/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Win office på Ubuntu ??
Fra : Line99
Vist : 1097 gange
70 point
Dato : 17-07-09 11:26

Jeg har søgt lidt og fundet at....

CrossOver Linux
Your Windows Applications, Seamlessly Integrated On Linux
herfra..
http://www.codeweavers.com/products/cxlinux/

,,,,,,,,, skulle kunne afvikle /køre windows programmer på Ubuntu !! Er der erfaringer med dette hos noooooogen deruuuuude

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 17-07-09 11:30

,,,,,,,,, kigger ind lidt senere

,,,,, måske nogen ville være med til at afprøve og diskutere ???? over weekenden etc....??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 11:31

Programmet Wine kan afvikle Windows programmer på Linux, men Windows programmer hører til på Windows, find et alternativ i de mange Linux programmer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 11:33

Citat
måske nogen ville være med til at afprøve og diskutere
diskutere JA - afprøve NEJ Windows og Linux hver for sig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-09 11:37

Lidt at læse, hvis du absolut vil have Windows ting på Linux
http://www.winehq.org/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-09 12:01

Citat
diskutere JA - afprøve NEJ

HVOR ER DU BARE KEDELIG o.v.n.
OG STÆDIG

Undskyld Line99

Kommentar
Fra : peque

Dato : 17-07-09 12:59

Hey Line99.

Hvilike funktionaliteter ønsker du fra Win Off.???
Jeg er sysadmin i en virksomhed der har valgt at basere alt på OpenSource - og dermed er Win Office skrottet til fordel for OpenOffice og Evfolution/thunderbird.
Disse programmer er bedre til håndteringen af IMAP mails - Således at man kan dele Postkasser på tværs - samt en central backup muylighed af mails - således at mine 40 PC-mongoler ikke skal tænke på Backup af PST filer og Dokumenter.

Skal det være Windows Office ??? så er Wine muligheden. Crossover er et betalingsprogram - der absolut hænger på nogle applikationer ( specielt på terminalprogrammer) så det er droppet da vi ikke kunne køre dette, og deres support kunne ikke finde en løsning.
Dette kunne Wine uden problemer og er gratis.
Hvis du endelig vil prøve en helt seperat mulighed - kan du sætte VirtualBox/VMware - som er virtualiseringssoftware!

Per

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 70 point
Dato : 17-07-09 16:16

Du har wine på din Dabuntu udgave.
I ubuntu udgaven kan du hente wine ............... synaptic > søg wine

H-klik på et windows program ikon og vælg åbn med wine ..............som jeg husker det.

Men det er lidt som at gå over åen efter vand.

Lav lige en backup af partitionen inden du forsøger med en hel office pakke.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-07-09 13:34

Ja, ok -

,,,,,,,,,,,, men hvis I vil hjælpe mig, kører jeg da bare på fra en ende af -

hvis det er ok, så drysser jeg ind med noget lidt efter lidt ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-07-09 13:51

Men Line99 - Du har nu ikke svaret på hvad DIN grund er til at skulle køre Officepakken på en Linuxmaskine ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 13:54

Helt ok - fortæl endelig hvad du finder ud af

som ellers kunne være udført med et open source program, eller af de indbyggede programmer i Synaptic

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 14:39

Der er da ingen grund til at være fanatisk, bare fordi man er fan af Linuxprogrammet ubuntu.

Ægte Linuxfolk vrænger på næsen af det brugervenlige ubuntu.
De bruger ikke synaptik og andet autoskrammel, men arbejder kun i terminalen.

Der er også nogle amatører som kører rundt i en fabrikstunet folkevogn
- når man bare kan købe en Porsche
http://www.porschecentrum.dk/?gclid=CLrz1_6m35sCFUYA4wodRx9oAA

Og selv tune den.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-07-09 15:05

Jeg ved ikke om ægte linuxfreks vrænger næse mm. Jeg syntes ikke jeg gør og heller ikke er fanatisk, hvad jeg koncentrerer mig meget om - er om koden er åben eller lukket, Som mange siger Free Software - as in free beer.
Se det er forkert, for OpenSource er ikke ensbetydende med det er gratis - men åben og fri kode - men mange forventer det er gratis.

