/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nem fuldspartling - Hvordan
Fra : KvikStart
Vist : 10000 gange
100 point
Dato : 23-07-09 09:55

Hej KanDu

Jeg står for at skulle fuldspartle 2 store rum og erindre fra tidligere spartleprojekter, at dette kan være temmelig tidskrævende, når man ønsker spartlingen udført i en så god kvalitet, at man kan male direkte på væggen.

En bekendt jeg har, fik lavet tilsvarende spartelopgave af en professionel maler, maleren brugte en fortyndet spartelmasse som blev rullet på, dette tog ca. 1½ time for 2 rum på 20 m2 stykket før slibning, bagefter kunne man slet ikke se den oprindelige væg, kun spartelmasse, og væggen stod helt fuldstændig perfekt.

Men hvad mon maleren brugte som spartelmasse, var det mon noget specielt, eller fortyndede han blot med vand, brugte han en speciel rulle og er han den eneste her i landet der kender dette kneb - Måske KanDu kan hjælpe.

Med venlig hilsen
KvikStart

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 10:44

Citat
og væggen stod helt fuldstændig perfekt.

og hvad mener du så med det, er det en hel glat flade, eller en
appelsinskalds overflade,

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 10:59

Citat
var det mon noget specielt, eller fortyndede han blot med vand, brugte han en speciel rulle

Den blanding/spartelfarve som du efterlyser hedder Krederingsfarve,
og tilsvarende med rulle: Krederings rulle og fåes i forskellige grovhedder,
afhængi hvordan man vil have slut resultatet,
du kan så ved at gøre Krederingen mere smiddig. komme en eller to liter
plast maling i 10 liter kredering, hvorved den flyder bedre sammen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-09 12:38

nej de spartler som os andre (de har bare prøvet det flere gang)
spartle i tynde lag uden for mange kanter så skal der ikke slipes så meget
med en girafsliper er klart at anbefale og støvsuger kan enten lejes ca 200 pr døgn eller købes i haraldnyborg

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-09 12:43
Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-09 18:34

Hej KvikStart......
Hvad angår spartlemasse og spartleteknik, er det ikke en store videnskab der er forgået.
Der er 3 måder du kan spartle på...
1. Spøjte det på (spartlemasse kommer i poser)
2. Rulle det på
3. Spartle og tag det direkte fra spanden

Glem alt om vic2000 forklaring.... Kredering er en strukturmaling og bliver hård som beton og har intet med spartling at gøre?

Som jeg kan forstå vil du have spartle dine vægge så de ser glatte ud og herefter malebar?

Når man ruller det på køber man bare alm. sandspartle og hælder det over i et stort kar/spand. (plads til 30./50/100. liter spartle) Herefter fortyndes med lidt vand og omrøres. (fortyndning med vand er bar så det bliver nemmer at rulle på og spartlingen ikke tøre for hurtigt op) Det giver også et ensarte lag spartle på væggen....
Du kan bruge en alm. malerrulle (Stor engangs rulle) til at rulle spartle på. Herefter glatter du spartlen ud med en bred spartle.
Hvis du vælger at rulle det på skal i nok være 2 til det. En der ruller og en der glatter ud med spartlen.

Godkendelse af svar
Fra : KvikStart

Dato : 26-07-09 16:11

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 26-07-09 23:28

Jeg vil lige komme ind med en bemærkning om spartling.
Det er ikke lige meget hvad vej man spartler. Men skal spartle fremad.
Jeg har ofte set at der spartles baglæns. det vil sige at spartlen sættes ned hvor der er spartlet og så trækkes spartel massen ud på et sted hvor der ikke har været spartlet tidliger.
Hvis man spartler baglæns kommer der en lille forhøjnig hver gang spartlen sættes på vægen.
Når men spartler fremad undgås dette ved at lade spartlen lette ganske langsomt når den kommer ind over der allerede spartlede.

Og så lige et par ord om kridering.
Kridering er dyrt, men jeg laver min egen kridering af sandspartel bandet med hæftegrund, det grønne klistrede stads, og det er meget billigere.

Bjørn