/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny pc ... størrelse ???
Fra : DorteTerp
Vist : 507 gange
50 point
Dato : 21-07-09 10:51

Hejsa

Jeg skal ha mig en ny bærbar og er faret fuldstændig vild i junglen....
Problemet er at fatte det med størrelsen.....

Mit behov er vist meget almindeligt ... jeg bruger dog paint shop til fotoredigering og det fylder vist lidt. Men jeg er selvfølgelig interesseret i at få en maskine som kan rumme de mest almindelige ting og som ikke "brækker" sig

Har kig på acer og kan ikke finde ud af om det er klogest at vælge den med 4 GB fremfor den med 2. Det kan lyde dumt, men jeg blev gjort opmærksom på at det slet ikke er de tal der er vigtige, men derimod størrelsen på processoren (hvad det så end er) .... men hvad hulen er det jeg skal se efter ??? Hjææælp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-09 11:04

Citat
Mit behov er vist meget almindeligt

Og dermed har du selv besvaret dit spørgsmål....

ENHVER maskine på det danske marked vil kunne opfylde det....

Selvfølgelig er der forskel på maskinerne, men om den bruger 1-2 sek. mere eller mindre er vel ligegyldigt...

Dernæst er at sige at uanset hvad du køber er du ikke fremtidssikret - der kommer nye tiltag HVER DAG - men så længe det ikke er det du brænder efter, er det uden betydning...

Så for dit vedkommende er det nok prisen du skal gå efter - og der får du generelt det du betaler for....

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 21-07-09 11:07
Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 21-07-09 11:08
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 11:11

Processoren er hele hjertet i maskinen, så det er ret vigtig at den kan klare dine opgaver uden at du føler at det går langsom, der findes processorer med 1 - 2 og fire kerner (flere er vist på vej) der findes også computere med flere processorer.
Du skriver almindelig brug, ja men hvad er almindelig ? Jeg vil foreslå at du ser efter en med core2duo (1 processor med 2 kerner) processor på cirka 2 Gb, den vil kunne trække Paint Shop og din Office pakke uden at være langsom.
http://da.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2
En anden ting du skal være meget opmærksom på er: Sørg for at computeren kan opgraderes gratis til Windows 7 når den kommer
Acer er en fin computer og kan købes i mange forskellige størrelser

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 11:15

Her er hvad jeg syntes.
Din skærm bør være 15,4" ~ 17"
Billeder ses bedst på en computerfladskærm som kan tilsluttes alle nyere bærbare, og derfor er en skærm på 15,4 stor nok.

2 GB ram vil være tilstrækkeligt (arbejdshukommelse)

2 Ghz cpu hastighed

120 - 160 GB harddisk ( du skal alligevel bruge en ekstern harddisk til lager)

DVD brænder (duallayer og blue raid skiver er lidt dyre i brug - så derfor ikke nødvendigt)

Det første du bør gøre er at lave backup _ hvis der ikke følger CD/DVD med comp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 11:30

Er jeg den eneste som synes at det ret vigtigt, at computeren kan opgrades gratis til efteråret

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 12:00

Daws.
Citat
4 GB fremfor den med 2.
Dette er ram = hukommelse der bruges, når pc-en abejder. Så selvfølgelig skal du ha øje på det også. 4 GB er bedre end 2 GB og derfor at foretrække. Processoren har noget med hastigheden at gøre. Altså hvor hurtig pc-en er til at arbejde og "finde rundt i sig selv". Skal helst være på omkring eller over 2 MHZ. En harddisk til dit brug vil passende skulle være på 250 GB. Hvis du kan finde en Acer, der viser disse tal, og den er til en nogenlunde billig penge, er du helt godt kørende.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 12:04

Hej ovn
Citat
Er jeg den eneste som synes at det ret vigtigt, at computeren kan opgrades gratis til efteråret
Åbenbart . Jeg tænker ikke på den opgradering, da jeg bruger XP, og derfor glemmer jeg somme tider, at nye pc-ere leveres med Vista (Desværre ikke med Ubuntu )

Mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-09 12:10

Citat
Er jeg den eneste som synes at det ret vigtigt, at computeren kan opgrades gratis til efteråret

Hvad vil du opgradere - kører du ikke Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 12:22

Øv i drillepinde jow jeg har Linux Ubuntu, men jeg gætter på at spørgeren vil købe en Windows computer (forstå det hvem der kan) og jeg jeg læser altså også Windows nyheder, der er skrevet en del om at nye computere med Windows Vista kan købes så de gratis kan opgraderes til Windows 7 når den udkommer, det er for at computer salget ikke skal gå helt i stå mens man venter på 7eren:
http://www.mydigitallife.info/2009/01/20/free-upgrade-to-windows-7-program-for-windows-vista-pc-from-july-1/
det vil slet ikke undre mig, om nogen forhandlere ligger inde med computere som ikke kan gratis opgraderes, her i overgangs fasen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 12:38

Hvem driller ????