Hvad jeg tænker omkring dette - er hvilke funktionaliteter hun mangler i Linux kontra Office pakken. Er det en simpel ting som WORD hun SKAL bruge - er der OpenOffice. Er det Access databasen er OpenOffice også en mulighed. er det kun mailprogrammet der er problemet - er der masser af andre mailklienter?
Er det kalender deling - er der muligheder?
Er det f.eks pga de på job KUN kører Exchange server - er der også alternativer.
Er det til Synkronisering af PDA og mobiltelefoner er der muligheder.

Så derfor ville jeg nu gerne vide hvilke funktionaliteter det er Line99 mangler i Linux? For der er altid en mulighed som løsning, der muliggør brug af OpenSource fremfor ClosedSource programmer.

Om man er freak/nørd eller hvad - så har alle en ide og en vision. omkring Linux er det nok mere forståelsen fremfor brugen, der afskiller disse.
Ment sådanne - At jeg er ligeglad om folk bruger konsol eller Desktops (KDE GNOME osv) til deres PC, men de skal da have en forståelse for hvad det konkret er de bruger. Hvordan de når til resultatet er i grunden underprdnet - bare de har forståelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 15:30

Ja ja ja peque - Det har du da ret i.

Men jeg tror faktisk at line99 godt kan lide at experimentere lidt med forskellige muligheder.
Hun har så vidt jeg ved op til flere styresystemer kørende på computere og harddiske og pendrive.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-07-09 15:44

Tja - Det har vi andre da også.
Mit mediecenter Kører på mine 2 backends og 3frontends alle sammen ArchLinux.
Min Mail og webserver privat kører Ubuntu.
Min laptop Kører ArchLinux med VirtualBox med XP og Win7.
Min egen hjemmebyggede Router Kører Debian med Iptables på en Soekris maskine.
Dertil kører mit overvågningssystem på Debian også.
Min PDA og min tlf kører Android og fungerer optimalt med Synkronisering. Dertil kan man bruge den som remote control til mediecenter mm.

På job kører jeg hovedsagligt imellem Red Hat og Debian på alle servere, hvor klienterne enten er Ubuntu eller XP. Så eksperimenter er absolut ikke noget ukendt for mig.

Men svaret er konkret - Crossover kan ikke håndtere terminalprogrammer og fryser dermed.
Wine håndterer dette perfekt, håndterer disse programmer kanon pga den optimale deling af Hardwaren som Wine tilbyder. Man kan så vælge at sige - fint nok jeg vil ikke bruge terminal programmer - så er crossover en mulighed.

Men den konkrete er vel - hvad er det i grunden hun vil opnå - Fint nok at eksperimentere (ellers var der jo ikke PC opfundet) men for at eksperimentere må man jo forklare således at andre kan forstå problemerne og dermed hjælpe. Derfor laver man da vel også gennemført Dokumentation således at man kan give disse nyttige oplysninger til andre der kan have gavn af dette.

Kan man installere Windows Office på en Linux maskine.
Ja - installer Wine - og kør derefter install skiven til Office pakken - pling så er det installeret. Men grunden er ????? Ulogisk. jeg vil gerne af med Windows - men kan ikke undvære Office ???? JO MAN KAN! jeg har ikke brugt den i mange år personligt.
Så hvad den er så aktuel på et styresystem der er så modsat i alt andet?

