/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk rækker ikke!?
Fra : rosekamp
Vist : 4553 gange
300 point
Dato : 24-07-09 09:28

Vi har fået Profiber (efter en lang kamp). Udover alle de problemer det har medført, har det også givet frustrationer over, at det trådløse netværk ikke kan række ret langt. Vi bor på en gård og det kan ikke række fra den ene ende af huset til den anden og hvis vi f.eks. sætter routeren i et åbent vindue direkte ud til gårdspladsen, kan det ikke engang række over, hvilket er irriterende, da jeg nogen gange gerne vil sidde udenfor med den bærbare.

Nu er mit spørgsmål, hvordan jeg nemmest får det trådløse netværk til at række fra den ene ende af huset til den anden. Kan man forbinde flere routere (dem har jeg nemlig 4 "til overs" af) eller hvad er løsningen?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 24-07-09 09:40

Godt spørgsmål, er med på en kigger.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 24-07-09 10:03

Kik på noget forstærker til dit trådløse netværk. Det er en trådløs repeater

Der er noget her:

http://pcbix.dk/index.php/d.153/p.325094/Wireless/Antenne/forst%C3%A6rker/5/dBi/325094.html

http://www.hardware-store.dk/tradlos-router-repeater/prod_1436.html

Du kan evt. selv prøve at lave en forstærker:

http://www.youtube.com/watch?v=bYbunpFFVjw

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 10:16

Nu skriver du jo ikke hvad det er for noget skrammel, som du er blevet prakket på.
Så en nærmere beskrivelse af indstillingerne i routeren er så ikke så nemt.

SÅ FLERE OPLYSNINGER _ TAK

Men noget kunne tyde på, at sendestyrken på routerens AccessPoint = AP, er stillet meget lavt. Så ind og stille den op i styrke. Du har sikkert langt til nærmeste nabo, så der burde ikke være nogen risiko her.
Man kan gøre en del selv, til at forbedre rækkevidden. Men det kræver jo nogle flere detaljer om hvor mange vægge signalet skal igennem - Om routerens placering i huse - Om de materialer der er i vægene o.s.v.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-07-09 10:22

Linksys Cisco router.

Citat
Men noget kunne tyde på, at sendestyrken på routerens AccessPoint = AP, er stillet meget lavt. Så ind og stille den op i styrke.
Hvordan?

Citat
Du har sikkert langt til nærmeste nabo, så der burde ikke være nogen risiko her.
Der er kodeord på

Hvis vi snakker vægge, så er de lavet af mursten. Routeren skal igennem 3 fordelt på ca. 20-50 m. afhængig af modtagerens placering.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 10:37

Den repeater der er henvist til, kan jeg godt anbefale. Jeg har den selv, og bruger den når jeg er oppe bag i haven.

Signale fra din router går den lige vej fra AP til din PC. 3 væge er nok lige i overkanten hvad man kan forlange, og hvis signalet skal skråt igennem en væg, så bliver vægen betydelig tykkere, og dæmper signalet endnu mere.

Hvis antennen er til at skifte ud på routeren, så ofre en extern antenne med en 6-8 dB forstærkning, hvilket giver bedre signal. Antennen skal være lodret polariseret, da den er rundstrålet.

Log ind i din router via din browser, så kan du få adgang til opsætningen, lige som da du lagde kode på den.

I menuen under access point, kan du stille kanal nummer, kryptering m.m. - herunder AP'ens sendestyrke.
Sæt den til FULL i senderstyrken.

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 24-07-09 10:59

hvorfor ikke lave noget selv nu da i bor på en gård

en antenne ja de er rundstrålende og og rækker ikke langt og i danmark må vi desværre ikke sende mere end 100mw når det gælde trådløst

og nu har vi en såkaldt kolonihave ca 1km fra hvor vi bor og der har lavet en parabol antenne
det virker på den måde at jeg har sat en stor stege pande bag ved antenen , en øldåse eller andet
og jeg har lavet mange sjove udførelser og det tillige sjovt

Link til youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=7u9Czty9Wn4

og ellers prøv at søge på google efter disse ord
homemade WIFI antenna
canantenna

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-09 11:05

Dine problemer har jeg ikke oplevet, jeg er tværtimod overrasket over hvor langt den trådløse rækker, min D-Link hænger på væggen cirka 1.8 meter oppe og med antennen lodret, det er nemlig ret vigtigt at der er frit udsyn og så lidt som mulig der spærrer. gennem 3 vægge og ud i haven viser computeren 80% forbindelse, der er 60-70 meter til routeren der, tværs over gårdspladsen og til kontoret i udbygningen er også 40-50 meter, kun 2 vægge og der vises der 100% forbindelse.
Det bare for at fortælle at det sagtens kan lade sig gøre med længere afstande på trådløs netværk, Noget kan tyde på at routeren ikke er optimal placeret, langt op på væggen med den, så der ikke er møbler og andet imellem men kun væggene

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 11:28

Jeg har på fornemmelsen, at D-Link også køre lidt bedre end LinkSys. Men alligevel bør der være et rimligt signal.
Så rosekamp, det du skal starte med, er din egen router, som skal op at køre optimalt, inden du forsøger med repeater og stegepander og andet fusk.

