/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Tørrede krydderurter.
Fra : vedikkealt
Vist : 1575 gange
100 point
Dato : 26-07-09 08:41

Er der overhovedet noget næring / vitaminer tilbage i alle disse forskellige frysetørrede krydderier som er på markedet i dag.

Selv bruger jeg en del til brød bagning og drysser på i rigelige mængder på mit smørrebrød.

Jeg gør det efter devicen...hellere det end ingenting...

God søndag fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 08:50

Aner det ikke..... men uanset hvad der bliver sagt om vitaminer eller ej, vil jeg ikke undvære de tørrede krydderurter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 08:53

Det er vel begrænset hvor meget næring man får fra krydderurter, og vitaminerne forsvinder helt, samt halvdelen af smagen.
Det er dog ikke alle kryderrier der smider smagen, frysetørret rosmarin f.eks kan stadig smage igennem

Hvad angår spor-stofferne vil jeg tro at de bibeholdes til en vis grad, f.eks det meget jern i persille, hvidløg beholder også de lægelige egenskaber når det bliver tørret og indgår i både madlavningsprodukter og urtemedicin.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 26-07-09 08:57

det er vist bedre end forventet

Citat:
Man får et meget velsmagende produkt, tabet af de fleste vitaminer og mineraler er minimalt

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/845.html

Så jeg vil spise urterne, nu med endnu bedre samvittighed

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 09:07

Ahhhhh Luffe. Nu ikke så sortseer...Frysetørring er en glimrende måde at konservere på, og jeg har da altid div kr.urter på lager. Du ved...man står og skal lave persillesovs en sen aften og har glemt at købe persille og har ingen have hvor det vokser vildt...

Hvad er stegt flæsk uden persillesovs?? Så et par spiseskefulde frysetørret persille er god i den situation. Det er ikke så godt som frisk persille...langt fra....bevars, men det er altså bedre end at lave sovsen på rosmarin eller timian

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 09:15

Hej med dig.
Du kan roligt tørre og gemme dine krydderurter til vinteren.
Jeg har altid gjort det. Blot tørre jeg mine i ovnen og gemmer på glas.
Ingen problemer og bare brug løs af dem.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 09:28

Citat
Er der overhovedet noget næring / vitaminer tilbage i alle disse forskellige frysetørrede krydderier som er på markedet i dag.

Fint Pia ...... så ved vi det, men blev ikke klogere på selve spørgsmålet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 10:09

Ovntørrede rødder fra porrer kan også fint gemmes.

Jeg søger nu altid at få fat i friske, selvom frisk italiensk persille smager som vinden blæser.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-07-09 10:38

Citat
så ved vi det, men blev ikke klogere på selve spørgsmålet

Undskyld...det er da rigtigt hvad du siger.

ja det er der ....brug bare løs der "fordamper" ikkke vitaminer eller andre ting.
Det eneste der mangler er vædden i urterne.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 26-07-09 12:01

Nu var besvarelse nr. 3 jo det rigtige, så pias kommentar er da ok. Det er bare en vidreudvikling af emnet. Men læs nr. 3 og det tilhørende link, så er det rigtige svar der.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 13:12

Nåååå Pia, du kan jo godt, når du får en hjælpende hånd

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 13:14

troldenesdhb...Du skal da ikke bestemme, hvad jeg mener LOOL

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 26-07-09 13:16

Og btw...nu er jeg herrefornærmet og gider slet ikke læse dit link......før senere LOOL

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-09 13:23
Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 15-09-09 07:00

Tak for svaret troldenesdhb.

Så jeg vil spise urterne, nu med endnu bedre samvittighed ...