/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
piller der ikke virker
Fra : jes-a
Vist : 2383 gange
100 point
Dato : 15-07-09 20:03

Jeg undres meget lige nu. I går fik jeg voldsomme smerter i en i forvejen smertepåvirket lænd, da jeg satte mig på hug. Vagtlægen blev tilkaldt ig gav mig nogle diclon. Det hjalp ikke meget, så proppede mig med en masse panodil. Idag tager jeg så igen en diclon, men fandme om der er nogen særlig virkning. Har så her nogle timer senere igen taget en diclon, og føler mig lidt ør i hovedet og varmt til mode. Men fandme om smerterne i lænden er mindre. Kan det virkeligt passe disset smertestillende ikke virker. De er jo rteceptpligtige og udskrevet til formålet??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-09 20:08

Dicklon, er ellers nogle meget stærke piller, jeg selv gik direkte i brædderne efter at have taget bare en enkelt pille

Det lyder nu mere som om du skulle have nogle piller til muskelsmerter??

F.eks hjælper panodil ikke specielt godt på muskelsmerter, det gør Ibumetin til gengæld

Så måske det er nogle helt forkerte piller..... prøv at kontakte lægen igen i morgen

God bedring

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:15

Nordsted.
Både Ibumetin, Ibuprofen, Diclofenac og Diclon hører til NSAID gruppen og virker på samme måde mod de samme smerter.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:15

jamen der står det er smertestillende og andes fx. til stærke menstruationssmerter og til gigt mm.

Men det virker i hovedet. Ibumetin kan jeg desværre ikke tåle. Jeg får en knaldende hovedpine.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-09 20:17

Og husk lige at mange panodil er direkte livsfarlige.

De kan give skader på indre organer som lever og nyrer. Skader der ikke kan rettes op på.

Nogle mener de skulle forbydes i håndkøb i æsker med mere end nogle få stykker.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-07-09 20:19

Hvorfor skulle Du også sætte Dig på hug når Du har smerter i forvejen ??

Man er altså nødt til at sætte grænser i en sådan situation.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:22

Tja, smerterne var faktisk mindere igår, og går den første og anden og tredie og fjerne bøjning af ryggen uden smerter, så glemmer jeg lige et sekund ikke at tage for voldsomme bevægelse. Jeg har da også sat på hug før uden problemer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-09 20:31

Hey du.
De SKAL tages sammen med 2 panodiller for at få den bedste virkning.

Prøv det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:35

Citat
De SKAL tages sammen med 2 panodiller for at få den bedste virkning
Mon ikke lægen lige skal konsulteres først. Det er jo ikke alle der tåler det samme. Disse kvaksalverråd på Kandu er uansvarlige. Alt andet lige piaskov, så er du hverken læge eller apoteker...Vel??

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:41

Jeg skrev vist forkert. Det var ikke panodil jeg tig nogle af igår men kodymagnyler. Ja, ikke nemt, jeg har så meget i mit medicinskab. Fandt lige nogle næsten ti år gamle ketoprofen stikpiller i bunden af kassen. Måske de hjælper. Menn jeg må vel hllere vente. Har det en smule skidt i hoved og mave.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:42

I øvrigt ar Diclon og Diclofenac under mistanke for en trist bivirkning..... så måske du skulle bede om et andet præparat.

http://www.hjerteforeningen.dk/sw104946.asp

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:43

10 år gammel medicin......UD I LOKUMMET MED HELE LORTET

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:44

Nå ja, så begår jeg måske en michael jackson.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:45

Hvorfor smide medicin ud. Måske er der stadig lidt virkning i det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:47

Ja da, men du aner ikke om det stadig virker på samme måde. Så hvis du vil lege med helbreddet som indsats, så æd det og skyl efter med en guldøl ....Jeg troede du var seriøs

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 20:52

jeg er seriøs despareat.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 20:58

Citat
Hvorfor smide medicin ud. Måske er der stadig lidt virkning i det.
Seriøs...Det virker ikke sådan.

Se på sidste anvendelsesdato. Den er ikke påtrykt for sjov. Gå op til din læge og fortæl ham at det præparat du har fået ordineret ikke virker. Bed om noget andet...Lægen har flere præparater at spille på. Måske osse kombipræparater som piaskov nævnte, men det skal være din læge der ordinerer dig medicinen.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 21:05

Citat
Se på sidste anvendelsesdato. Den er ikke påtrykt for sjov.

Det skal man sætte på alt som indtaget.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 21:11

Ja...Hvorfor tror du???