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 21-07-09 12:42

Jeg er bare lige nysgerrig: Skulle Vista kunne opgraderes til Windows 7? Eller her jeg misforstået noget?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-09 12:45

Citat
Skulle Vista kunne opgraderes til Windows 7? Eller her jeg misforstået noget?

Næh - du har ikke misforstået noget....

Men det gælder kun på de fleste nyere komputere (under 1 år gamle) - så har du ikke på SKRIFT/SKÆRM fået det at vide - gælder det ikke for din....

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 21-07-09 12:47

Øv! typisk, når man har én der er lidt ældre -altså computer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-07-09 13:04

Du skal også være opmærksom på, om computeren kører med 32 eller 64 bit.

64 bit = bedre hukommelsesstyring, men dette er kun mærkbart, hvis du bruger computeren til krævende spil o. lign.
Ulempen ved 64 bit er, at ældre hardware ikke kan køre på det, således at du må ud og købe ny printer, trådløs mus og tastatur m. m. Det samme gælder for ældre programmer plus renselses-programmer som combifix og hijackthis. Det sidste har dog ikke den store betydning, eftersom langt det meste malware er lavet til 32 bit, og derfor ikke kan eksekveres på en 64 bit maskine.

Men hvis du føler for 64 bit, så tjek lige om din hardware kan køre på det.

Hvis du vælger en pc med 4 gb ram og derover, vil den med sikkerhed køre 64 bit, da 32 bit kun kan trække godt og vel 3 gb ram.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-07-09 13:13

Citat
typisk, når man har én der er lidt ældre

Sådan tænker jeg også engang imellem ....du er ikke alene

Undskyld.....det var bare så fristende.........holder mig væk nu

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 13:57

Altså Pia. Du er dæleme mange gange RAP i munden . Ham Leif kan vel bruges endnu .

Citat
Undskyld.....det var bare så fristende
Nemlig lige hvad det var

Kommentar
Fra : polle1212

Dato : 21-07-09 15:07

Pas på med Acer, de vil ikke altid overholde garantien.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-07-09 15:30

Jeg synes at sådan en computer lever sit eget liv...
Hvis altså den går på nettet.
For så skal der være plads til opdatering af windows og virusprogrammer, og der sker såmænd nok osse så mange andre ting, som jeg ikke har styr på.

Jeg kan godt lide at bruge mit billedbehandlingsprogram (Ulead PhotoImpact10) samtidig med at jeg er på nettet og kikker på Kandu eller andre interessante steder.. Og jeg HADER!!! at compusen går i coma fordi den har for meget at bestille.

Min nye computer har 8 GB ram.
Processoren hedder Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @2.5GHz
Det siger mig ikke så meget....
Men det betyder i hvert fald at jeg altid har power nok. Lige meget hvad jeg roder rundt med.
I hvert fald i øjeblikket...
For jeg tror ikke, at der går mere end 2-3 år, så kan denneher hex HELLER ikke mere klare dette liv. Og så bliver hun skrottet til fordel for en stærkere model.
Min sidste compus holdt 4½ år. -Hun fungerer nu fint som pensionist uden netadgang i en IT klub.

--Men mine computere vil altid være stationære pc'er. Jeg vil dog tro, at det samme gælder for de bærbare.

Køb din computer så stor og så stærk som muligt. Så holder den også så længe som muligt.
Du ved alligevel ikke, hvad du finder på at have brug for om f.eks. ½ år.
Og det ER altså lækkert, at der ikke er ventetid hver gang man klikker på et eller andet...

---Jeg kunne nu godt have ønsket mig, at nogen havde fortalt mig det med opdatering af Vista til Windows 7 for ½ år siden....

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 15:38

Takker mange gange for alle jeres indput - skønt med folk der ved noget

Har set på den her :

http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/1481787_(Wupti2).html

Vil den her være noget for mig i så fald ???

Igen mange tak :)

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 16:10

Hej Dorte

Måske processoren er en anelse for lille: 1,66 GHz Intel Celeron T1600. Men resten meget fint . Og nice price.

