/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Slibning af parketgulv
Fra : morkaren01
Vist : 6757 gange
100 point
Dato : 22-07-09 23:15

Hej
For mange år siden sleb og lakerede vi et parketgulv men glemte at efterslibe. I dag har jeg en ru lakeret overflade. Kan jeg selv slibe gulvet med en rystepudser og skal det evt. have en gang lak mere. Hvilken lak skal gulvet evt. ha' ? Jeg ved ikke hvilken lak den fik dengang. Gulvet er meget pænt men ikke særligt "glat"

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-07-09 23:43

Du kan rolig slibe dit gulv med en rystepudser, støvsug det godt, og afvask det godt, den bedste og mest slidstærke lak, du kan bruge, er den man
bruger til Gymnastik og sports haller, eller også en klar Båd lak, den holder sin fylde og glans, og er utroligt slidstærk, og vil holde i rigtig mange år frem,
ved at bruge ovennævnte, da du ikke kender hvad det er lakkeret med i forvejen, vil du ikke rende ind i problemer, selvom det er lakkert med Blitza,
kjeld

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-07-09 00:16

Det er et meget stort arbejde at slibe et helt gulv med en rystepudser, og man skal være meget opmærksom på at pudse det helt ensartet, ellers bliver det synligt.
Man kan for forholdsvis få penge leje en gulvslibemaskine, der dels gør arbejdet lettere og dels gør det mere ensartet.
Det bedste er naturligvis at give det den samme lak som sidst, men ellers giv det noget almindeligt gulvlak.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 00:44

Citat
Gulvet er meget pænt men ikke særligt "glat"

Så selvfølgelig skal du ikke begynde og bruge lejede gulvafsliber, for
så får du da først, et uens artet gulv overflade, (men hvad forstår bønder sig på agurksalat, og tilsvarende med at holde sylten lukket i )

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-07-09 00:55

Vic2000, der er ikke nogen der snakker om "gulvafsliber".

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-07-09 01:06

Og med hensyn til "båd lak", som vist er det der almindeligvis kaldes skibslak, kan man her læse:
http://netto-gulve.dk/vaerd_at_vide/skibslak/

Citat
Lakken indeholder opløsningsmidler som er skadelige for både børn og voksne. Så derfor frarådes det at bruge skibslak til indvendige lokaliteter.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 01:25

Citat
Man kan for forholdsvis få penge leje en gulvslibemaskine, der dels gør arbejdet lettere og dels gør det mere ensartet
hr,

der er ingen der foreslår 2 kompinent skibslak, men almindelig Bådlak,
(maler gennem 50år og behøver ikke og læse på blå link hvad der er bedst for spørger)

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-07-09 01:28

Åh, det er malerhjerne du lider af...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-07-09 03:23

Citat
Så selvfølgelig skal du ikke begynde og bruge lejede gulvafsliber, for
så får du da først, et uens artet gulv overflade, (men hvad forstår bønder sig på agurksalat, og tilsvarende med at holde sylten lukket i )

Hvorfor tror Du at proffer bruger maskiner ?

Og at holde sylten lukket er Du selv blevet pålagt mange gange når Du har skrevet ødelæggende råd og chikaneret brugerne.

Ovenstående gider jeg ikke at uddybe da Du simpelthen er for snotdum til at fatte noget, blot vil jeg foreslå at Du bruger alle EGNE dårlige på råd på Kandu til "istandsættelse" af knaldhytten, for derefter at betragte den som ubeboelig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-09 12:19

Hvis problemet kun er at lakken er blevet mat, tror jeg ikke sat det har med manglende slibning i sin tid at gøre.
Når du sliber lak et det for at mattere den , fylde med små ridser, så næste lag holder bedre fast.

Vask med en grundrens, slib et og laker ovenpå med en blank lak. skibslak er ikke egnet til indendørs gulve. I hvert fald ikke hvis der er den traditionelle skibslak , der menes. Men en moderne tokomponent lak, som også kan bruges på både , kan være egnet. Læs på dåsen.

Prøv først på et lille skjult sted om den forenes godt med din eksisterende lak.
Hos ordentlige handlende kan man få en lille prøvedåse .

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-07-09 12:42

ville leje en gulvsliber det er næmere og hurtiger og denne gang husk at slutte af med en FINTkornet slibepapir

http://www.roverkob.dk/udlejning/gulvsliber-og-kantsliber.aspx

skiblak er nået af det mest holdbare du kan få

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 23-07-09 15:26

Gulvet, det er i min entre, fik dengang 2 gange lak, men vi glemte at efterslibe efter første gang lak. Så gulvet er meget ru. Der har mere eller mindre været gulvtæppe på siden.

Jeg overvejer at slibe let henover med en rystepudser, det gør ikke noget det tager tid. Hellere det end for kraftig slibning med en maskine. Spørgsmålet er om jeg skal give gulvet en gang lak mere når jeg har slebet det.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 15:47

Efter du har slebet det, skulle du give det en gnag fortyndet lak, og så med efterfølgende, en gang kold chock, det vil sige du tager en blød svamp, og tørre det over med en gang kold vand, herved hærder du overfladen, meget bedre, så den bliver mere modstandsdygtig,

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 23-07-09 21:44

Hej vic2000 du skriver en gang kold chock, hvornår skal det gøres? Hvor lang tid efter den tynde lakering, skal det være inden den er helt tør eller hvad???

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 22:07

Citat
skal det være inden den er helt tør eller hvad???

man kan gøre det lige før// lige efter lakken er finger tør, det er der, man får største effekt, det er også mange automaler der bruger det trick, nu er der ikke, så mange mere der får malet vindues bunde, som for 30 år siden,
men det er et godt trick, såfremt man vil have sine vindues bunde malet,
der kommer ikke så nemt mærker i pladen efter urtepotterne,
men det er kun maling på olie bassis, man skal gøre det ved, og ikke ved plastmaling, da det vil virke modsat,