/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
hvad kræver det??
Fra : metteogmichael
Vist : 3459 gange
175 point
Dato : 26-07-09 21:15

Hej, jeg er en pige der om nogle år gerne vil have min egen båd, jeg er opvokset ved vandet, men bor lige nu i en by, og min kæreste og jeg ville synes det var rart hvis vi om nogle år når vi ikke har dyrene mere, kunne sejle en tur fra næstved til silkeborg eller andre steder hen, på sommerferie. Vores ønske er at komme ind i "sejlermiljøet", og leve det frie liv som hobby! Nu er mit spørgsmål: Hvad kræver det, hvad koster det?? Jeg ved intet, skal det lige siges. Nogle der anbefaler nogle gode bøger. Vi vil gerne have en båd, hvor der er plads til ca 3-4 mennesker, som er flot/elegant. Speedbåd tror jeg nok det er ;) Den skal kunne sejle rundt i lille Danmark. Hvor meget koster en forsikring og hvor mange fod er sådan en på? Mvh Mette

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 26-07-09 21:33

Hejsa; hvis du tænker dig en tur fra Næstved til Silkeborg, ??

så vil jeg anbefale dig en Helligkopter i stedet, for en Båd,

da Silkeborg ligger langt fra Vandsiden inde i landet,

men start med at få dig et Duelighedsbevis i sejllas, for så, får man som regel rabat, på forsikringer, eller meld dig i en bådklub,

Båd til 4 personer ca. 26 - 35 fod

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 21:36

Hej med jer.
Citat
Speedbåd tror jeg nok det er ;)

Først og fremmest kræver det "kørekort" til båden.
Det erhverves på aftenskole kursus.
Dernæst kan man ikke sige noget om forsikringer det kommer helt an på hvilken båd i køber.
En speedbåd er dyr i anskaffelse . I skal regne med en udgift på 250.000 kr . hvis der skal være bare lidt plade til jer.
Køjer og kabys tager plads.
Kig lidt på priserne i DBA og find ud af hvad jeres behov er.
En forsikring er lovpligtig og koster omkring 800 kr. om året og det er kun den lovpligtige derudover skal i ha' en kasko forsikring ...den er bestemt af hvilken båd i køber.
Det er blevet MEGET dyrt at sejle og det er altså ikke bare at købe en båd...sæt jer ind i det inden i begynder at investere.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 21:37
Kommentar
Fra : metteogmichael

Dato : 26-07-09 21:41

ja, vi skal også først have tjent nogle penge ;) jeg er stadig igang med en lang udd. og skal derefter have en lederudd. Min kæreste er lige blevet færdig, så det hele er noget nyt for os endnu. Ang. fra næstved til silkeborg var det bare et forslag - som sagt jeg ved virkelig ingenting :) men nu har jeg skrevet mig op til sejlersport for dummies, og så tager vi den derfra. Jeg vil gerne vide mere hvis det er. Nogle der kender noget til at ligge i havn, fx karrebæksminde inderhavn. Hvad det koster sådan noget? Er det dyrt, for det ville jo være lækkert at have sin båd liggende sådan et sted når det nu er. Det hele er en drøm ligenu. og vil først blive realistisk når jeg er færdig om 2 år, indtil da kan jeg jo forberede mig!!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 21:52

Hej igen.
Havnepladspriser en meget forskellige.
I Brøndby koster en plads hurtigt 15.000 om året men jeg ved ikke hvad en plads i Næstved koster.
Ring til havnefogeden og spørg og bliv samtidig skrevet op til en plads.
Det er ikke nemt og få og pladserne hænger ikke på træerne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-09 06:16

Når I har fået taget duelighedsbevis/speedbådskørekort var det nok en god idé at starte med at leje en båd i en ferie eller to, og checke om det er det I gerne vil bruge tid og penge på.

Godt nok er en båd en bedre "investering" end en bil (brugtpriserne holder bedre), men det er stadig dyrt i både anskaffelse og drift, hvor også benzinudgifterne hurtigt løber op.

Selv om det vist mest er om sejlbåde lyder en gammel "vits" at det svarer til at stå i den kolde bruser og rive 500 kr.-sedler i stykker.

En anden og meget billigere mulighed er at købe en trailerbar mindre båd/jolle med påhængsmotor (op til 25 hk kræver ikke speedbådskørekort), som kan stå hjemme og sættes i vandet fra en havn, til dagture. MEGET billigere, i såvel ansakffelse som drift, meget mindre vedligeholdelse fordi den ikke skal bundmales mv. Og bliver i helt bidt af sejlerlivet kan den sælges når I køber større båd.

Kommentar
Fra : metteogmichael

Dato : 27-07-09 07:06

til vagnr - Jeg har faktisktænkt på det samme natten over. det var en rigtig rigtig god idé. Når vi tænker på mindre både, er det så noget som sådan en her:http://www.thistedmarinecenter.dk/default.asp?side=db&mode=info&id=152

Kommentar
Fra : metteogmichael

Dato : 27-07-09 07:40
Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 27-07-09 08:24

Hejsa

Du behøver ikke at vente 2 år på at komme til at sejle. Du skal bare melde dig ind i en sejlklub og deres sejlerskoler
http://www.naestved-sejlklub.dk/show-art.php?id=27
http://www.sejlklubben-snekken.dk/sejlerskolen.htm

Det koster ikke en formue, og du får lært en masse i en skolebåd under trygge rammer. Og du lærer miljøet i havnen at kende.

Med hensyn til valg af båd, så kan man rent faktisk godt få en god begynder båd til 50.000 - 60.000 kr. Bevares så er der ikke den store luksus (flot/elegant)

Med hensyn til dulighedsbevis/speedbådskørekort, så afhænger det af bådens længde i for forhold til motorens størrelse, men det da en god idé.

Forsikring koster skønsmæssigt 5-10% af bådens forsikringssum.

mvh
cadmageren

Kommentar
Fra : metteogmichael

Dato : 27-07-09 09:05

jeg vil starte med at tage et speedbådskørekort, og så tror jeg min kæreste og jeg lejer en båd næste sommer i en weekend. nu til et lidt andet spørgsmål: Er det besværligt at sejle ind og ud af havne??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-09 09:56

Det lyder rigtig fornuftigt, god fornøjelse.

Du kan se her hvad I skal lære

http://www.fritidssejler.dk/speedbaad.htm#1.%20Hvilke%20emner%20indeholder%20pr%C3%B8ven%20for%20f%C3%B8rere%20af%20visse%20motordrevne%20fritidsfart%C3%B8jer

og så har I fået styr på at komme ind og ud af havnen