/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
helt fast sadelpind
Fra : asan
Vist : 6873 gange
100 point
Dato : 21-07-09 17:47

jeg er i gang med at renovere en cykel. (Ældre)
alt er gået planmæssigt indtil jeg skulle justere sadelpinden.

Den sidder urokkeligt fast. Skruen er løsnet. Der er pøset WD40 på.
Jeg har haft fat med en stor rørtang, men opnår kun at sætte dybe mærker i sadelpinden.
Det synes som letmetal.

Er der nogen der har en fidus til at løsne pinden?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-09 18:11

Er det en cykel hvor stellet klemmer om pinden. Eller sidder der en bolt i toppen under sadelen?

Umiddelbart lyder vold vha stor hammer på pinden, som en løsningsmulighed. Altså et par kraftige dask med en mukkert, hvorefter den formentlig flytter sig lidt. Derefter burde den kunne snuppes med rørtangen og drejes op.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 21-07-09 18:15

stellet klemmer om pinden.

skal jeg slå på toppen af pinden, eller kan jeg evt. løsne noget med nogle slag ind på siden af stellet.

Ældre cykel der kan plettes.

Sker der noget kemisk mellemletmetal og stellet?
(Centurion)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 18:33

Måske lidt varme fra en hårtørrer.
Måske et par små slag nedad.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-09 19:02

Alt det varme du kan give saddelpinden med en varmepistol, lade den køle af en time.
Så en kile (Skruetrækker eller mejsel) mellem hvor spændbolten sad, men kun så den sidder godt i klemme, og ikke brækker flangerne. Ikke for hårdt.
Så rørtang på igen, evnt, slå med en hammer opad på rørtangen, helt inde ved saddelpinden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-09 19:14

Læs Palles råd

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-09 05:00

Jeg ville også følge Palles råd.

På spørgsmålet om der sker "noget kemisk" mellem alu og stål er svaret ja, men som udgangspunkt kun hvis emnerne er ubehandlet og udsat for fugt, emnerne ædes så hurtigt op, når det er en sadelpind sker det sjældent.
Hvis sadelpinden er forvitret når Du endelig får den op er grunden den at det ikke er blevet lavet ordentligt fra start, ergo en billig cykel.

De gange jeg har købt ny cykel har jeg konsekvent i forbindelse med efterspænding løsnet alle bolte og dele der muligvis skal udskiftes senere, smurt gevind og overflader med olie og spændt igen, så bliver der aldrig problemer.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-07-09 06:32

varmepistol/gasbrænder - opvarme stel ca 15 cm ned af stel isterninger og en dybfrossen rørtang hurtigt på pinden. Ide: pinden afkøles skrumper så presset fra stellet ikke bliver så stort WD 40 lige efter der er slukket for gassen hjjælper også. Har ikke prøvet det på saddelpind men på andre rør der var rustet/koldsvejset sammen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-07-09 12:02

Du kan klister en pose omkring der hvor stel og saddelpind mødes og sprøjte en god del WD40 ned i posen så det kan ligge og trænge ind i 1 dag.

Derefter ville jeg varme stellet omkring saddelpinden op med en varmepistol. Hvis der bliver for varmt kan det være du skader malingen men kan jo være det er lige meget for dig.

Endelig skulle et godt gok med en stor hammer ned på saddelpinden muligvis hjælpe men det skal man nok ikke gøre for mange gange hvis den så sætter sig bedre fast.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-07-09 17:36

Afmonter selve sadlen,og sælg så cyklen til en Nonnekloster.
vvdriver

Kommentar
Fra : asan

Dato : 22-07-09 20:07

en tilbagemelding

har prøvet alle forslagene i forskellig kombination uden held (leder dog stadig efter et nonnekloster).

Vekselvirkningen mellem kulde og varme virker fonuftig så jeg fortsætter.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-07-09 14:42

Det burde hjælpe det der med at opvarme stellet omkring pinden men selve pinden skal ikke opvarmes.

Få eventuelt en ven til at holde på saddelpinden med en rørtang hvor han så forsøger at dreje den mens du står og varmer stellet op.

Ellers prøv at vend stellet så saddelpinden peger ned og sprøjt WD40 op gennem saddelpinden sådan at det også komme ind omkring bunden af saddelpinden.

Jeg tror det er godt at lade det WD40 trænge ind i 1 dag eller 2 før du opvarmer når du skriver den sidder så godt fast.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-07-09 17:26

Find en saddelpind der passer ind i den fastsiddende.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 24-07-09 18:50

stadig fast - efterprøver jeres nye råd

aller aller allersidste mulighed kunne måske være at skære røret op 5-6cm fra toppen og ned til saddelpindens bund.
Derefter svejse røret sammen igen - men hvis man kun er "klatsvejser" er det måske at ødelægge cykelstellet komplet?????
vh
asan

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-07-09 06:22

Hvis rørtangen "glider" på saddelpinden kan du jo prøve vægtstangsprincippet stadig i kombination
med varme kulde. En lang helt stiv stang Ø8 til Ø12 . Bor et tilsvarende hul på tværs gennem saddelpinden , lægges der så kræfter i for enden af stålstangen kommer der et meget kraftigt moment mellem saddelpind og stelrør. Jeg har aldrig prøvet det.