/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Meget små hjul til møber
Fra : tipini
Vist : 8204 gange
100 point
Dato : 22-07-09 10:39

hej . i "fra skrot til slot" så jeg sådan nogle meget små hjul man kunne banke op bordben eller stoleben. De var så små at de faktisk ikke forhøjede møblet, men gjorde at man nemmere kunne flytte rundt på møblet. Er der nogen der ved hvad det er for nogle og hvor man kan købe dem?
Tina

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-09 11:00

http://www.tente.dk/DK/cat220/am10_mbelhjul.html
Mon det er dem her du mener ???

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 22-07-09 11:13

OBS på tæpper går det ikke så let.
på parketgulv og lignende kan små hjul lave dybe spor.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-07-09 11:17

Brug en KUGLE hjul, så kan du skubbe dine Møbler i alle retninger,

uden nogen som helst problemmer, i modsætning til et hjul, som er

tvangs styret, til kun frem og tilbage,

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 22-07-09 11:42

I byggemarkedet XL har de en hel del hjul, prøv der.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-07-09 11:45

vic2000, hvis det skal være næste uden forhøjning kan man ikke bruge kugle hjul da kuglen så er så lille den vil lave mærker i gulvet eller slet ikke kunne bruges hvis gulvtæppe, men mindre man har jernplader på gulvet.

Dem som Piaskov linker til har en rimelig bred flade, men de egner sig ikke til stole eller et bord, da det også vil flytte sig når man bruger det (eller gå i stykker grundet vægten).
Ved ikke hvor man får fat i dem, men dem som bør bruges er nogle med fjeder, så når der kommer vægt på møblet så trykkes hjulet op i benet og møblet står fast.

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 22-07-09 12:20

ikke fundet det rigtige svar endnu, - de er meget små, - man sætter dem f.eks. på 2 ben på en tung lænestol så den bliver nemmere at flytte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-09 12:26

Hvis hjulene er så små, at de ikke forhøjer møblerne, og de sidder under bordbenene,
er diameteren jo næsten nul.

De meget små ruller vil så giver store kontaktspændinger, der kan ødelægge gulv og især tæpper.

En rigtig dårlig løsning.

En bedre løsning er lidt større hjul der monteres på siderne af benene, men det ser jo ikke kønt ud.

Den bedste løsning er hvis benene er så tykke at de kan udhules forneden
og rullerne så kan placeres oppe i selve benene.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-07-09 12:32

JegErHer det var også derfor jeg anbefalede Kugle hjul, da de normal er styret af fjeder i top, og kan SUPER bruges på Tæppe og Træ gulve,

du skulle nok læse spørgers indslag en gang mere, og så kende de produkter som bliver foreslået,

Spørgsmål stiller:: "JegErHer" bedder ikke om en stol, der skal bruges til Sæbe kasse løb,

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-09 13:20

Citat
- man sætter dem f.eks. på 2 ben på en tung lænestol så den bliver nemmere at flytte

Nu er jeg altså lidt nysgerrig ....er det et trægulv du har ???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-07-09 14:15

...Jeg havde på et tidspunkt hjul under mine lænestole. Problemet med højden løste jeg ved at sætte hjul under sofabordet også.

Både lænestole og sofaborde er alligevel som regel så lave, så det ikke gør spor at de bliver 3-4 cm højere.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-07-09 15:09

vic

hvordan mener du, du er kompetent til kalde en anden person for KLOVN hop du herrere ud af spørgsmålet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-09 16:20

Det er da utrolig som i gætter og fortæller om fordele og ulemper med hjul
Er der virkelig ingen af jer der enten har set udsendelsen eller set stole med de små hjul i virkeligheden ? Det er nærmest små ruller, ikke hjul og jeg har set dem under gamle tunge stole (plysmøbler) de var kun på cirka 10 millimeter i diameter og lavet af jern, jeg kan udmærket forestille mig at de nemt kan lave mærker i gulvet og på tæpper har de været helt umulige, de kan sikkert ikke købes medmindre der er en gammel stol som bryder sammen, så er der to små ruller til overs, ja to det var nemlig kun under de bagerste ben der var ruller på de gamle møbler, så kunne den forreste del løftes og møblet skubbes tilbage som man kunne rejse sig fra bordet eller måske gøre rengøring lidt nemmere.
Jeg har faktisk sittet på en sådan stol, der er udstillet på et museum, ikke en stol der indbyder til at vippe på
Det tætteste du kan komme med en mere moderne udgave er vist nok dem her:
http://www.tente.dk/DK/cat220/am10_mbelhjul.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-09 16:25

o.v.n.
Har du set det link jeg har sat ind ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-09 16:51

Nej det havde jeg ikke piaskov så behøvede jeg jo slet ikke at søge rund på nettet, arbejdet var jo gjort men nu skal i så lige se dem her, er der nogen af jer der har set den før? Det er et PDF dokument og den allernederst ser ud som en mulighed, men kræver noget af et ben på møblet, der skal bores et 30 millimeter hul som er 40 millimeter dyb: http://download.socosystem.com/pdf/Castors-dollies/Moebelhjul.pdf men så er der til gengæld ikke mere end et par millimeter hjul under møblet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-09 16:55

Ja de er godt nok smarte men kræver noget af et stol eller bordben.

