/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Påhængsmotor
Fra : pedroso
Vist : 1831 gange
200 point
Dato : 18-07-09 13:50

Hej! Jeg er på jagt efter en påhængsmotor. Men hvor stor skal den være for at være stor nok til at kunne trække en på vandski, og lille nok til at sidde på min ca. 4 meters gummibåd?

Ekstra points til den som har et godt tilbud på en motor!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-07-09 13:50

Jeg går ud fra at det skal være en motor med kort ben, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-09 13:55

Gummibåd og vandski

De ski skal da vist være "dørplader"

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 210 point
Dato : 18-07-09 14:16

du skal op på ihvert fald 30 hk. og 50 vil ikke gøre det mindre sjovt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-07-09 16:43

Check hvad gummibåden er godkendt til, men 4 meter er nu ikke så småt.

Det kan du finde ud af på fabrikantens/imporørens/forhandlerens hjemmeside

Og husk, har du over 25 HK på, kræver det sandsynligvis speedbådskørekort.

http://www.fritidssejler.dk/speedbaad.htm

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-07-09 13:28

Det er en ikke helt lille båd. Den har plader i bunden og er i hvert fald 4 meter, måske lidt mere. Jeg har navigationsbevis. Det er bare hvilken motor jeg skal købe. Er godt klar over at det bliver svært at komme op med en ski, men kan en 15-20 hk motor ikke trække en op på 2 ski? Ellers må jeg vel nøjes med en gummiring Men kan jeg evt. bruge en med langt ben?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-07-09 11:37

På denne side kan du læse/se omkring kort/langt ben - længde:

http://www.e-pages.dk/hellers/1/88

En gummibåd har i forholdtil en tilsvarende jolle, et krafttab på 20-30%, afhængig af udformninge af bund mm. Dvs, at du skal bruge tilsvarende flere HK. En 25/30 HK-jolle kan trække vandski. Så du skal nok regne med melle 40 og 60 HK.

Jeg har en 13" med en 4-takt/Suzuki, som kører ca. 50 km/h og små 30 km/h med en Tube bag efter.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 25-07-09 12:28

Tak for svaret trimare46.