Det er på ingen måde kritik eller lign - jeg kan bare ikke forstå hvad det er vigtigt i Officepakken - som man ikke har i forvejen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 16:39

peque - er du Linux "nostalgi" samler.
Jeg har lidt gammelt Linux CD liggende.
Red Hat 5.2 og 6.1
Suse 7
suse 8 incl bøger
Corel linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 16:49

Jeg er ikke fanatiker - men jeg holder tingene adskilt, Windows programmer på men ene tilbageværende XP computer og Ubuntu med alle de muligheder der er, på de andre 2 computere, den ene er gammel og kører næsten kun som en slags server eller lager, den anden er min bærbare.
Hvis jeg vil bruge nogle Windows programmer, så starter jeg XP computeren men jeg går helt sikkert i retning af Ubuntu som eneste styresystem.
Jeg har Wine på den bærbare, det er fordi jeg ikke har fundet ud af at køre et gammelt flash spil på de nye Ubuntu, jeg får besked på at flash player er nyere end spillet, det er den eneste grund til jeg har Wine, Ubuntu har så uendelig mange muligheder selv, jeg behøver ikke bruge Windows ting på dem, der er altid et alternativ

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-09 17:03

wine på en af ovn's computere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-09 17:13

Kun indtil jeg finder ud af få gammelt flash til at køre i nyere flash player

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 19-07-09 20:33

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 19-07-09 20:35

Nå så får I et lille pip fra mig

1) jeg droppede jo så CrossOver Linux og gik direkte til ...

2) installerede wine på Ubuntu, det kom ikke til at virke ''af sig selv'' (måske skal der bare ''rodes'' lidt mere ?!?! (men har foreløbigt droppet det)

3) derimod kører win off 2003 nu på min Dabuntu på pendrive - YESSSSSSSS !!!
Start Dabuntu > Win Skiven i drevet > Dobbeltklikkede på office ikonet - det installerede ,,, og
Programmer > Wine > Programmer > Microsoft Office > xxxxx
wupti

4) Nu har jeg opstartet pc med Parted Magic i cd-drevet, hvordan er det at jeg laver backup af partitionen, med to pendrives, den ene tom (4gb) og den anden med dabuntu (8gb)??

5) HVAD skal jeg bruge det til ???
Her svarer Eyvind nok meget rammende, noget med eksperimenterende. Jeg vil da gerne kunne alt muligt på pc. Som jeg har sagt tidligere: så købte jeg min ''nye'' stationære hos den 'næsten' lokale computer-mand under forudsætning af at kunne komme og spørge. Forud for købet kunne jeg da heller ikke gennemskue helt hvilken 'konfiguration' maskinen skulle have. Aftalen om hjælp, holdt jo så ikke i praksis, fordi det viste sig at han ikke kunne svare på ret meget andet end at han skulle have computeren ind i shoppen, og for den manøvre skulle han så have 300-350 kr i timen (idioten lavede lidt en klapfælde for mig) !! At jeg har fået hjælp herinde er da bare lykken - tak Og hvor vil jeg hen med det?? Netværk og mediecenter lyder da suuuper, såååå hvis det er et tilbud

Fortsættelse følger - forhåbentlig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-09 20:51

Jeg er endnu ikke kommet til at lave ei image af en pendrive (backup)
Og jeg har endnu ikke fået afprøvet backupfunktionen i Parted Magic men har set lidt på programmet.
...........................så der er vi nået lige langt.
Jeg skal lige starte min Parted agic op, som ligger på en .........................pendrive.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 19-07-09 20:56

Eyvind det er ikke noget hastværk - i morgen, eller senere hvis det passer dig bedre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-09 21:21

jeg korer inde fra parted magic nu - og sender lige et billede, saa du kan se hvor det program til backup ligger...........jeg testede lige at man i hvert fald kan copy partition i gparted.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-09 21:24

saa kan du kigge paa det naar du faar tid.
http://peecee.dk/upload/view/181702

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-09 21:25

Altsaa kopiere fra een pendrive til en anden pendrive.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-09 22:17

Jo alt er på tilbud i denne udsalgs tid også gode råd på Kandu, jeg lader Eyvind overtage og fjerner fluens ben. i er et par legebørn jeg kæmper for at lære at bruge systemet, og i leger videre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 00:00

OVN - det er altså ikke bare leg, men at komme legende til lidt viden.
Men det er da meget sjovt at køre gparted i live tilstand, og kunne sende et screenshot af tilstanden samtidig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 00:55

Jow jow den er jeg helt med på jeg leger da også ind imellem

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-07-09 07:00

@Eyvind:
Nej er slet ikke Nostalgisamler - tværtimod - Det nyeste skal testes.

