/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Tavshedspligt
Fra : blister
Vist : 1394 gange
100 point
Dato : 24-07-09 11:16

Er der nogen i dette forum der har konkret viden om hvor grænsen går vedr. tavshedspligt?
Hvis man er ansat som assistent på plejehjem, må man så ikke omtale evt. rengøring eller forskellige arbejdsrytmer, som hvornår beboere bliver vasket og få gåture m.m.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 11:36

Da jeg var dagplejer, fik jeg meget viden omkring de forskellige børn og deres familier

Når et af "mine" børn skulle passes af en kollega, skulle jeg altid spørge på kontoret om hvad jeg måtte fortælle min kollega når hun skulle passe barnet

Men det var langt mere alvorlige ting, end det du nævner, jeg havde børn fra misbrugsfamiler, vanrøgt mm

De ting du nævner, er bagateller og ikke noget jeg syntes burde høre under tavshedspligt, og hvis i ikke må omtale dem, lyder det som om der er noget meget uldent hvor du arbejder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 11:38

Citat
som hvornår beboere bliver vasket og få gåture m.m.

I fortæller måske familierne at det sker dagligt, men virkeligheden er en helt anden??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-09 12:06

Arbejdsgivere og chefer i det offentlige prøver at bilde medarbejdere ind at de har tavshedspligt overfor kritisable forhold, Især når det er chefens ansvar, hvad der kan kritisere.

Men tavshedspligt gælder kun klienternes forhold. kritik af manglende rengøring eller pleje har du lov at fremføre offentligt. Hvis det er meget galt (forbryderisk ), har du måske endda pligt til det

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-07-09 12:16

Jeg har haft tavshedspligt i hele mit arbejdsliv og det gjaldt overfor navne, CPR-numre, kendetegn der kunne vise hvem man talte om og i det hele taget ting der kunne afsløre hvem man omtalte.

Så har mange chefer pålagt medarbejdere en udvidet tavshedspligt og det er med begrundelsen at kun en udtaler sig.

Opdager man misforhold på arbejdspladsen, så går man til chefen. Og hvis det ikke har hjulper, så er en del gået til pressen, og det har så givet resultat. At medarbejderen bagefter er fyret grundet samarbejdsvanskeligheder, det hører vi ikke om.

Hvis du sidder sammen med familie/venner og snakker om rengøringen i generelle vendinger, så tror jeg ikke der bliver et problem. Men du skal ikke fortælle hvem der er dårlig til at gøre rent.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 12:35

Her står mere om tavshedspligt

Tavshedspligt

Offentliggjort 07-02-2002, senest redigeret 04-09-2008

Tavshedspligt betyder, at bestemte oplysninger er fortrolige. Disse oplysninger må ikke røbes til uvedkommende, f.eks. journalister.

Almindelige lovregler om tavshedspligt findes i persondataloven, straffeloven og forvaltningsloven.

Desuden findes en række særlige lovregler om tavshedspligt, der præciserer eller udvider tavshedspligten. Det gælder f.eks. tavshedspligten i loven om patienters retsstilling, luftfartsloven og lægemiddelloven. Se de særlige områder:

Sundhedssektoren
Den finansielle sektor
Forskellige dele af den offentlige sektor
Selskaber og andre virksomheder

Andre love har regler om tavshedspligt, der blot gentager eller henviser til de almindelige lovregler. Det gælder f.eks. tavshedspligten i lægeloven og en række andre love for faggrupper i sundhedssektoren.

Typiske spørgsmål

Hvem har tavshedspligt?

Hvilke oplysninger er omfattet?

Hvilke begrænsninger gælder for tavshedspligten?

Må journalister få adgang til fortrolige oplysninger?

Må medier offentliggøre fortrolige oplysninger, der er lækket?

Retsregler

Persondataloven

Forvaltningsloven - § 27

Artikler

Den militære straffelov truer undersøgende journalistik om militære forhold (Af Oluf Jørgensen)

Farumsagen – et lærestykke (Af Oluf Jørgensen)

Tavshedspligt kan styrke ytringsfrihed (Af Oluf Jørgensen)

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02372898

Her står ikke noget om det du nævner

Som jeg startede med at skrive, så har jeg på fornemmelsen, at din arbejdsplads dækker over dårlig samvittighed

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-07-09 12:38

Det er nok mere denne side du skal læse

Hvilke oplysninger er omfattet?

Offentliggjort 07-02-2002, senest redigeret 18-04-2002

Tavshedspligten skal sikre fortrolighed om en række faktuelle oplysninger. De fleste oplysninger om myndigheder, virksomheder, begivenheder, forslag, beslutninger m.v. er ikke omfattet af tavshedspligt.
Persondataloven beskytter oplysninger, der identificerer enkeltpersoner.