Medicin er et eller flere kemikalier mv. som med tiden kan ændre karakter så de virker anderledes end oprindelig tiltænkt. Sidste anvendelsesdato er angivet af Sundhedsstyrelsen på al medicin i Danmark for at sikre brugerne mod at blive dårlige, syge, invalide eller endog dø af det. Så gør som du vil..... det er jo en spændende leg du har gang i....lidt russisk rouletteagtig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-09 21:28

Citat
Ja...Hvorfor tror du

Det er en "myte" at for gamle piller giver skader....
I værste fald mister de blot deres virkning hvorved patienten tager endnu mere og derved kan skade sig

Forældet medicen er en stor salgsvare til tredielande - de "æder" alt og smutter der en i svinget er såmænd ingen der tager notits af det

PS...

I øvrigt har pia ret....

Stærke smertestillende ordineres næsten altid sammen med et par "panoer" - det sætter lidt extra fart i virkningen.... (tidsmæssigt)

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 15-07-09 21:33

ja, der står godt nok at diclon først optages i tarmene. Så det kan jo tage op til fem timer. Det er den tid nogle skriver at noget mad kan opholde sig i maven.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 21:38

Hvem har sagt at hun ikke har ret? Men du mener måske også, at det er ok at lege doktor på Kandu.

At de i 3. verdenslande æder lortet, fordi de får det billigt, når det ikke mere må bruges i DK skal vel ikke anspore nogen til at man æder det gamle lort herhjemme.

Nå men tråden har jo for længst mistet sin seriøsitet, så jeg vil da anbefale at at Jes tager 3 af hver slags han har i giftskabet + en dobbeltdosis Diclon og en plade panodiler og skyller det hele ned med en sixpack. Så vil jeg tro at han får det rimeligt....for en tid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 21:40

Om ikke andet, så blir' han så pisdårlig, at han glemmer ALT om sine lændesmerter LOOOOL

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-09 21:41

Citat
ja, der står godt nok at diclon først optages i tarmene.

Ja det skal de...fordi de som regel tages i forbindelse med at man har så stærke smarter så man også har kvalme...
Så for ikke at kaste dem op igen tages de rektalt.
Det nytter intet at spise dem oralt og så kaste op ...man har ingen kontrol med hvor meget af pillerne der er blevet optaget...på den måde risikerer man at få for meget.
Man skal ALDRIG spøge med medecin og hvis dine piller har stået i 10 år....så UD med dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-09 21:45

Citat
Men du mener måske også, at det er ok at lege doktor på Kandu

Næh...

Det er jeg nok en af de få der IKKE mener er OK....

Standardsvaret hedder altid..

GÅ TIL LÆGE

Men her var tale om et specifikt problem

Iøvrigt er vi skam "lægfolk" her i huset - vi lever af det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-09 21:54

Citat
Men du mener måske også, at det er ok at lege doktor på Kandu.

Nej naturligvis er det ikke rigtigt at "lege" doktor her Klumme.
Du har helæt ret. Man skal vide hvad man snakker om.
Nu ligger landet sådan at jeg ved hvad jeg snakker om netop med medicin.
Jeg har de kurser jeg skal ha' så jeg kan udtale mig om det.
Har fået dem i forbindelse med mit arbejde hvor jeg gik selv og skulle dele medicin ud.
Daværende overlæge Hans Erik jensen underviste mig . Så lidt ved jeg.
Men det kunne du naturligvis ikke vide

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-07-09 21:57

Idag bruger de netop et gigt præparat sammen med panodil - det er faktisk affaldsstofferne, der giver den effektive virkning, fortalte en læge på sygehuset mig.

Så deeet.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 22:46

Kære Pia...Tag ikke fejl. jeg underkender ikke din viden, men anfægter blot at du "ordinerer" medicin til en for dig komplet fremmed.

Jeg ved godt at disse kombipræparater er yderst virksomme og får i øvrigt selv ordineret Kodein og Ibumetin for smerter af samme slags, som dem Jes døjer med. Men der er altså en verden til forskel på at udlevere medicin og så ordinere medicin. At udlevere er ansvarsfrit, hvis du gør som foreskrevet af lægen, som jo er uddannet læge og på forhånd har bedømt patienten og fundet at vedkommende godt kan tåle det, som du efterfølgende skal udlevere.

Jeg gider ikke gå i detaljer (og er forresten heller ikke læge), men med din viden og erfaring burde du vide, at patienter med f.eks. nedsat nyre eller leverfunktion ikke bare skal tygge kombipræparater af den type, som om det var bolcher. De kan også påvirke blodtrykket, og hvor ved du fra, at Jes ikke lider af nogle af disse ting.

