/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Erfaring med hjemme osteri.
Fra : vedikkealt
Vist : 3688 gange
100 point
Dato : 27-07-09 21:05

Er der nogle her som har erfaringer med at lave hjemmelavet skære ost...?

Her...

http://www.hjemmeproduktion.dk/index.html

...kan der angiveligt købes et komplet startsæt.

Men er det noget der virker i virkeligheden...? og skulle jeg være så heldig, at der et eller andet sted skulle være muligt, at få en smags prøve...

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : iah

Dato : 27-07-09 21:11

Selvfølgelig virker det i virkeligheden - god arbejdslyst...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-07-09 21:14

Hej.
Ja det virker...Adam Price har et og laver selv ost ind imellem.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-07-09 22:52

Kære vedikkealt. Det er et meget spændende spørgsmål, du stiller. Jeg ved heller ikke alt, men jeg bor på Samsø, hvorfra den berømte Samsø-ost har sin oprindelse. Vi havde for en del år siden på øen et mejeri, der desværre blev ramt af svigtende leverancer på grund af sygdom på en af de besætninger af køer, der leverede til mejeriet. I et lille samfund skal der ikke meget til for at vælte alting omkuld, og det skete. Men der er en mand, Bent hedder han vist, i Kolby, som havde med mejeriet at gøre, og som ind imellem fremstiller de mest fantastiske Samsø-oste. De bliver så solt hos Samsø Bryghus og i forskellige andre delikatesseforretninger her på øen.
Vi 4000 borgere på Samsø mener vistnok alle, at Samsø -oste er uovertrufne og at det er ærgerligt, at dette fremragende 'barnd' bliver udnyttet af ander, der ingen forbindelse har med Samsø. Bare tænk på EU-retssager om retten til feta-ost-navnet.

Men tænk nu - hvis du, - ved ikke alt - hvis du har tanker og visioner om at komme igang med noget osteproduktion! Det viser dit spørgsmål, at du har!! Tænk nu, hvis du, sammen med andre gode kræfter på Samsø eller andre steder, kunne sætte et projekt i gang, sammen med folk med faglig indsigt og sammen med nogle, der ved, hvordan man tiltrækker midler fra offentlige fonde eller EU-midler. Ja, tænk, hvis! Visionernes løber kan rulles ud, og måske kan du have glæde af at tale med Bent fra Samsø, eller bedre - besøge ham. Riv en dag ud af kalenderen, mød Bent. se, hvad I kan finde ud af. Han har fagligheden. Du har måske visionerne, måske kan du også skaffe ....pengene?

Kan du bruge disse tanker til noget, eller rammer jeg helt ved siden af det, du egentlig spurgte om? Det ville jeg være glad for at vide.

Mange hilsner, Oldboston

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-09 02:04

De utallige klip fra osteproduktion man har set i TV viser at det ikke er nogen match at få mælken til at skille vha osteløbe, blot man rammer den rigtige temperatur, derefter skal den blot samles op i klæde og have lov til at smide vallen af, evt. under pres som der ifølge hjemmesiden også fås hjælpemidler til.

Den store videnskab er yderligere tilsætninger samt kulturer og lagring under forskellige forhold som jo giver de mange forskellige oste, på varedeklarationerne står jo kun næringsindhold samt fremstillet af komælk samt navnet på en eventuel kultur der har skabt en grøn eller blå ost.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 28-07-09 05:53

Jeg har kun prøvet at lave fetaost selv, og det virker rigtigt fint! Vil tro det andet er lige så let. Det kræver bare lidt tålmodighed og at man er meget omhyggelig med temperaturen!

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-09-09 07:04

Tak for svaret LuffeA.

Jeg forventer her i efteråret, at få en smagsprøve på en hjemmelavet skæreost...nok er det vist nemt at lave, og så alligevel ikke så lige til....