/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
installere printer i ubuntu
Fra : asan
Vist : 753 gange
100 point
Dato : 26-07-09 23:09

jeg har forsøgt at installere en printer i ubunto
Epson stylus sx100

Uden held

flg. kommer frem på skærmen når cd`en sættes i

Fejl ved autokørsel

kan ikke finde autokørselsprogram

kan I guide mig igennem) Jeg er helt ny i Linux - dvs I skal være særdeles pædagogiske for at jeg forstår!!
tak og vh
asan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:13

Du skal ikke bruge nogen cd sæt strøm til printeren og sæt printer patroner i, så sætter du usb kablet til computeren og hvis du er bare lidt heldig, så er din printer installeret og klar til at skrive på 10 sekunder, helt uden du skal gøre noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:14

Hvis ikke det sker pr. automatik, så fortæl hvad du ser når usb kablet tilsluttes ?

Kommentar
Fra : asan

Dato : 26-07-09 23:24

tak o.v.n.
jeg var ikke heldig nok
der sker ingenting
betyder det noget at printeren er sat op til en anden printer fra tidligere?

Kommentar
Fra : asan

Dato : 26-07-09 23:25

havde ikke set din tekst nr. 2.

på skærmen vises, at der gøres klar til print - men printeren er tavs

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:30

Citat
betyder det noget at printeren er sat op til en anden printer fra tidligere
vil du godt forklare lidt nærmere ? Har printeren været sat til en Ubuntu computer før ?
Nej jeg tror ikke det betyder noget, jeg forsker lidt i sagen, imens kan du prøve Tilføj en printer.
Klik på System og på Administration ned og klik på Udskrivning (printeren skal være tændt og tilsluttet) klik på Ny for at tilføje en ny printer, sker der noget nu efter at Ubuntu har søgt efter printer ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:35

Du kan læse om din printer her: http://openprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Epson-Stylus_SX100 en side jeg lærte at kende, da Peque henviste til den, der kan du hente en Linux driver blandt andet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:39

Du behøver ikke hente driver fra siden, jeg har lige set efter, din printer er nævnt blandt dem som Ubuntu allerede har en driver til, den bør finde printer når du klikker på Tilføj printer, ellers må du pege på den (ikke så svært)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:41

Er der en knap hvor du kan klikke: Udskriv en prøveside ? ellers kør Tilføj en printer det skal nok lykkes

Kommentar
Fra : asan

Dato : 26-07-09 23:43

jeg prøver lige dine forslag - det jeg mente var, at computewren havde tidligere fået installeret driver til en epson c62 af en erfaren linuxbruger, men printeren fungerede ikke særlig godt på denne maskine. Så jeg anskaffede mig en ny printer.

Du skal ikke bruge din nattesøvn på denne opgave - jeg har muligheden for at spørge lokalt her i byen hos den erfarne, men det ville naturligvis være sjovt at "kunne selv".
tak og vh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-07-09 23:52

Citat
det ville naturligvis være sjovt at "kunne selv".
du har den rette indstilling den nyeste Ubuntu 9.04 kan næsten alting og næsten automatisk
Jeg går aldrig tidlig i seng, så spørg bare videre indtil klokken 02:00

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 00:09

Citat
Så jeg anskaffede mig en ny printer
det lykkes garanteret med Tilføj en printer

Kommentar
Fra : asan

Dato : 27-07-09 00:22

jeg lukker af for i aften

har ikke haft held endnu

sx 100 er ikke på listen der kommer frem

kan det tænkes at ubuntuen er for gammel?

skal jeg opgradere med den nye 9.04? Er den tilstrækkelig gennemprøvet til at forsøge sig med?

vh
asan

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 00:45

Citat
skal jeg opgradere med den nye 9.04? Er den tilstrækkelig gennemprøvet til at forsøge sig med?
kort og godt JA, kopier lnjen herunder op i adresse linjen i din browser, du må gerne bruge Ubuntu, så er det meget nemmere at brænde cd.
Kode
ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/releases/jaunty/ubuntu-9.04-alternate-i386.iso

linket starter hentningen, spørg videre inden du brænder en cd eller gør andet med den hentede iso fil

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 01:10

Stop Stop det var et gammelt link jeg ladge før, den nye og den du skal hente er her
Kode
ftp://ftp.klid.dk/ubuntu-cd/jaunty/ubuntu-9.04-desktop-i386.iso
den er til en almindelig 32 bit computer og passer sikkert til din også

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-07-09 07:13

Hvilke pakker har du installeret!
Cups har flere tilføjelsesprogrammer - som indeholder diverse drivere til forskellige printermodeller.
Ergo er du nødt til at have denne inkl. Cups for at kunne printe

Kommentar
Fra : asan

Dato : 27-07-09 08:34

hvordan får jeg computeren til at vise hvilke pakker der er installeret?
(brugt computer med færdiginstalleret ubunto)

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-07-09 08:39

Efter hvad jeg kan se - er din driver ikke standard i Pakkesystemet på Ubuntu ( efter deres oplysninger)
Jeg går ud fra du kører 32bits system på dyret - så ville jeg hente denne fil:
http://www.openprinting.org/download/printdriver/debian/dists/lsb3.2/main/binary-i386/openprinting-gutenprint_5.2.3-1lsb3.2_i386.deb

Den fil gemmer du på dit skrivebord - og derefter kører den! Da det er en *.deb pakke kan den installeres som en "exe-fil" i windows.
Derefter skal du ændre 8indstillingerne således at du vælger gutenberg driveren til din printer!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 10:43

Citat
Efter hvad jeg kan se - er din driver ikke standard i Pakkesystemet på Ubuntu
driveren er klar til brug i distroen 9.04, jeg har set efter, men den kan selvfølgelig også hentes og instaleres som Peque forklarer.
Ved du godt at Ubuntu selv kan opgradere til 9.04? Du skal bare ændre indstillinger i software kilder

Kommentar
Fra : asan

Dato : 27-07-09 11:56

Tak
Nej det vidste jeg egentlig ikke.
For et par måneder siden kom der en automatisk meddelelse på skærmen at 9.04 var klar, men jeg vidste ikke helt om den var for ny til at det var klogt at sige jatak.

hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 12:14

Du klikker på System og på Administration går ned og klikker på Softwarekilder, indtaster dit kodeord og klikker på OK, når vinduet åbner så klikker du på fanebladet Opdateringer, nederst ved Udgivelses opgradering klikker du på rullemenuen og sætter den til Almindelige udgivelser, luk vinduet der kommer nu en besked om at dine pakker er forældede, klik på Genindlæs når indlæsningen af pakker er færdig så lukker vinduet og du klikker igen på System og Administration, gå ned og klik på Opdateringshåndtering, hvis du kun får besked om at dit system er nylig opdateret, så klikker du på Undersøg, indtast dit kodeord og så skulle opdateringen starte, sæt rimelig lang tid af til projektet, det er jo et helt nyt system der skal hentes og opgraderes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-07-09 12:17

Når der kommer en besked om at en ny version er klar, så ER den klar og afprøvet