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 22-07-09 20:49

jeg synes altså ikke jeg har set det rtigtige endnu. Det er til trægulv, -og skal jo ikke på en stols fire ben, men kun på to ben, så den er nem at flytte.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-07-09 21:10

Citat
-og skal jo ikke på en stols fire ben, men kun på to ben, så den er nem at flytte.

Det svar ventede jeg læææænge på.
Da vi lagde nyt gulv i stuen satte vi nogle filtknapper under alle de møbler som skulle flyttes rundt når der skulle støvsuges og vaskes gulv.
Du kan købe dem snart alle vegne og de slås bare i og sidder der så.
Du kan trække møblerne meget nemmere og de ridser ikke.
Du kan se dem her.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/glidesoem-i-filt-259092p.html

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 22-07-09 21:13

Citat
Meget små hjul til møber
Fra : tipini
fra spørger

Citat
De var så små at de faktisk ikke forhøjede møblet, men gjorde at man nemmere kunne flytte rundt på møblet
fra spørger

Citat
hop du herrere ud af spørgsmålet.
fra ""BIBSAME"" Hr, #- ( du må unskylde jeg forstår ikke hvad du skriver. ( men det kunne være du hellere skulle gøre brug af det,)

Men jeg forstår udmærket spørgers citater,
at det ikke er Sæbe kasse hjul, som det bliver disket op med i form af blå link spørger ønsker sig, ( lad dog være med at falde over hinanden, og komme med en gang bras, som ikke kan bruges til det spørger mangler, for de sølle skaldet 100 point, hvis spørger kun havde sat 20 point på højkant,
så havde interressen ikke været så stor med at falde over hinanden. og komme til fadet med en gang hudi bras løsninger,

Kommentar
Fra : tipini

Dato : 23-07-09 08:53

jamen de der filt ting har jeg prøvet, - de bliver ved med at falde af og de er helt umulige at få fil at sidde fast på en myrestol, for den har nogle sorte rundede dupper

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 23-07-09 11:20

Citat
for den har nogle sorte rundede dupper

klip dig nogle strimler af dobbelt siddet tape, i den højde som dine dupper er f. eks. hækle dig nogle små ben sokker, eller klip noget stof til, som så kan gå op, og dække tapen, så vil de ikke, falde af lige med det samme,
og glem alt andet om hjul mm.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 25-07-09 08:59

vic2000: undskyld misforstod det du mente.

tipini: du må prøve at læse sammenhænget af hvad vi skriver.

Hvis hjulet er så lille at det bare kan bakkes op i benet, er hjulet for småt til at kunne fordele vægten af møblet ordenligt ud over et stort nok gulv areal = resultat du vil lave mærker i gulvet/ødelægge gulvtæppet.

Desværre har jeg ikke set programmet, men kender godt designet hvor en kugle sidder i en holder/hus som kan indlejes i emnet. Dem jeg har set eksempel i Bauhaus, men man skal altså lige bore et 8mm hul og banke kugle med hus på plads. (samme som bruges til dreje pladen på en TV-bord) Mener at huske huset er hvidt plast med modriller og der er en metal skive og metal kugle i enden.
Men igen hvis huset til kuglen kun er 8mm er kuglen 5-6mm og så lille den efter lader mærker.
Designet er det samme som det OVN har linket til http://download.socosystem.com/pdf/Castors-dollies/Moebelhjul.pdf (nederste på sidste side) her er hjulet bare større og vil efter lade færre mærker.

Nu skriver du 'en myrestol' håber ikke det er sådan en -> http://www.kadec.dk/fritz_hansen/myren.htm stol du snakker om, for hvis der var hjul på de bagerste ben på sådan en, ville den ikke kunne holde til en stor person sad i den, da de bagerste ben så ville hjule bagud men de forreste ville blive stående, og stolen vil så kollapse.
Men det er jo nok heller ikke den stol du skriver om, for der er igen grund til hjul på sådan en let stol, men hvis det er en større stol med tygge ben, kan du jo prøve dem som OVN linker til, og så se om det efterlader mærker i gulvet.

PS. Bare fordi det er på fjernsynet og ser smart ud, betyder ikke det er smart at bruge i virkeligheden.