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 16:24

Holder med Heller22 du kan sagtens finde en bedre og større til (næsten) samme pris, læg mærke til at den har en Celeron processor, en gammel processor udviklet til stationære computere, se i stedet efter Centrino processor hvis du vil have mulighed for at køre på batteri i mere end en halv time, her er en som jeg vil mene kan opfylde dit behov: http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=575200&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=Acer
den som birgitta har købt er overkill og den holder såmænd ikke længere af den grund

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 16:34

Ellers er der en Fujitsu-Siemens: http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=845715&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=FujitsuSiemensCo den har 4GB RAM fra fødslen, Aceren har kun 2GB og det er i underkanten

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 16:38

Eller en LG computer, den er flot og læg mærke til at den som den eneste de 3 jeg viser, har tal-tastur og stor skærm, også en kraftig computer til rimelig pris:
http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=706035&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=LGElectronics

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 16:41

Det er altså kun computere til "almindelig" brug jeg viser, 95% af computer brugererne har ikke noget at bruge 64 bit computere til endnu, og din computer er sikkert slidt op før det bliver hverdag at computere kører med 64 bit

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-07-09 16:48

Alle computere med 4 gb ram og derover kører med 64 bit - og dem sælges der mange af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 16:55

Hvad med programmer til 64 bit .........................

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-09 17:05

Citat
Alle computere med 4 gb ram og derover kører med 64 bit

Korrekt

Citat
og dem sælges der mange af.

Ja - det er til de samme mennesker der køber ny mobiltelefon en gang om måneden

Der er nogen der ikke kan få nok....

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-07-09 17:06

De fleste programmer kan efterhånden godt køre på 64 bit, så det bliver nok ikke det store problem.

Nogle enkelte - som Eset Smart Security - fås i en version til 32 bit og en til 64 bit.

Har selv en 64 bit maskine, og endnu har jeg ikke været ude for nogle programmer, som ikke vil køre på den. De skal dog nok findes, men så er der sikkert tale om programmer, som ikke længere bliver videreudviklet.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-07-09 17:36

Tilføjelse: Hvis man har nogle ældre programmer liggende på cd, og ikke er interesseret i at udskifte dem, er det dog nok værd at undersøge, om de kan køre på 64 bit, inden man køber en 64 bit maskine.

Og derudover skal man som sagt være opmærksom på hardwaren. Hvis man fx har en ældre Canon-printer, er det ikke altid nok at hente en driver til 64 bit på Canons hjemmeside. Ofte er det også nødvendigt at købe et usb 2.0 kabel, før printeren vil samarbejde.

Så Dorthe Terp, hvis du vil være sikker på ikke at få problemer, vil jeg anbefale, at du går efter en bærbar med max 3 gb ram. Det er mere end rigeligt til dit behov, og så risikerer du ikke at komme hjem med en maskine, som noget af dit hardware ikke vil køre på.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 18:06

Okay, så er den acer da ude af systemet

Så nu går jeg efter 3 GB (hvis den rigtige med 4 da ikke dukker op) ... og Centrino processor (uden at ane hvad det er ....

Hænger stadig op ad acer, ved ikke lige hvad der er med dem, men det blir nok sådan en fætter ....

Taltastatur - dét må jeg simpelthen ha' ... genialt !

o.v.n. ; hvad betyder det når acer'en du linkede til, har 2 GB ram installeret, men max 4 GB ?

/Dorte

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 18:12

Og ... ehmmmm... så er der lige priserne .... vil helst holde mig omkring de 4000-4300 ...

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 18:25

Træls med de penge. For det er en kanon pc, ovn henviser til. Så havregrød hver aften i en måned , så er de 400,00 kr hjemme .

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 18:26

Citat
har 2 GB ram installeret, men max 4 GB

Det vil sige at der senere kan udvides til 4 GB

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 21-07-09 18:40

Citat
Det vil sige at der senere kan udvides til 4 GB

Ja, men det vil være lidt omsonst, for når computeren sælges med 2 gb ram, er der tale om en 32 bit maskine - og dermed kan den ikke trække mere end 3 gb ram.

Der sker dog ikke noget ved at køre med 4 gb ram - den sidste gb bliver bare ikke brugt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 18:40

Nemlig som Eyvind fortæller, du kan senere udvide RAM, det er en ret simpel operation, du kan sagtens finde en Acer med tallene ude til højre og stor skærm, desværre en del dyrere end den jeg viste først men den har så de ¤GB RAM som er max for 32 bit maskiner:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=542984&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=Acer

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 18:43

Hvis det så skulle blive aktuelt med udvidelse af hukommelsen, kan du så udvide med 1 GB ram-stang. Så et der ikke noget, der ikke bliver brugt .

Mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 18:48

Den LG er altså en fin maskine, kan du ikke finde et Acer mærke at klistre ovenpå LG mærket ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 18:51

Læg mærke til at nogle 17" bærbare har en lidt kludret måde at bruge ÆØÅ
Bl.a. Fujisu-Siemens.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 18:59

Hvad så med den her ::

http://www.jyskitcenter.dk/notebook_med_xp_pro/acer_ex_7630ez422g25mn_2gb_250gb_business_xp_pro_1781_da.html

Er det et fornuftigt køb ??

