikke . Det er det eneste fornuftige.
Men find en med god erfaring i den slags handeler. Så kan han nok også henvise dig til en bygningssagkyndig, som kan ndersøge lejligheden , ud fra dine betingelser.

en anden vej at gå er at spørge et forsikringsselskab om forsikring mod fejl. Så vil de nok sende en mand til at se på lejligheden forinden. Det kan være den biligste vej for dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-09 23:09

Jeg tror du måske også kan have glæde af denne side

http://www.boligassistancen.dk/Boligleksikon.htm

læs bl.a. om betinget skøde og betinget købsaftale

Hvis der er mange fejl i lejligheden, må du da få handlet med afslag i prisen.. er det ligefrem ulovligheder, så skal det rettes inden du køber - på sælgers regning - kan du godt kræve

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-09 10:57

Citat
men jeg er lidt nervøs for at købe en lejlighed der er fyldt med fejl.

Hvad skulle det være for fejl du ikke umiddelbart kan se....

Skjulte fejl kan du alligevel ikke gøre meget ved med mindre lejligheden er ombygget...

De vil jo så have været der helt fra opførelsen eller lavet med ejerforeningens godkendelse...

Husk på ved lejlighedskøb er det kun de 4 vægge der er dit "private" - resten er fælleseje...

Så ejerforeningen ved om der er STØRRE projekter der skal laves i nærmeste fremtid....