Det er da muligt at han ikke gør det, men jeg holder fast i, at det er en overskridelse af din kompetence, uanset hvilken læge der har undervist dig som sygehjælper, at anbefale præparater til en vildt fremmed, som i værste fald kan få varige skader af dit gode råd. Og det kan han jo i værste fald.

Jeg ved også godt, at du gør det i en god mening, (og måske lidt for at brillere, og det er da i orden bare ikke i dette sp. *SS* ) men stadig....jeg synes det er uansvarligt. Ved du forresten noget om, hvad Jes i øvrigt går og gnasker i hovedet af medicin? Nej vel.... Der kunne eksempelvis være katastrofale interaktioner mellem det du anbefaler og det han ellers indtager, som du jo angiveligt ikke ved en hujende fis om. Ups ..... ikke sandt????

Var engang vidne til et indbrud på et apotek. Politiet kom hidkaldt af alarmen. Jeg blev spurgt om jeg havde set gerningsmanden. Nahhhh svarede jeg... ikke rigtig. Han gemte sig bag en pille hi hi hi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-09 22:58

Citat
Vagtlægen blev tilkaldt ig gav mig nogle diclon. Det hjalp ikke meget, så proppede mig med en masse panodil.
Citat
Idag tager jeg så igen en diclon, men fandme om der er nogen særlig virkning. Har så her nogle timer senere igen taget en diclon,
Citat
Det var ikke panodil jeg tig nogle af igår men kodymagnyler

Ja det kan du da ha' ret i Klumme.
Proppede en masse panodiller i sig. HMM ikke godt.De giver leverskader i værste fald leverstop
Nåå det var ikke panodil det var kodimagnyler....jaaaa de giver så leverblødninger...ikke godt
Citat
Nå ja, så begår jeg måske en michael jackson.

Ja det er sq nok forsent
Han er da gået ud som et lys nu ...med leverskade

Nej naturligvis skal manden da gå til lægen og hvis det er totalt uholdbart er det en vagtlæge der skal tilkaldes.
Jeg snakker bare af erfaring men det nytter INTET bare at proppe piller i sig som om det er bolsjer.
I sidste ende gør det det bare værre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-07-09 23:21

Netop....men folk må jo gøre med deres liv, som de vil.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-09 00:13

Diclon bruges mod gigtsmerter, betændelseslignende tilstande i muskler og led, migræne og podagra, men på nogen personer er der af en eller anden årsag ikke rigtig nogen særlig mærkbar effekt.

Så fat i lægen og få noget andet, længere er den ikke.
Evt. stærke Ibumetin sammen med Panodil

Det hjælper ikke bare at tage flere end doseringen, det virker pillerne ikke mere af.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 16-07-09 01:14

Citat
Ja det skal de...fordi de som regel tages i forbindelse med at man har så stærke smarter så man også har kvalme...
Så for ikke at kaste dem op igen tages de rektalt.
Det nytter intet at spise dem oralt og så kaste op ...man har ingen kontrol med hvor meget af pillerne der er blevet optaget...på den måde risikerer man at få for meget.

Det er noget ævl. Langt de fleste lægemidler optages i tarmen efter ind­tagelse gennem munden.
Det er nemlig sådan, at før lægemidlet overhovedet kan virke, så skal det aktive lægemiddelstof først passere tarmvæg­gen for derefter at blive ført med blodet hen til det ønskede sted i kroppen.

Desuden har sygehjælpere ingen indsigt i medicin, bortset fra at de må give én i forvejen ordineret og doseret medicin.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 16-07-09 06:31

No1Here:Du har totalt ret - det har intet med rektal indtagelse at gøre. Medicinen skal først igennem tarmen.

I øvrigt er det altså ganske almindeligt, at man får ordineret én stærk smertestillende sammen med to Panodil for at få den bedste effekt....

Derfor Piaskov, har du ret, og det har ikke noget at gøre med, at du leger læge, som klumme skriver, det er en helt alm. form for ordinering.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 07:31

Dvs...at fordi piaskov har ret, hvad jeg tidligere har skrevet, så er det ansvarligt for hende som sygepasser at "ordinere" medicin til en hun ikke kender via Kandu. GODDAW DO Fed logik snerose

Du har vist ikke rigtig forstået, hvordan ordinering af medicin foregår i Danmark

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 16-07-09 08:11

Helt ærligt, Klumme!

