/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Depositum på kurser.
Fra : Birgitte32
Vist : 671 gange
100 point
Dato : 26-07-09 16:42

Jeg har en veninde, der udbyder et kursus. Hendes annoncering siger:

"Prisen for kurset er 80 kr. Heraf er de 50 kr depositum. Hele beløbet skal indbetales inden kursusstart. Bliver du forhindret i at møde op mister du dit depositum.
Det er meget sjældent, at vi bliver nødt til at aflyse kurset, men skulle det ske - så mister du også dit depositum".

Så er det jeg tænker .. er det lovligt? Hvis hun af den ene eller anden grund aflyser, så ryger de 50 kr lige ned i lommen, og deltagerne får kun 30 kr tilbage.
Så kunne jeg jo lave et kursus i et eller andet, opkræve 500 kr hvoraf de 400 er depositum, aflyse hele kurset 5 min før og tjene kassen på det.

Jeg ved ikke lige, hvor jeg skal søge svar på dette spørgsmål, men håber at nogen i denne gruppe kan svare.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 16:45

Det er en nem måde at tjene "kassen" på.
Nej det kan ikke være rigtigt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-07-09 16:47

Depositum er noget der sikrer udbyderen mod at deltagere tager plads for andre og så bliver væk, det er IKKE tilladt for hende at tilbageholde depositum hvis hun selv aflyser kurset.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 16:50

Hvis kurset ER blevet annonceret har hun vel allerede mødt de første protester.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 16:53

Fandt dette fra andet sted med kursus.
Citat
Depositum
Betaling af depositum skal ske samtidig med din tilmelding. Beløbet indbetales på det kontonr., som er oplyst under det enkelte kursus. Husk at anføre dit navn og kursets titel. Tilbagebetaling af depositum sker, hvis kurset aflyses, eller hvis du melder fra mere end 3 uger før kursusstart. Ved senere framelding mistes depositum.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-09 16:54

Ha ha - fed fidus..................men jeg tror ikke den holder i retten.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 26-07-09 18:35

Jeg synes selvfølgelig, at det er fair, at depositum ikke tilbagebetales, hvis deltageren udebliver - det er jo til for at sikre arrangøren osv. Men det kan umuligt være lovligt at indkassere beløbet, hvis det er udbyderen, der aflyser. Men hvor finder man lovtekster om det, eller nogen der ved det med 100% sikkerhed? Forbrugerstyrelsen?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-07-09 18:48

Det er faktisk ikke sikkert, at der findes lovtekster på området, men al dansk lovgivning er baseret på "Bonus pater" princippet, som på godt dansk betyder, at man skal bruge sin sunde fornuft, og al sund fornuft siger, at hun selvfølgelig ikke kan tilbageholde deltageres depositum hvis hun vælger at aflyse et kursus.

Som minimum må man tilbydes en anden kursusdato, og hvis den dag ikke passer kursisten må hele depositum tilbagebetales