Kan dog ikke se om den har tal i siden ...

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 19:22
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 20:29

Det skal da helt afgjort være den her så, og den ser ud til at passe til dine bebov (altså vedr. pc )

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=598305

Ved de andre er der ikke nok oplysninger. Og den valgte matcher de oplysninger, der så er. Håber du forstår, hvad jeg mener

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 20:31

http://fcomputer.dk/?show=menu&menuid=1414
4.900

Intel Core Duo T4200 2.00GHz
3GB DDR3 Ram
250GB Harddisk 5400rpm
512MB GeForce G-105M
DVD Brænder
15.6" TFT Skærm/CrystalBrite
High-definition lyd
Numerisk tastatur
Webcam
LAN & WLAN
Multi-in-1 card reader
Vægt: 2.8kg
Windows Vista Home Premium

KBH : 38190169 Århus : 86178726
Butikstid : mandag til fredag kl. 10-18 og lørdag kl. 10-14

Jeg har ikke hørt noget dårligt om firmaet Fønix

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 20:51

Hej Dorte.

Du skal vist skrive det antal kroner, du har til at rutte med, med fed skrift.

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 21:04

Heller; Tænkte jeg også på ... de blir jo dyrere og dyrere

MAX 4300 DKR

Ellers blir jeg sgu også skilt midt i det hele

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 21:24

Citat
Ellers blir jeg sgu også skilt midt i det hele

Jamen du godeste, det ville da være skrækkeligt, især hvis du er lykkelig gift .

Så kig nærmere på den der Acer fra edbpriser til ca. 4000,00 kr. Så burde ægteskabet være reddet

Mkh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 21:25

http://fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=77124
Så er der også til en iskage til den ikke fraskilte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 21:26

Ogvil du selv installere XP - så er det 200 kr. billigere

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 21:35

Kære Eyvind.

Den Acer, du linker til, har Celeron-processor, og ovn siger, at sådan en er noget gammeldags . Specifikationerne er her:

http://fcomputer.dk/artikler/notebook/LX.ECU0Y.061.htm

Så jeg ville stadig foretrække Acer Extensa 5635ZG-424G32MN, som Dorte også er "lun" på (udover manden selvfølgelig )

Mkh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 21:39

Og Dorte.

Køber du pc med Vista, så husk på skrift at få garanti for, at du gratis kan få opgraderet Vista til Windows 7 til efteråret .

Stadig mkh fra

PS! Jeg prøver IKKE at konkurrere med dig Eyvind, bare lige så du ved det

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 22:15

Kan man bede om det hvis man bare køber den over nettet ???

I må gerne konkurrere for min skyld

Hvem kan finde den bedste og billigste acer til hende den uvidende ?????????????

/Dorte

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 22:24

Dorte, du har en heldig mand. Han er gift med en kvinde med humor .
Citat
I må gerne konkurrere for min skyld

Hvem kan finde den bedste og billigste acer til hende den uvidende

Ups. At få garantien på nettet? Tjah, der er vel et skrivefelt, der hvor du skal bestille, til eventuelle bemærkninger. Og der kan du fx skrive, at du vil ha den garanti vedr. Windows 7, inden du køber pc-en . Måske en mulighed!

Kommentar
Fra : DorteTerp

Dato : 21-07-09 22:28

Nårh ja

Det er en dårlig dag hvis man ikke lærer noget nyt - sagde min far altid og HAN var en klog mand

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 22:31

Nu skal du lige se her
Citat
Pris ved    1   stk.       4.365,39 DKK
(inkl. moms)
rammer temmelig tæt på dit max beløb, den står Acer på den, og ikke mindst, den har tal ude til højre, læg mærke til at dem med 15" skærm sikkert ikke har det, der skal man op i 17" skærm, den har kun 2GB RAM men de kan opdateres senere, et nemt indgreb som du selv eller din handy mand kan udføre:
http://www.mitedb.dk/shop/acer-ex7630ez-422g25mn-14600p.html
der er en prøve version af nyeste Microsoft Office men den behøver du ikke købe, måske har du en office i forvejen, ellers er der OpenOffice et komplet kontor program og så gratis http://da.openoffice.org/

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 22:40

Hvor meget skal der betales i porto ???

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 21-07-09 22:43

Sorry ovn. Havde overset dette i farten, som du havde skrevet langt, langt oppe på siden
Citat
En anden ting du skal være meget opmærksom på er: Sørg for at computeren kan opgraderes gratis til Windows 7 når den kommer

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 11-08-09 19:41

Hej Dorte T.

Citat
og er faret fuldstændig vild i junglen....
Har du fundet vej ud af den jungle .

Mvh