@LIne99
ja mediecenter er en fed ting - specielt fordi man kan tricke det på mange måder. Nu har jeg f.eks koblet satelit på og kører direkte på DVB-S kort hvolr satelitterne er kørt direkte ind på Serveren. Dermed kan jeg styre alt - fra optagelser, streaming og ikke mindst forældrekontrol. Dvs porno og alt andet skal indtastes en kode for at se - Smart med en dreng på 13 :D
Hvad federe faktisk er - at altsammen kører kun på ethernet - så alt lige fra Tlf - strøm, opvarmning og overvågning/alarmsystem kører uind ude i skuret - og derfra rundt i huset.
http://linux.pbj-design.dk/myth.jsp

Det er jo det at eksperimentere der driver værket - hvor havde vi været hvis ikke man eksperimenterer! Men derfra var det også at jeg mener hvis det er funktionaliteterne man søger fra WinOffice - er der masser af alternativer til dette.
F.eks evolution har lavet plugin til exchange servere!

@OVN
har du manuedlt installeret den nyeste - eller bruger du "bare" pakkemanageren?
For så ville jeg installere den manuelt som en prøve

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 10:29

Det er ikke mit spørgsmål, men et spørgsmål om eksperimenteren, derfor kaster jeg så mit lille problem op her, så kan i se om der en løsning uden Wine, jeg har installeret flash player fra Terminal
Kode
sudo apt-get install flashplugin-nonfree
og så kunne jeg ikke se internet siden med mit foretrukne Sudoku:
http://www.baroufasoft.net/sudoku_online.html det kunne jeg med de tidligere udgaver af Ubuntu, derfor må det være flash som er for ny,siden har ikke ændret sig i årevis, den på internet siden kører en hel del hurtigere end den fra Download sektion på siden, det er den som jeg kører gennem Wine:
http://www.baroufasoft.net/downloadspage.htm
og nej jeg kan ikke vænne mig til dem som er indbygget i Ubuntu, jeg VIL spille min yndlings Sudoku også på Ubuntu
Nu bliver flue i boksen, for nu vil jeg ind og se om line99 bliver sur fordi jeg spørger her i tråden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-09 10:37

Jeg tror ikke Line99 bliver sur, nu hvor du gerne vil lege alligevel.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-07-09 11:28

Har du overvejet at hente en tidligere flash edition fra Sun's hjemmeside og installere den manuelt.
http://www.java.com/en/download/help/5000010500.xml
Det kunne jo være at det var en fejl - Hvad siger din errorlog vedrørende denne fejl ( altså det kunne være den sporer noget)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 11:42

Der er ingen error, den kan bare ikke vise spillet, hvor finder jeg error log
jeg har ikke forsøgt at installere noget manuelt, men det bliver forsøgt senere, der er en masse andet som også skal nåes
øh der var vistnok en error de første gange jeg besøgte siden, nu må jeg have fundet den error log og se efter, den er gammel helt fra april da jeg formaterede og installerede nyeste Ubuntu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 11:55

Hold da op, jeg skal vist ikke forsøge at installere manuelt, jeg fatter ikke en brik

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-07-09 12:01

Jeg har personligt den sidste Java version på min ArchLinux - som jeg lige har smidt den igennem min wine

Kode
$ wine Download/sudoku_setup.exe
wine: created the configuration directory '/home/pbj/.wine'
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option1OptionTray
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option20InternalTray2
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option30Finisher
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option1OptionTray
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option20InternalTray2
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option30Finisher
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option1OptionTray
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option20InternalTray2
'?
err:psdrv:PSDRV_PPDGetNextTuple Error in line '*CloseUI *Option30Finisher
'?
Could not load wine-gecko. HTML rendering will be disabled.
wine: configuration in '/home/pbj/.wine' has been updated.