Straffelovens § 152 definerer ikke hvilke oplysninger, der er omfattet af tavshedspligten, men henviser til andre lovregler.

Forvaltningsloven § 27 stk.1 præciserer med et katalog på syv punkter over offentlige og private interesser. Oplysninger skal holdes fortrolige, hvis det er nødvendigt for at beskytte væsentlige hensyn til

Personlige forhold
Private erhvervsinteresser
Det offentliges økonomiske interesser
Statens sikkerhed og rigets forsvar
Udenrigspolitiske interesser
Retshåndhævelse, sigtede og vidner
Offentlig kontrol, regulering og planlægning
Det skal afgøres ved konkret vurdering om de nævnte hensyn fører til tavshedspligt. Det afhænger af oplysningernes karakter og sammenhæng. Der vil i mange tilfælde være tavshedspligt i sundhedssektoren og den sociale sektor for at beskytte oplysninger om patienter og klienters private forhold.

Ved oplysninger, der har samfundsmæssig interesse, skal hensynet til fortrolighed afvejes med hensynet til offentlighed. Der er ikke tavshedspligt om oplysninger ved offentlige forvaltninger, som alle har ret til aktindsigt i.

Det betyder ikke, at tavshedspligten automatisk gælder for oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt. F.eks. kan de fleste personaleoplysninger om tjenstlige forhold undtages fra aktindsigt, men de er ikke omfattet af tavshedspligt. Det er f.eks. lovligt at oplyse, at en chef er afskediget på grund af utilfredshed med hans økonomiske styring. Interne arbejdsdokumenter kan undtages fra aktindsigt, men oplysningerne er typisk ikke omfattet af tavshedspligt.

Tavshedspligten er lovbestemt og ledelsen i en offentlig forvaltning kan ikke udvide den (forvaltningsloven § 27 stk.2).

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 24-07-09 12:47

Det burde jo vaere noget som du har faaet at vide ved ansaettelsen og ikke noget du saa er i tvivl om nu.

Det er klart en del af oplaeringen at du ved hvad du maa og ikke maa.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 24-07-09 13:24

Til timeglas.

Måske du skulle "få" dit tastatur til at skrive dansk . Så du kan skrive æ, ø og å

vh

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-07-09 15:30

som sosu har du problemmer med det kontakt din foa afd. www.foa.dk
det er lovligt at ydre sig hvis man finder foreholdene uacceptaple på arbejdspladsen dette gælder også plejen (tillidsmanden kan også tages med på råd)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-07-09 16:14

Jeg er pålagt tavshedpligt i mit job.
Tro dét; ...hvem som kan !!!
Jeg må ,ikke udenfor min jobfunktion videregive personfølsomme oplysningwer om f.eks. bopælsoplysninger, indtægt-/skatteoplysninger, skilsmisse, tvangsaution, tidskrift-/avis abonnementer, internet indkøb osv..

Derimod må jeg godt omtale mit job vdr. specifikke adresser i forbindelse med f.eks. struktuelle forandringer:

(1.) Vejarbejde.
(2.) Trafikomlægninger.
(3.) Ombygninger/Flytninger.
(4.) Afspærringer. (..også foranlediget af ordensmagten.)
(5.) 'Særlige'adgangsforhold til adresen.

..men jeg må IKKE give oplysninger om:

(a.) Hvem? = Personer med navns nævnelse.
(b.) Kendskab til præcise adresseoplysninger vdr. privatpersoner.
(c.) Ændring af 'koder'/nøgler.

Disse forhold er udspecificeret i min ansættelseskontrakt mellem det dansk/svenske aktieselskab, hvori jeg er ansat.

Tavshedspligt er så vidt jeg ved; en aftale mellem arbejdsgiver, dansk lov og overenskomsten ifølge de faglige organistationers aftaler på fagområdet.
Disse kan muligvis afvige fra branche til branche?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : blister

Dato : 24-07-09 16:23

Tak for alle svar......Dog især dem der gir indtryk af at have konkret viden herom som jeg ønskede.
Jeg foretrækker selv kun at svare på dem jeg ved noget om.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-07-09 10:14

Jeg arbejder indenfor socialpsykiatrien, hvor der også er tavshedspligt.
Tavshedspligt gælder alle personfølsomme oplysninger, som det også er blevet nævnt af flere. Derfor hører forhold som rengøring og den slags ikke ind under denne kategori.
Selvom man er pålagt tavshedspligt, tilsidesættes denne imidlertid af omsorgspligten, hvis man er begrundet bekymret for en persons fysiske og/eller psykiske tilstand. Hvis jeg eksempelvis er vidende om, at en person har det meget skidt og ikke får den nødvendige hjælp, tilsidesættes min tavshedspligt og jeg har pligt til at kontakte foranstaltninger/myndigheder, som kan gå ind og støtte op om vedkommende og forsøge at hjælpe.