Der er da ved gud, ingen andre end læger, der ordinerer medicin.
Du har da vist ikke helt forstået, at dette er en debat, hvor man giver de råd, man nu kender til. Der er ingen der kan foretage sige andet end det!

Pia "ordinerer" overhovedet ikke medicin - hun fortæller om sine egne erfaringer, og hvad kan man ellers gøre?! Troede, at det var det, vi skulle bruge hinanden til her på Kandu.... Altså prøve at hjælpe hinanden med de erfaringer, vi ligger inde med. Vi har jo alle forskellige erfaringer i rygsækken, som kan komme andre til gode, ik'? Jeg har da været rigtig glad for nogle af de råd, jeg har modtaget.

Spørgeren står til ansvar for sig selv, og det klogeste for ham er nok at fise en tur til lægen.
Såd'n er det!

Ha' en dejlig dag.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 08:55

Jeg gir op.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-07-09 11:21

Jeg har endnu ikke oplevet nogen ordinere medicin herinde endnu - som ovenfor skrevet, er det en debat med hver vores viden.

Ingen herinde kan tvinge andre til at indtage medicin i det hele taget - ansvaret er vores eget, hver især.

Klumme - hvor finder du receptblokken på KANDU?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 11:56

For din skyld moster, skal jeg komme med en afsluttende bemærkning.

Det uansvarlige er at råde en ukendt til sammen med et receptpligtigt præparat at indtage et håndkøbspræparat, som man i øvrigt kraftigt diskuterer farligheden af som håndkøbsmedicin. Pia aner ikke en skid om Jes' tilstand og dermed hvad han tåler.

Enhver kan høvle i hullet, hvad de har lyst til og kan få fat i, men det er uansvarligt opfordre nogen herinde til denne sammenblanding, når man samtidig forsøger at bilde brugerne ind at man er "næsten autoriseret" fordi man har lært noget om medicin af en eller anden ukendt overlæge, som ikke et øje aner hvem er. Kunne da være sjovt at ringe ham op og spørge, om han vil lægge navn til at en fhv. sygepasser giver medicinsk vejledning på Kandu, under henvisning til at hun er "oplært" af ham.

Citat
Nu ligger landet sådan at jeg ved hvad jeg snakker om netop med medicin.
Jeg har de kurser jeg skal ha' så jeg kan udtale mig om det.
Har fået dem i forbindelse med mit arbejde hvor jeg gik selv og skulle dele medicin ud.
Daværende overlæge Hans Erik jensen underviste mig

Go sommer moster

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 11:58

PS...Man kan godt ordinere IKKE receptpligtig medicin...moster (altså uden receptblok)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-07-09 12:02

Citat
Det er noget ævl. Langt de fleste lægemidler optages i tarmen

De fleste medikamenter optages gennem slimhinden i mavesækken.
MEN de der er lavet udelukkende til rektal brug BLIVEr optaget gennem tarmslimhinden.

Kommentar
Fra : kmb1969

Dato : 16-07-09 15:31

I stedet for at æde en masse piller der ikke hjælper en hujende fis, hvad så med at prøve at kontakte en kiropraktor.

Har selv, med stor virkning, opsøgt kiropraktor når skellettet knager.

Det kunne jo være at du trænger til at blive sat på plads (i ryg/lænd). Det lyder ubehageligt når behandlingen står på, men tro mig du får det pragtfuldt bagefter.

Har ikke den store tiltro til vagtlæger.

God bedring.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-07-09 18:10

Hej Klumme
Godt at se at der er liv i dig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 18:12

Haj Granner He he ...Klumme har flere point end Krummen, så vi skiftes lidt til at være på banen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-09 18:48

Citat
Klumme har flere point end Krummen, så vi skiftes lidt

Skynd dig at fortælle det til "lille vic" - han er helt i vildrede over de profiler og opretter det ene spørgsmål efter det andet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 19:45

Nej Nej Refi. Det tør jeg ikke. Så brænder de 2 celler han råder over fuldstændig sammen. Jeg risikerer osse, at han fortæller det til andre brugere

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-07-09 20:39

Citat
...Klumme har flere point end Krummen, så vi skiftes lidt til at være på banen

Klumme dog din gamle knallert
Det har lille vic2000 ikke forstand til alligevel.
Nå det var et sidespring her...undskyld men han har BL mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-09 21:19

Citat
undskyld men han har BL mig
Det skal du ikke tage dig af. Det har han gjort med alle, som kan mere end 3 bogstaver i alfabetet. Han...fnatmiden, bryder sig ikke om konkurrence

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-07-09 22:15

Man ordinerer ikke herinde, man giver et råd.