Dermed kunne det sagtens installeres - om man kan spille det - ser sådanne ud.
Min flash kan så køres med shockkwave flash 10.0.r22

Og kan spille

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 17:56

Ja jeg kan installere det og spille det gennem Wine, det jeg gerne vil er at spille i Firefox (øverste link) Wine kører dræbende langsom

Kommentar
Fra : peque

Dato : 20-07-09 18:25

Sorry - min fejl.
Har siddet og blandet 2tråde fra 2 forum sammen - så det er nok lidt tåget snak.

Hvilken Firefox version kører du ? - 3.5.X ????
Så skal man nok nedgrade, da jeg ikke havde nogle problemer med den efter dette. Så ergo er det nok en fejl i Firefox, men der er mange der har de problemer. men reelt set ville jeg nok prøve de forskellige versioner af flash der er
gnash osv (kan søges med apt-get og synaptic).

Men eftersom andre har problemer - ville jeg prøve at lave en ny profil og starte der - mange snakker om det kunne hjælpe på det!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-09 21:26

Indtil videre version 3.0.11 men den bliver sikkert snart opdateret, sidst var det næsten samtidig med at de nye Windows version kom
Citat
Men eftersom andre har problemer
hvor har du hørt det ? Jeg har ikke kunnet finde moget, har måske søgt på noget forkert

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-07-09 09:36

,,,,,,,, halloooooooooo er der nooooooooooogen ???

........ er det her man må stille et spørgsmål ?????????

,,,,,,,, og svar om det ønsks

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-07-09 09:39

,,,,, en lille tilbagemelding

har nu forsøgt med min Dabuntu og har fået ''smadret'' den fuldstændigt (det er ikke så slemt, kan jo bare læggen en ny på hvilket jeg også vil gøre, det er en fin pakke !!)

,,, om grunden til at det gik i udue var fordi jeg fik indstillet således at backuppen skulles gemmes på samme drev som skulle backes'up og ikke gemme på det andet; eller det var fordi at min NYE 8gb usb, som jeg satte i til at backup'pe på, viste sig at indeholde noget aggressivt programel u3 - aner det ikke,,,,,, foreløbig dropper jeg projectet pga. tidsmangel pt. :-/

,,, det næste jeg skal have indkøbt er nok en router,,,, så peque, du kan jo nok se at jeg slet ikke er på jeres niveau, men man skal jo kravle før man kan gå,,, så jeg kravler da bare videre Bortset fra det, synes jeg faktisk at OpenOffice er rigtigt fin, men kan bedre lide min win-Office, men måska kun fordi jeg er mere vandt til den; og/eller OpenOffice forekommer mig dræbende langsom.

,,,,, sidst men ikke mindst vil jeg lige høre om noget på min harddisk med win !!! Hvis det kan lade sig give sig ???

INDEN jeg installerede windows, lavede jeg en partitionering af hd, med 3 drev: C; F; G.

G er fortsat tom; C blev jo brugt til at installere win, MEN på F er der (=formentlig win ???) lagt en mappe med et laaaangt tal 6d5xxxxxxxxx, der indeholder 2 mapper: amd64 og i386 -
...NU KOMMER SPØRGSMÅLET...
KAN DETTE FLYTTES OVER PÅ C, og i bekræftende fald hvor hen ?? Vil meget gerne have et tomt F-drev!!

(det er xp prof vi taler om)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 09:52

U3 er et lille program som er fulgt med den pendrive. http://www.u3.com/

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-07-09 10:05

,,,,, ja Eyvind, det fulgte med (vidste ikke at det lå der :-/) men det er meget aktivt, der ''gøres'' en hel masse når usb'en sættes i !! (spekulerer lidt på bare at formatere så det kommer væk!!)

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-07-09 10:22

Citat
,,,,, sidst men ikke mindst vil jeg lige høre om noget på min harddisk med win !!! Hvis det kan lade sig give sig ???

INDEN jeg installerede windows, lavede jeg en partitionering af hd, med 3 drev: C; F; G.

G er fortsat tom; C blev jo brugt til at installere win, MEN på F er der (=formentlig win ???) lagt en mappe med et laaaangt tal 6d5xxxxxxxxx, der indeholder 2 mapper: amd64 og i386 -
...NU KOMMER SPØRGSMÅLET...
KAN DETTE FLYTTES OVER PÅ C, og i bekræftende fald hvor hen ?? Vil meget gerne have et tomt F-drev!!

