/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Alufælge ryster ved ca 80km-??
Fra : Satmanden30
Vist : 2758 gange
20 point
Dato : 23-07-09 13:30

Hej.

Har lige købt helt nye alufælge med dæk,af mærket:
MEGA-WHEELS str:195/45/16´og dækne er af mærket: TOYO PROXES T1-R.

Rattet ryster ved ca 80km og op efter,har klaget over dette,og har da også fået dem afbalanceret om efter at jeg købte dem,men uden nogen positivt resultet....

Skal lige siges,at jeg selv har sat fælgene på bilen,da de er købt i en almindelig butik.
Bilen er er en vw polo 1,4 fra 2005.

Nogen som har et bud på,hvad der evt.kan være galt?????..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-07-09 13:50

Jamen dog, prøv at få afballanceret hjulene. Der må være en ubalance som viser sig mere og mere jo højere hastigheden er.
Det vil også give et øget pletvis slid på dækkene, og en mere ubehagelig kørsel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-07-09 13:55

Den afballancering du har fået fortaget, må ikke have været god nok. Det kan også være at dækkene har en ovalitet, eller lerred i dækket kan være sprunget, så det danner en lille bule, så virkningen forstærkes jo mere de træder på klampen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-09 14:03

Der kan også være ubalance i skiver der giver problemet. Afbalancering med hjulene på kan afsløre dette.

Men ret sikkert .....ubalance.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 14:12

Ubalance - og det kommer sikkert igen ved 120 Km./h
Dårlige støddæmpere kan forstærke en lille ubalance

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 23-07-09 14:32

Hvis skiverne skulle gøre forskellen ville det nok ryste pænt meget ved bremsning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 14:35

Og nu passer de fælge vel ordentligt på navet.................eller slasker de på.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-07-09 15:10

Du skal have alle hjul afbalanceret på et ordentlig værksted.
Det er ikke alle der kan afbalancerer alufælge med deres maskiner.

Det kan i værste fald være dårlige og billige dæk du har købt.

vic200

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 23-07-09 16:58

Man kan ikke afbalancere med hjulene på, på en forhjulstrukket.

Jeg gætter på at dækket ikke er monteret korrekt, dvs at de ikke er sprunget på plads grundet manglende brug af dæk pasta.

Prøv at hejse bilen op i en side af gangen, og tjek om de er skæve ved at sætte i 1 gear ( med trukket håndbrems)

Kan desuden oplyse at polo/golf ikke er glade for store hjul. Selv 15 tommer kan støje forfærdeligt, men uanset størrelse skal de ikke ryste.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-09 18:30

Der foreligger også den mulighed at en af fælgene er skæve.
En alufælg tåler ikke særlig hårdt stød, før den ikke dur mere.

Eller hvis boltene er spændt uens kan det også være nok til at fælgen slår sig og bliver skæv.

Derudover:

Forkert sporing af hjulene

At fælgene er for overdimensionerede til bilen, det lyder noget overkill med de fælge/dæk til en bil der normalt kører med 165/14

Defekte:
Dæk
Støddæmpere
bærekugler
styrekugler
skæve bremseskiver

Kommentar
Fra : me67

Dato : 23-07-09 22:17

Citat
Man kan ikke afbalancere med hjulene på, på en forhjulstrukket.

Nå - underligt at det så kan lade sig gøre på vores bil.

Citat
Prøv at hejse bilen op i en side af gangen

Jeg ville nu foretrække at bilen blev hejst op i enderne i stedet for i siderne..

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-07-09 01:43

Hvis man har parkeret i længere tid på en gammeldags gårdsplads (eller andet der er belagt med store runde sten eller lignende), har jeg erfaret, at selve dækket kan deformere en smule, og vil være lidt tid om at genvinde formen. Det gav rystelser ved bestemte hastigheder.

(Min gjorde det ved ca. 90 og 140, og så var det bare at lette lidt på pedalen)

Kommentar
Fra : Satmanden30

Dato : 24-07-09 13:55

Mange gode svar,som er værd at undersøge..

195/45/16´ alufælge er den største syns-godkendte dækstr,som VW anbefaler til denne polo model.
Og da jeg monterede dem,brugte jeg selvfølgelig også de plastic center-ringe som fulgte med.
Men rigtigt,at de orginale stålfælge med vinterdæk,er str:165/70/14´,og der rystede de ikke.

Der blev nævnt skæve bremseskiver,kan se at mine skiver er meget rillet på forhjulene..
Kan det ha noget at sige??,eller tilpasser bremseklodserne sig normalt ikke efter dette??

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 24-07-09 19:06

Det er ikke unormalt med riller i skiverne, og de kan normalt kan klare 2 sæt klodser.

Skæve skiver vil ryste i rattet når man bremser, men burde ikke kunne mærkes ved normal kørsel, medmindre de er blevet kraftigt overophedet eller monteret på gamle rustflager på nav.

Går selvfølgelig ud fra at dine fælge er centreret korrekt, og spændt med moment inden bilen er sænket på jorden.