/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Linux firefox printer
Fra : Højris
Vist : 564 gange
300 point
Dato : 25-07-09 10:42

Har lige købt en Brother DCP-165C
Selvfølgelig er der ingen problemer med at instalere den i vista.
Men hvordan nu med ubuntu, det fremgår ikke helt klart eller uklart for den skyld.
Så er der jo også lige scanneren, men det er først bagefter.
Hvordan får man det til at køre. ?
Højris

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-07-09 10:54

tja - Man starter med at tjekke at en kommende printer er understøttet af Linux
Derefter henter man den ppd fil (driveren) og så tilføjer man den via CUPS interfacet på port 631 (hvis servicen er startet). Selve PPD filen kan nok findes her:
http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=Brother-DCP-165C

Derefter skulle det reelt gerne fungere

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-07-09 12:06

Efter nu at have set på sagen.
Sort snak, kan du ikke lige og en step by step. ?
Højris

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-07-09 12:51

Jo prøver.
tjek lige at du har de nødvendige pakker inden, så i en terminal skriver du:
sudo apt-get install cups

Download disse filer (af mærke *.deb til din model)
http://solutions.brother.com/linux/en_us/download_prn.html#DCP-165C

Følg Denne manual:
http://solutions.brother.com/linux/en_us/instruction_prn3.html

Så skulle det gerne virke derefter!
Ja jeg ved godt det står på engelsk, men håber du kan forstå dette (ingen grund til at oversætte unødigt)

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 25-07-09 14:46

Efter at have fundet ud af hvad en terminal var og er henne så.
Jeg kan tilsyneladende ikke kopiere teksten herind.
Men til sidst pakken cups har ingen installationskandidat

Højris

Kommentar
Fra : peque

Dato : 25-07-09 17:38

Så kan du installere cups via Synaptic(pakkemanager for Ubuntu) Kan ikke huske hvad de kalder pakken i vore dage? Kører ArchLinux! Men du skal have installeret Cups - For at kunne bruge denne fil!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-09 23:29

Cups og de fleste drivere er i Ubuntu som standard, det er meget nemt at installere en printer på Ubuntu, jeg købte en ny 3 i 1 printer da jeg var i Bilka forleden, den kostede kun 299 kr. og skal bruges som reserve, jeg prøver at pakke den ud og installere, du hører fra mig igen, når jeg har printet en prøveside (undervejs ser jeg lige efter om der er en driver til din printer) min printer er en HP Deskjet F2280

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-09 23:43

Printer udpakket og strømmen tilsluttet papir lagt i bakken og blækpatroner sat i, printeren udskrev en prøveside uden at være til sluttet computeren.
Satte usb kabel i min Ubuntu computer og inde jeg fik skrevet første linje her, kom der en pop: USB printer tilføjet og klar til at skrive, jeg havde i gjort noget som helst ud over at sætte usb kablet i, og fik ikke set om der er en driver til din printer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-09 23:49

Printeregenskaber lå i et lille popop boks bagved browseren, Ubuntu har selv fundet ud af: Deskjet 2200Series på localhost og ser indstillinger efter og printer en testside

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-07-09 23:57

Jeg prøvede at installere en printer mere, bare for at se efter om der var driver til din Brother, det er der ikke og du skal sandsynligvis selv hente en fra Pequea link først, den er så meget nem at tilføje under processen Tilføj en printer

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 26-07-09 00:15

Hold da op hvor det kører, scanner delen gik også fuldautomatisk, XSane billedscanning er også på Ubuntu som standard, jeg klikkede på den og efter mindre end 10 sekunder havde den fundet scanneren på min F2280 og jeg scannede et billede med et par klik
Endnu mere wauw jeg kan vælge mellem at gemme som billede eller med tekstgenkendelse (gemme som en tekst fil)

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 06-10-09 19:09

Tak for svaret o.v.n..
Tja den optimisme !
Måske jeg bliver lige så optimistisk når ver. 9 bliver installeret.
Højris

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-10-09 00:49

Selv tak - fik du ikke printeren til at virke det er såmænd ikke bare optimisme, det gik virkelig så nemt