(det er xp prof vi taler om)

-------- har stillet dette som nyt spm.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 10:47

Citat
KAN DETTE FLYTTES OVER PÅ C,
det kan de sikkert godt, men hvad vil du bruge dem til ? Slet dem i stedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 11:34

Dette lille program kan slette og formatere din U3 pendrive

http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,64963-order,4/description.html

Skal den også bruges til ældre computere ville jeg formatere til FAT 32

Min U3 bruges til at have med i lommen og jeg har lidt programværktøjer på den

http://peecee.dk/upload/view/181920

Det er en 2 GB med ca. 1 GB fri lager tilbage.
Men jeg kunne godt tænke mig at kunne flytte den over på en større.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 21-07-09 11:54

,,,,,,,, det ser spændende ud, skal nok give den en chance alligevel. Har lige købt den hos computer city til 180,- Jeg vidste ikke at der var programel på, det gik også lidt hurtigt. Det var i forbindelse med at jeg var ude og bytte mine usb-højtalere til højtalere med mini-jack, og fik i den forbindelse knapt 200,- i overskud på tilgodebevis, men nuppede lige en usb-fidus i stedet så jeg slap for tilgodebevis (de lå i en kasse ved udgangen og fristede )

mon jeg ikke bare kan flytte u3 over på en anden usb, og så have denne 8gb som ''tom'' ?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-07-09 11:59

Google Flash problemer Firefox 3.5 gav disse resultater.

Har du prøvet at starte firefox fra en ren profil - Ved godt det er irreterende - men har du prøvet? Det kunne nu godt være nogle profil indstillinger der driller?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 12:08

Min gamle faster sagde at drenge aldrig holdt op med at lege, men at legetøjet bliver dyrere når de bliver ældre, det gælder vist også for line99 ingen regel uden en undtagelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 12:12

Citat
Har du prøvet at starte firefox fra en ren profil
altså du mener jeg skal prøve at oprette en ny bruger profil på en af mine Ubuntu computere ? Og så se om flash spillet kan køre i Firefox fra den ? Så er det jo personlige indstillinger vi jagter, det er vel de samme programmer og tilføjelser der bliver brugt i alle profiler ? Jeg vil straks og med det samme, prøve at logge ind som gæst

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-07-09 12:14

Nej Alting bliver dyere og dyere jeg tør da ikke tænke på prisen af mit mediesystem efterhånden som det er udvidet med NAS, Secondary Backend osv.

Men det er jo generelt jo mere interesseret man er - jo dyrere bliver legetøjet.
F.eks jeg byggede min egen router af interesse - Dyr ja - men den virker bare upåklageligt og har kørt i 4år nu

Normalt kan man ikke lige formatere disse USB sticks uden problemer.
jeg har flere gange haft fat i travelmate pens hvor der også ligger software på - men 9/10 gange har de låst i den firmware formatere skidtet helt - så er det bedste nok at vælge FAT32 - men du har nok et problem med filer over en størrelse på 2GB.
Men ellers slet de filer - da du ikke bruger dem mere !

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-07-09 12:17

Man kan oprette og starte FIREFOX i en ny profil istedet for din standard profil.
http://support.mozilla.com/da/kb/Profiles