Lær din routers menu bedre at kende, og støt dig til brugsanvisningen. Så først skal du have fuld blus på AP, så du ved at den side er i orden.
Routeren bør placeres centralt i det område den skal dække, og med hensyntagen til vægene og andet der kan forstyre.
Somtidligere nævnt vil en extern antenne være en forbedring, da den kan flyttes rundt, indtil du opnår en forbedring. Læg mærke til, at der findes desværre flere typer af stik til antenner; her har man heller ikke kunne blive enige om en standard.
En repeater kan hjælpe, men burde ikke være nødvendigt, med mindre det er til et område, som er uden for den dæknings cirkel, som er omkring AP antennen.
RS232's retningsantenner er kun egnet til at dække område i en retning, og er bedst til langdistance (indtil stegepanden skal bruges til aftensmaden)

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-07-09 12:41

Citat
I menuen under access point, kan du stille kanal nummer, kryptering m.m. - herunder AP'ens sendestyrke.
Sæt den til FULL i senderstyrken.
Jeg har ledt alle steder i opsætningen, men jeg kan simpelthen ikke finde noget der bare ligner det her.

Modellen er i øvrigt en WRP400

Kommentar
Fra : rs232

Dato : 24-07-09 13:19

jeg ved ikke lige om dette kan bruges til noget men prøv at kigge på den
http://everlove.dk/products/Linksys%20WRP400-opsaetning.pdf

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-07-09 14:09

WRP400 eren har jeg godtnok ikke nogen god erfaring med, ihvertfald ikke når vi taler
om den trådløse del. meget dårligt signal.
den er for ringe iforhold til den koster 40,- at leje pr. md.

hvis du ikke bruger telefon delen ville jeg anbefale enten dlink 655 eller højere, eller
også billions routere.

men derimod på telefon siden er den ok

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 14:14

Fin manual fra RS232, men den beskriver ikke lige det aktuelle problem. Men du bør nok gemme denne fil, ogevt udskrive den.
Men på side 20 i denne manual, er der endnu et par punkter, som ikke er beskrevet:
Wireless MAC-filter
Advanced wireless seting

På side 16, Under Line1 og Line 2, har du en rullemeny som hedder: Network Jitter Level her kan du stille styrken til very high

Prøv at forsøge dig her!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-07-09 15:28

Jeg har bare ikke de punkter som hedder Line 1 og Line 2 - kun "Info" "System" "User 1" og "User 2"

Jeg har en D-Link Model: Dl-524 802.11g/2.4GHz trådløs router også - er den mon bedre?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-09 17:48

Citat
Jeg har en D-Link Model: Dl-524
verdens bedste (min mening) nemlig magen til min

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-09 17:51

Du kan jo sætte et langt netværks kabel i en af udgangene i den nuværende router og trække tværs over gårdspladsen, og sætte det ind i indgangen på en anden router som så tager over på de lange afstande

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-09 19:50

Flere routere i forlængelse.
Første router har sikkert 4 udgange LAN
Anden router kan forbindes på 2 måder

Denne kobling laver 2 seperate netværk som begge kan komme på nettet.
Router 1 > LAN...............WAN/uplink på router 2 > trådløs ------------comp.
Både router 1 og 2 kan agere accesspoint/trådløs men skal have hver sit navn SSID

Denne kobling laver en udvidelse af netværket fra router 1 (DHCP skal frakobles)
Router 1 > LAN...............en af de fire LAN på router 2 > trådløs ------------comp.
Både router 1 og 2 kan agere accesspoint/trådløs men skal have hver sit navn SSID

Som jeg husker det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-07-09 19:56

Jeg tror ikke du går fejl af D-Link. De plejer at være gode. Jeg har selv kørt med en 806, som dog måtte vige for den TopCom jeg nu har kørt med i 8-9 år. - Det var ikke fordi at D-Link var dårlig, næh den manglede bare den trådløse del. Så var det at jeg kunne købe en TopCom for en rimlig pris, og det har jeg ikke fortruuuuuut.
Men den gamle har jeg da endnu, måske en dag, den kan komme til ære og værdighed, hvor der ikke er behov for trådløs.