/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
pgl comet, variator
Fra : troels93
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 24-07-09 09:39

Hej, er igang med at skifte ruller på min comet men kan ikke få blæserskålen af. Har taget møtrikken af, men den vil bare ikke af. Den kan dog rokke en smule men vil ikke rigtig komme ud over akslen. Nogle råd?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-07-09 14:37

Hvis du ikke kan få 2 skruetrækkere ind bagved fra hver side og forsigtig lirke den ud, må du bruge 2 tænger og holde fast i ripperne, over for hinanden, og trække helt lige ud. Knæk nu ikke ripperne, det er kun aluminium, så ingen bræk i dem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-07-09 14:53

Jeg ville da umiddelbart tro at man bare kunne tage den af når først møtrikken er af.
Hvad med at give skålen et par stille og rolige gok med en hammer det hjælpe altid.

Ellers HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIV.

Der sidder muligvis sådan en skive dims under møtrikken hvor kickstarteren tager fat. Det kan være det er den der sidder godt fat så prøv at bank stille og roligt på den fra forskellige sider.

Kommentar
Fra : troels93

Dato : 24-07-09 18:50

har endelig fået den af nu, fik min far til at hjælpe mig og han brugte sådan en 2 armet aftrækker til at få den af med. det viste sig at jeg ikke havde monteret kickstarter griberen ordenligt på akslen, så den havde lavet sine egne spor på strålerne og jeg kunne derfor ikke få blæserhjulet af. vi fik det så slebet ned igen, og den kører fint igen dog med de gamle ruller da 5,5g rullerne var for lette.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-09 16:42

Det er jo godt nok, så kan du jo lukke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : troels93

Dato : 26-07-09 18:35

har bare et andet problem nu, for efter jeg kørte med den ude på vejen og den blev kørt lidt driftsvarm var det som om at den ikke ville gå ned i ''gear'' igen, så det føles at starte i fjerde gear?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-09 22:09

Det må være fordi variatoren ikke er samlet rigtigt, så den ikke går helt tilbage, men klemmer på remmen. Så står den faktisk "i et højere gear"
Når motoren ikke går, eller står i tomgang, så skal remmen foran ligge ned mod variatorakselen (Krumtapakselen) Samtidig er remmen på sit højeste bagi ved koblingen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : troels93

Dato : 28-07-09 12:58

ja, tror også jeg har samlet det forkert. Tror det er bagpladen og variatoren jeg har samlet forkert, for det føles som om at variatorhuset ikke vil presse sig væk fra bagpladen?. har så det spørgsmål om bagpladen skal sættes sammen med variatorhuset inden montering eller at bagpladen og nylonstyr skal monteres for sig og så variatorhuset bagefter?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-07-09 16:31

Det hele samles til en enhed, og skydes ind over akselen.
Prøv at spænde møtrikken let, og start med selvstarter og på støttefod. Så skal du kunne se at remmen glider opad, når rullerne slynges ud og op på de indre skrå flader.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : troels93

Dato : 28-07-09 18:11

tog den af og samlede det igen, denne her gang tog den slet ikke ved, der kom bare en masse røg ud af udst. Det kunne jeg ikke forstå, men fandt ud af at det var fordi motoren var kold og remmen nok lige skal have lidt tid til at varmes op for den tager ordenligt ved (er åbenbart generelt for comet?).