/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Slørhaler??
Fra : jetteirene
Vist : 1298 gange
20 point
Dato : 24-07-09 10:20

Vi er lige blevet ejere af 3 slørhaler og vil gerne vide hvilken andre fisk de kan "gå" sammen med, de bor her i sommer i et ret stort bassin på vores taresse og vil så tage dem ind når der ikke er varmt nok i vejret mere, de andre fisk må gerne kunne være ude hele året.

På forhånd tak.

jetteirene

hvorfor kom der ikke en smiley her??

Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 24-07-09 10:22

Jeg er ikke helt med hvad der menes????????????????????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-09 10:58

Slørhaler kan gå ude hele året , bare bassinet ikke kan bundfryse. Fodres ikke mere når temperaturen er under 5 ° og kun minimalt når temperaturen er under 10 °.

råddenskab fra urent vand kan bruge alt ilt under isen, så gør rent med frisk vand når fodringen ophører.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-09 11:00

Der er kun ganske få andre arter som kan tåle samme forhold som damkarussen (guldfisk, slørhale).
De andre arter kræver mere plads eller er ikke interessante at se på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 11:37

Du skal sørge for at dammen har et dybt sted, hvor fiskene kan søge ned, når det bliver koldt. Gerne en meters penge.
Når der kommer is på vandet, laver du et hul i isen, og suger noget af vandet op, så isen hænger i luften. Herved minsker du kuldeoverførslen til det underliggende vand.
Stil en halmviske ned i huldet i isen, så der kan komme luft til.

Kommentar
Fra : jetteirene

Dato : 24-07-09 16:14

Tusind tak for svar til transor og Serverin, det blev jeg glad for.

Det "basin" vi har er af rustfrit stål ca. en 50 cm dyb, 60 cm bred og 125 cm lang, det er planen at vi (inden det bliver koldt) vil bygge en isoleret kasse under og omkring den så vandet ikke fryser.

der er kun 5 mdr. til

venligst fra jetteirene

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-09 17:42

Jeg har haft fisk der har overlevet i 5 cm bundvand.

Man bliver noget forskrækket når man stikker hånden ned i det iskolde men isfri vand om foråret for at tage et lig op, efter 10 sekunder i hånden spræller kræet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 20:03

Det er helt normalt for den slags fisk luffe, de går i en dvaletilstand, hvor deres stofskifte kun lige cirkulere for at nedsætte deres energiforbrug.
Jeg havde en god ven, somhavde en stor havedam, den skulle tømmes om foråret, og det viste sig at guldbørgerne, havde gravet sig ned i den mudrede bund hele vinteren.