Nej ikke en ny profil på din ubuntu - du kan nøjes med en ny profil til Firefox

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 16:58

Ja tak - hvis der er en ProfileManager den ser det ud til at jeg skal bruge til at oprette en ny profil, først søgte jeg nettet tyndt efter: firefox create new profile, og fandt ud af man "bare" starter ProfileManager, men hvor er den gemt nå jeg 117 sider igennem igen efter en søgning på: start firefox profilemanager, var blandt inde på en side hvor der stod at den skulle strate fra en Terminal, det åbnede et nyt vindue i Firefox - ingen ProfileManage
Jeg stopper foreløbig og stiller mit eget spørgsmål engang og beder om at få det ind med skeer, der er jo heller ingen garanti for at en ny profil i Firefox kan åbne en flash som er lavet i flash 7
Nå eftermiddagen har ikke været helt forgæves, jeg fik nyeste Firefox 3.5 ind på Ubuntu, den hedder slet ikke Firefox men Shiretoko, det lyder helt ubuntusk.
Firefox 3.5 bliver ikke tilbudt med opdatering, men den er med som standard når den nye Ubuntu 9.10 distro kommer i oktober.
Hader at eksperimentere når tingene ikke falder på plads til sidst hos mig skal tingene virke, eller i det mindste kunne komme til at virke

Kommentar
Fra : peque

Dato : 21-07-09 17:01

Luk alle dine internet sider:

Start terminal op
firefox -ProfileManager

Skulle der nu komme et lille vindue op - Hvor man kan oprette en ny profil!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 17:02

Line det er det jeg ikke har prøvet endnu.
Men du har da ca. 7 GB lagerplads.
Der er masser af gratis programmer (de grønne)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 17:38

Næh nej du, jeg f?r beskeden: The program 'firefox' is currently not installed. You can install it by typing:
sudo apt-get install firefox-3.0
jeg ser det som et tilbageskridt, nu jeg lige har fået den nyeste 3.5
har lige forsøgt at installere Opera men får en masse fejl jeg stopper for i aften, det er venindens fødselsdag og det kræver lidt nærværelse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-09 18:31

Citat
det er venindens fødselsdag

Giv hende en FireFox med flash og det hele..............................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-09 22:49

Eyvind er det ikke umoderne med en rævepels om halsen, uanset om den med ild eller flash jeg har toppet min eksperimenteren lige nu, hvis jeg vil videre med den Sudoku i Firefox, så opretter jeg et spørgsmål, indtil da kravler jeg ydmyg i meget lavere højde end Line99, i erkendelse af at jeg har meget at lære endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-09 17:05

Er alle faldet i søvn eller mangler i lidt læsestof:
http://www.microsoft.com/presspass/features/2009/Jul09/07-20LinuxQA.mspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-09 18:42

Tak - og som der så rigtigt står:
Citat
An example of that is the AJAX Control Toolkit.

Som en stor fordel for rengøringsfolk, i stedet for den kendte CCleaner.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-07-09 20:20

,,,,,,, legetøj og legetøj......jo.... jeg er da helt vild med godt legetøj!! Og er så småt ved at tænke på at skulle have en ny blærbar, og er da også blevet klar over at windows styresytemet koster små 1500,- ekstra,, Vista gidder jeg ikke, og win7 er stadig kun et ord, som jeg har hørt. Et eller andet sted er jeg også lidt sur over at skulle købe flere styresystemer, og alt det cirkus med licenser etc. er jeg faktisk ret træt af. Herudover er jeg blevet klar over hvor fine Ubuntu og Dabuntu faktisk er og overvejer da at ''spare de 1500,- , måske især, hvis det er muligt at afvikle visse af mine ms/win programmer på Dabuntuen med præinstalleret Wine gik det da rigtigt fint....

Men der er jo stadig stor modstand på ikke Ms, f.eks. da jeg byttede mine usb-plug and play højtalere, da de ikke kom til at køre med Ubuntu, til dem med mini-jack, skulle jeg i butikken høre på kommentarer som: ''Hvem bruger også Ubuntu ?? osv''

Takker for al deltagelse - syns det blev en god tråd

Poænernessss går til Eyvind; Ms office kom til at køre på Dabuntu, hvor Wine er præinstalleret

Godkendelse af svar
Fra : Line99

Dato : 23-07-09 20:21

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-09 22:02

Hvis du køber en ny bærbar computer bør du så købe den uden styresystem, for så får du alle relevante drivere med ved købet.
Jeg har selv købt (for et år siden) en "tom" Zepto 3215w - dog måtte jeg udskifte det trådløse netkort til et intel for at kunne køre med ubuntu.

Det er vigtigt at undersøge om den bærbare er gearet til ubuntu, inden du køber.