/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Skift fra el-varme til gasfyr
Fra : lene_norris
Vist : 2400 gange
40 point
Dato : 22-07-09 22:55

Hej,
Vi overvejer at købe et hus på 177 m2, hvor der pt. er elvarme.
Der er mulighed for at blive koblet på naturgas, men der skal jo så sættes et radiatoranlæg op i huset. Pt. er der 9-10 elradiatorer i huset samt to badeværelser med el-gulvvarme. Dog virker gulvvarmen ikke på det ene badeværelse.
Hvad er den pæneste løsning, og hvilket prisleje kan man forvente, at en konvertering til gasopvarmning vil koste. Der er en relativt ny vandvarmer (5 år ca.), men der skal fyr op, trækkes rør, købes radiatorer etc.

Mvh. Lene

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 00:04

El -- Gas - Olie tre dyre opvarmnings modeller,

hvorfor ikke, når i nu skal have radiator op, så vælge Stokker Træ pille
fyring, ca, halv pris for opvarmning på års bassis,

El -- Gas -- Olie man er låst til høje priser, på disse produkter,
bliv ikke blændet af fald tilbud, fra f.eks gasleveandøre, det kan give bagslag,

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-09 00:23

Uha, det var meget ringe rådgivning det der. Som udgangspunkt skal du regne med at el korrekt er det dyreste. Med en modene oliekedel er oliefyring omkring 30% billigere og naturgas 40% billigere. Stokeren vil være omkring 60-65% billigere, men indebærer en satans masse arbejde og svineri. Men man skal så også regne med en noget dyrere installation og at det kræver plads. Pillefyrene er svære at få til at køre ordentligt og fyringsøkonomien er meget ofte noget ringere end leverandørerne lover. Ligeledes slides kedlerne ret hurtigt og bliver sjældent specielt gamle.

At gætte på installationsomkostningerne er lidt småsvært, men en installation gemt i Gabotherm paneler koster antagelig omkring de 50 000,- Gulvvarmen er noget værre. Der skal du have gulvet banket op og støbt nyt gulv. Et budget på 20000,- til VVS'en vil nok ikke ramme skævt. Slutteligt 40 000,- til en god gaskedel og en skorsten. Så samlet lyder et gæt på budgettet på 110 000,- + murer. Tænker du i piller/stoker skal du have pladsen og være klart til at bøvle med svineriet. Der skal en skorsten til. Så inden du er færdig kan prisen nemt have passeret 200 000,- Og i såfald kunne varmepumpe, enten luft/vand eller jordvarme pludselig være interessant. Det passer sig selv og giver fyringsomkostning normalt en anelse bedre end piller, ,men 0 arbejde og 0 svineri.

Men du skal have nogen til at kigge på huset først. Det her er lidt svært at gætte på, uden at have set huset.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 40 point
Dato : 23-07-09 01:02

Har samme husstørrelse i 1 1/2 plan fra sidst i 70'erne, og vi konverterede fra el til naturgas for ca. 14-15 år siden.
100 meter rør lagt ind sammen med et Vaillant fyr og en 100 l vandvarmer (2 badeværelser + det løse). Rør trukket i plastbakker i stedet for fodlister ved ydermurene og ellers i etageadskillelsen. Rørene er ikke isolerede i plastbakkerne - "spildvarmen" her er god ved foden af ydermurene og det påvirker ikke radiatorerne. Ved havedøren nede er rørene fræset ned i betongulvet, og det virker som gulvvarme foran døren og modvirker kuldenedfaldet herfra.
Fyret hænger i et skab i det ene badeværelse og "spildvarmen" herfra supplerer så gulvvarmen der.
Installeringspris dengang ca. 60.000 kr. men det er de bedste penge vi har givet ud på huset ! Der har kun være brug for service - ud over de lovpligtige eftersyn - et par gange i den tid, så ud over påfyldning af vand 1-2 gange årligt og de årstidsafhængige temperaturjusteringer på fremløbet, så passer det helt sig selv.
Vores forbrug til varme (uden alternative varmekilder) er i dag (incl. el til fyret) ca. 1000 kr. om måneden - altså ca. 12.000 om året (3 voksne beboere). Vi fryser absolut ikke og bader, som det passer os.

Godkendelse af svar
Fra : lene_norris

Dato : 23-07-09 09:24

Tak for svaret myg. Rart med nogle tips og tal

Kommentar
Fra : lene_norris

Dato : 23-07-09 09:27

Tak for svaret til I andre! Jeg er ny herinde, så jeg vidste ikke, at accept af et svar betød at jeg ikke kunne svare på jeres eller give dem point.
Hilsen Lene

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-07-09 09:35

Holder med Vic................ for en gang skyld.

Overvej et stoker fyr. Samme rørføringer som ved naturgas

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-07-09 10:13

Tak for det - rart at kunne være til nytte, og står gerne til rådighed for yderligere oplysninger.
Jeg skylder lige at sige, at badeværelset nede blev totalrenoveret med gulvvarme omlagt fra el til vand og at vi aldrig bruger den el-gulvvarme, der er i entre og baggang. Varmen fra "vand" er langt bedre og mere behagelig end el. I starten undrede det mig at en "halvlunken" radiator kunne give så meget varme fra sig, når vi var vant til den næsten glohede el-radiatorer. Det var også rart, at man ikke mere behøvede at være obs på hvad de dengang mindre børn smed på radiatoren !!!
Desuden er et moderne fyr i dag noget mere økonomisk end den model jeg har.