/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
campingvogn efter traktor ?
Fra : malenejasmin
Vist : 1635 gange
10 point
Dato : 29-07-09 16:08

jeg er en pige der kører traktortræk ;) men mig og en af vennerne har en lille plan om at købe en campingvogn og spænde den efter traktoren når vi skal til træk... må man ikke godt det?? og er der ikke noget med en vis begrænset vægt man må have efter på et alm traktorkort??

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 29-07-09 16:16

altså en camping vogn kommer jo ikke i nærheden af det du må have efter en alm traktor med mindre du kører ferguson 35 og har en mega stor camping vogn . Ingen problemer der , der er jo også påløbsbremser på en campingvogn

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 29-07-09 16:18

De fleste biler vejer også mindre end en alm traktor

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-07-09 16:22

- en "træk-traktor" vil jo altid være modificeret, så den skal du nok ikke ta' ud på landevejen...

Kommentar
Fra : malenejasmin

Dato : 29-07-09 16:23

jo det kan jeg godt for jeg kører i standardvægtklasserne.. jeg kører ikke farmstock, prostock eller superstock...

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 29-07-09 16:26

Går ud fra vi snakker om en standart indregistreret traktor. Vægtreglen for sådan en er max 10000 kg i akseltryk og max 44000 totalvægt for "vogntoget". Traktoren skal jo også være indregistreret hvis du lovligt skal køre til og fra træk.

Kommentar
Fra : malenejasmin

Dato : 29-07-09 16:29

alle de regler kender jeg... de eneste regler jeg ikk har styr på er om en campingvogn efter en traktor... og om der er en bestemt totalvægt der ikke må overskrides når det er en campingvogn og man kører med traktorkort.. I behøver ikke fortælle mig alt det andet ;)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-07-09 16:39

- hvis du holder dig væk fra myldretiden og husker spejlene, så smut bare...

Kommentar
Fra : malenejasmin

Dato : 29-07-09 16:40

haha :D ja det er jo lige det ;)

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 29-07-09 16:42

Der er jo ikke forskel på om det er en campingvogn eller en tipvogn du spænder efter traktoren. Bare campingvognen er sat rigtigt på med kugletræk boltet i trækbommen
http://www.p-lindberg.dk/Soegeside.aspx?ArticleID=42260
og vognens bremser virker og der er lys på. Campingvognen skal jo nok også være synet og med plader. (Har en gl vogn vi betaler ca 150 i vægtafgift pr år)

Kommentar
Fra : malenejasmin

Dato : 29-07-09 16:44

men er der ikke et eller andet med vægten på en campingvogn?? er det det samme som det jeg må køre med når jeg kører korn??

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 29-07-09 17:17

Vægten på campingvognen må ikke overstige det trækkende køretøjs egenvægt, men det er jo ikke et problem i forhold til en traktor. Tjek ham her :
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/AlleKommuner/2008/07/02/075716.htm

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-09 18:38

En traktor er et arbejdsredskab og det kræver ikke noget ekstra at sætte en campingvogn efter....

Du må for den sags skyld ogs trække en sættevogn, med en traktor.

Du må også køre en lastbil der er gearet ned til traktor, på et traktor kørekort.

Men som de andre er inde på skal traktor være indregisreret og der skal rød trekant på bagenden af campingvognen, Men det ved du jo nok.

vh ben