Så kan spørgeren selv afgøre, hvad der skal ske derefter.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-07-09 22:52

Sjot at du heller ikke fatter problematikken i det Hanne. du plejer da ellers at være kvik og formuftig..... Men kors hvor det osse rager mig efterhånden.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 17-07-09 03:57

Citat
De fleste medikamenter optages gennem slimhinden i mavesækken.
MEN de der er lavet udelukkende til rektal brug BLIVEr optaget gennem tarmslimhinden.

Faktum er at du leverede et fejlagtigt svar, hvor du tog udgangspunkt i, at fordi spørgeren oplyste at der i indlægssedlen står at diclon optages via tarmen, så er det ensbetydende med at lægemidlet er blevet ordineret som suppositorier, og det er noget forbandet vrøvl.

Jeg vil kraftigt opfordre dig til at støve bøgerne af og få læst op på din ringe viden vedrørende absorption, for mon behøver ikke en gang være sygehjælper for at vide, at indtages noget oralt, så ryger det i mavesækken? Selve optagelsesprocessen lader det derimod ikke til at du har meget styr på.

Så jeg gentager lige

I langt de fleste tilfælde vil optagelsen af medicin (også i tabletform) ske fra tyndtarmen. Grunden til det er at tyndtarmen har en langt større overflade, hvorfra det aktive stof kan optages. Overfladen i tyndtarmen er flere hundrede gange større end i mavesækken. Så man må sige det er godt sted at optagelsen sker, ik?

Hvis dine bøger fra sygehjælpertiden er blevet væk, selv om jeg nu tvivler stærkt på at du har haft om emnet, så kan du jo evenuelt starte med at læse her. http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medicinbrug/Generelt%20om%20l%C3%A6gemidler/Hvordan%20kommer%20medicinen%20ind%20i%20kroppen.aspx

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-07-09 09:58

Klumme - jeg er skam kvik endnu, do

Jeg kan bare osse ordkløve, lissom du

Jeg har forlængst forstået din point

tihi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-09 10:39

Citat
Jeg har forlængst forstået din point
Ahhhh gud ske lov...TAK . Så er der håb for Verden...... endnu

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-09 11:54

jes-a HVORDAN GÅR DET NU ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Nu er vi nysgerrige.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-09 12:14

Han ligger da i respirator på BBH/forgiftning

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-09 13:54

Citat
Han ligger da i respirator

Ejjj for F **** tror du det er en Michael Jackson

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-09 13:56

Who (nej ikke den who lool) knows

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-09 14:04

Nå nu er jeg dælme træt. Havde lavet romtopf i forgårs (inspireret af Camilla Plum) men kvajet mig. For lidt sukker, så lortet gærede LOOL Nu er det kogt til marmelade m. romsmag i stedet for og hældt på smukke glas....

Jeg skrev til Camilla og gav hende skylden. Hun svarede, at jeg fandme bare kunne læse hendes opskrift i stedet for som andre (rigtige) mænd, blæse på opskrifter og manualer. Frisk pige hende Camilla....

Og hvad har det så lige med tråden at gøre...Jooo ser I, når man laver marmelade, så glemmer man at det gør ondt i ryggen.......indtil man er færdig og sparer så alle de skide piller. Så nu er der dømt fortjent siesta

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-07-09 14:43

Citat
. Hun svarede, at jeg fandme bare kunne læse hendes opskrift i stedet for som andre (rigtige) mænd, blæse på opskrifter og manualer.

Ja så kan du lærer det ka' du .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-09 15:26

Ja...mere er der vel ikke at sige om den ting, selv om det ikke passer mig at hun havde ret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-09 16:00

Citat
selv om det ikke passer mig at hun havde ret.

Siden hvornår er du begyndt at "acceptere" den slags

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 18-07-09 07:40

Camilla er ikke lige typen man frivilligt bider skeer med LOOOL

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-09 07:55

Citat
Havde lavet romtopf

Brug noget mere rom næste gang

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-09 09:21

Nahhhh Luffe. Det var ikke rom der manglede...med garanti. Måske en stærkere rom, men helt sikkert osse mere sukker. Ca. 75 % af bær/frugtvægten skal man op på - Jeg havde kun 50 %. Men mon ikke en slat Rodalon eller Klorin ligeledes kan stoppe gæringen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-07-09 09:55

Og så har klorin en rensende effekt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-09 01:00

Rensende effekt...Okayyy så behøver jeg ikke engang at vaske frugten først!! Ski smart

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-07-09 04:11

Atamon.